La compra de productes o serveis per Internet està creixent però, hauriem de prendre precaucions (en contractar, comprar...) i saber quins són els nostres drets. A aquest article podreu trobar informació per prevenir i tenir certes seguretats a l’hora de fer compres per internet.
En primer lloc, indicadors de seguretat a la web:
Si fas doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat de la botiga en línia, que garanteix que totes les dades confidencials que enviïs viatjaran de forma segura mitjançant un sistema d'encriptació de dades, habitualment SSL (Secure Socket Layer).
Abans de comprar per Internet, al web hauries de poder trobar la següent informació, en cas de no trobar-la, sigues prudent:
Les ofertes són vàlides durant el període fixat o durant el temps que romanguin accessibles a les persones consumidores. Les condicions del contracte han de poder ser emmagatzemades i reproduïdes per la persona consumidora.
Només s’ha de facilitar les dades personals necessàries per a realitzar la compra i el pagament, i perquè et puguin lliurar el producte. A més, la web ha d’informar de l'ús que farà de les teves dades personals, i de com pots exercir els drets d'accés a les dades, d'oposició al seu ús, de cancel·lació i de rectificació.
Un cop rebuda l'ordre de comanda, la botiga en línia ha de confirmar-te, en un termini de 24 hores, que l'ha rebut. Has d'arxivar a l'ordinador, i també imprimir, tant l'ordre o acceptació de la comanda com la confirmació de recepció. La confirmació ha de contenir tota la informació sobre el producte i el preu.
Si pateixes alguna incidència o error informàtic durant el procés de compra, intenta deixar constància dels errors, per si has de sol·licitar l'anul·lació d'algun càrrec improcedent.
Mitjans de pagament
Cada botiga en línia té establerta una o més formes de pagament. Les més habituals són:
Si el producte no arriba
Si l'empresa no disposa del producte o servei, ha d'informar-te i has de poder recuperar els diners al més aviat possible, i en qualsevol cas, en un termini màxim de 14 dies.
Pot lliurar-te, sense augment de preu, un bé o servei de característiques similars, sempre que t’informés abans d'aquesta possibilitat i tu acceptessis. En aquest cas, podràs també exercir el dret de desistiment, i no et podran exigir els costos directes de la devolució.
Dret de desistiment
En tractar-se d'una compra a distància, tens dret a deixar sense efecte el contracte i retornar el bé o el servei adquirit sense indicar el motiu ni incórrer en cap penalització en un termini de 14 dies des de la recepció del producte o des de la formalització del contracte, si es tracta de la prestació d'un servei. La botiga en línia pot establir un termini més gran.
Si decideixes fer-ho, has de comunicar a l'entitat venedora, en el termini establert, que vols desistir del contracte, i tornar-li el producte segons les instruccions indicades en el full de desistiment que l'empresa ha d’haver-te lliurat, obligatòriament, juntament amb el producte. Has d'enviar la comunicació per un mitjà que et permeti acreditar el teu enviament i la recepció per l'entitat.
Un cop exèrcit, amb caràcter general, s'extingeixen les obligacions de les parts. L'empresa haurà d’abonar-te els pagaments realitzats (inclosos, si s'escau, els costos de lliurament) sense demores indegudes i, en qualsevol cas, abans de 14 dies des de la data en què vas comunicar la teva decisió.
Recorda que hi ha excepcions a la compra de determinats productes i la contractació d'alguns serveis que no permeten desistir.
Recomanacions
Newsletter: L'Aparador
Newsletter number: #131 - 17 de novembre de 2017
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Suport a les Polítiques de Consum
Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig Vall d'Hebron, 171 Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum