Butlletí Servei de Teleassistència
Núm. 63 (octubre 2023) - #63

Publicacions

Guia per avaluar projectes de comunicació científica [+]

L’expansió de la comunicació científica requereix una anàlisi exhaustiva de quins objectius s’assoleixen, a qui s’arriba i quin impacte té. El treball «La regla infalible de los 5 pasos: Guía para evaluar proyectos de comunicación científica y public engagement» vol ser una eina pràctica per dissenyar plans d’avaluació significatius. La guia recull l’experiència de referents nacionals i internacionals i bibliografia en la matèria. A més d’oferir consells pràctics en 5 passes.
 




«La regla infalible de los 5 pasos: Guía para evaluar proyectos de comunicación científica y public engagement»

La comunicació científica s’ha transformat profundament en els últims anys, s’ha institucionalitzat i diversificat cada vegada més. Han aparegut noves tipologies d’actors i les xarxes d’intercanvi en la comunitat de la comunicació científica són cada vegada més nombroses.

A més, la varietat d’activitats i canals de comunicació augmenten a mesura que sorgeixen nous serveis de comunicació en línia i ofereixen formes novedoses d’interacció amb el públic. Al mateix temps, un nombre cada vegada més gran d’institucions acadèmiques i polítiques formulen documents de posicionament sobre la comunicació científica, i es debat intensament sobre les futures orientacions d’aquest camp.

Aquesta expansió de la comunicació científica requereix d’una exploració exhaustiva del que realment assoleix, a qui arriba i quin impacte té. Sorgeix la necessitat de prestar prou atenció a les motivacions i efectes de la comunicació científica. I això exigeix un examen crític de com han de dissenyar-se els projectes per a complir amb l’impacte previst. Per donar resposta a aquests reclams, és indispensable incloure processos d’avaluació significativa. És a dir, una avaluació basada en objectius clars, realistes i pertinents. A més, cal insistir en emprar un us rigorós i científicament sòlid dels mètodes, ser transparent i indicar les seves limitacions, així com reflectir els seus resultats per a formular recomanacions útils.

Però, ara per ara, l’avaluació en comunicació científica no compleix aquest estàndard. Les avaluacions en aquest camp sovint no són rigoroses, es centren en dades descriptives, no disposen de perspectiva a llarg termini i fan servir mètodes inadequats per a entorns interactius. Els i les comunicadores científiques s’enfronten a molts reptes durant l’avaluació.

Aquesta publicació forma part de la col·lecció «Comunicar es fácil», una iniciativa del Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF) destinada a millorar les habilitats en comunicació del personal investigador i, en general, de les persones que es dediquen a la comunicació científica.


Luisa Barbosa-Gómez, Enzo Crisosto, Carolina Llorente, Gema Revuelta (2023) «La regla infalible de los 5 pasos: Guía para evaluar proyectos de comunicación científica y public engagement».


Font: Centre d’Estudis de Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF) 
 

Newsletter: Butlletí de cultura científica BCN Science Corner
Newsletter number: Núm. 63 (octubre 2023)

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Oficina d'Estudis i Recursos Culturals
C/ Montalegre, 7
Pati Manning
08001 Barcelona
Tel. 934 022 565

X Youtube Facebook Instagram