El dia 24 de març va tenir lloc la primera trobada d’intercanvi amb direccions d’escoles que s’han incorporat els darrers dos anys al programa. Les escoles Montagut de Vilafranca del Penedès i Pompeu Fabra de Sant Adrià del Besòs, escoles que participen al Programa des del seu inici, van presentar la seva experiència. Durant la sessió, els representants de 19 escoles van explorar les potencialitats del CuEmE per treballar els àmbits de l’autonomia, la iniciativa personal i l’emprenedora als centres educatius.
En la trobada Íngrid Pujol, sotsdirectora de l’Escola Montagut de Vilafranca del Penedès i Jordi Cerrato, director de l’escola Pompeu Fabra de Sant Adrià del Besòs, van exposar tant els beneficis que els comporta la participació en el programa, com algunes de les dificultats que han trobat en la seva implantació i les estratègies seguides per desenvolupar el projecte amb èxit.
Per acabar l’activitat totes les persones assistents van treballar conjuntament per identificar tant bones pràctiques com dificultats en la implantació del CuEmE com a projecte de centre.
A continuació recollim les principals idees que es van treballar en la sessió.
Idees clau d’èxit en la implantació del CuEmE:
- Desenvolupament de les competències transversals. El desenvolupament de competències com l’autonomia, la iniciativa personal, el treball en equip, la responsabilitat, la solidaritat o la capacitat de parlar en públic, són un dels principal actiu del programa. L’adquisició d’aquestes competències és valorada per tots els implicats (escola, alumnes i famílies).
- Transversalitat del treball a l’aula. En la exposició de bones pràctiques de les dues escoles participants, destaca la importància de treballar el projecte de forma transversal, integrant el CuEmE en les diferents àrees de coneixement i implicant a tot l’equip docent del curs on es desenvolupa el programa. Aquesta transversalitat permet per una banda aprofitar tot el potencial del projecte, a l’hora que permet assolir els objectius del projecte sense suposi una sobrecàrrega excessiva de feina.
- Flexibilitat. De totes les intervencions, es destaca la gran flexibilitat que comporta el CuEmE per adaptar-lo a les necessitats particulars de les escoles.
- Dedicar-li una franja horària o fer-ho tot de forma transversal
- Dedicar-li una setmana intensiva a la producció implicant a tot l’equip docent.
- Treballar conjuntament el Cueme amb altres projectes (p.e fent els productes relacionats amb un altre projecte del centre)
- Desenvolupar el programa en un curs diferent de 5è, per encaixar-ho millor a la realitat de l’escola.
- Millora continua. Per a garantir tant l’èxit com la sostenibilitat del Projecte que es desenvolupa a l’aula, és important que els tutors implicats i els equips directius reflexionin cada curs sobre els factors d’èxit i les oportunitats de millora, per tal d’incorporar millores que facilitin l’adaptació del projecte amb el desenvolupament de la resta d’activitats. Incorporar noves maneres de fer i valorar quines s’adapten millor a l’escola és la millor forma de fer sostenible el programa.
- Alineament amb el nou marc normatiu: el nou currículum estableix que s’han de fomentar projectes transversals que aportin sensibilitat estètica i creació artística, l'educació per a la sostenibilitat i el consum responsable, així com la cooperació entre iguals; característiques que defineixen el CuEmE.
Dificultats i estratègies per afrontar-les:
- Complexitat inicial. La incorporació del projecte en una escola per primer cop, o la realització el mateix per un tutor nou, pot semblar una tasca feixuga en un primer moment. La gran quantitat de recursos de que disposa el programa, la necessitat d’assolir els nous coneixements associats, i la incorporació del programa a l’escola el primer curs, poden suposar una càrrega excessiva. Tot i així, els assistents valoren que quan s’ha entès bé i començat a treballar, el projecte no és tant complex com sembla en un inici.
- Incorporació de nous tutors. Aquesta complexitat inicial pot fer-se més evident en les escoles on hi ha molta rotació de professorat. Algunes idees que sorgeixen per a facilitar el procés de traspàs del programa són:
- Implicar des del primer moment tot l’equip docent del curs i l’equip directiu, per garantir que el coneixement es manté amb els canvis de professorat.
- Facilitar que els mestres que han passat en anys anteriors en el programa puguin fer de mentors dels nous tutors del curs següent.
- Encomanar a l’alumnat un diari de la cooperativa explicant la feina feta a totes les fases. Aquest diari serveix de guia per a nous tutors.
- El foment dels projectes transversals amb el nou currículum podria constituir una via d’incorporar personal especialitzat.
Aquesta sessió d’intercanvi amb direccions s’organitzarà cada curs, per facilitar i enriquir la implantació del programa CuEme a les noves escoles.