Butlletí l'Aparador
21 de novembre de 2023 - #195

Consum a Europa

Noves mesures per a simplificar la resolució extrajudicial de litigis i reforçar els drets dels consumidors

La Comissió Europea proposa noves mesures per a modernitzar i simplificar les normes sobre resolució extrajudicial de litigis amb la finalitat d'adaptar-les als mercats digitals. Aquesta proposta ampliarà la gamma d'assumptes que poden resoldre's extrajudicialment a través de la Directiva sobre resolució alternativa de litigis (RAL), inclosos els relacionats amb la publicitat enganyosa, l'accés als serveis i el geobloqueig injustificat.

Les millores aportades per la nova normativa són:

• Ampliació de l'àmbit d'aplicació de la Directiva. La Directiva abastarà tots els aspectes de la legislació de la UE en matèria de consum i ampliarà el seu abast als comerciants de fora de la UE, abordant pràctiques deslleials com les interfícies manipuladores, la publicitat manipuladora o les normes de geobloqueig. Amb la revisió de la Directiva, la RAL podrà fer front a aquesta mena de pràctiques ja que actualment no entren en el seu àmbit d'aplicació.

• Incentiva la participació de les empreses. Amb la proposta de la Comissió Europea, tret que la legislació específica de la UE o la legislació nacional imposi la participació dels comerciants en la resolució extrajudicial de litigis, les empreses continuaran sent lliures de decidir si participen o no en la resolució alternativa de litigis. No obstant això, si un consumidor sol·licita la intervenció de la RAL, l'empresa està obligada a respondre en un termini de 20 dies laborables. D'aquesta manera s'accelerarà el procés i animarà als comerciants a participar en ell.

• Millora l'assistència al consumidor. Es donarà suport personalitzat als consumidors, especialment als vulnerables, per a gestionar les seves reclamacions. Se'ls oferirà assistència per a ajudar-los amb la traducció dels textos, amb el funcionament del procediment, les taxes o la documentació. Així mateix, els Estats membres designaran punts de contacte per a facilitar la comunicació entre consumidors i comerciants, ajudar en el procés i proporcionar informació general sobre els drets de les persones consumidores de la UE i els recursos que poden utilitzar per a defensar-los.

Més informació

Newsletter: L'Aparador
Newsletter number: #195 - 21 de novembre de 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum

Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública

Passeig Vall d'Hebron, 171 Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum