Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Març 2022 - #111

Monogràfic

Model d’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol. Una eina al servei dels ajuntaments.

El model d’Ordenança reguladora dels procediments d’intervenció municipal en l’edificació i l’ús del sòl i del subsol (ORPIME) és una eina que s’emmarca dins d’una línia de treball del Servei d’Urbanisme de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats. Aquesta línia té per objectiu global contribuir a l’impuls de l’administració electrònica i a la simplificació de les tasques relacionades amb la tramitació dels expedients urbanístics, mitjançant la elaboració de noves eines, de caràcter normatiu, metodològic i organitzatiu que es posaran a disposició dels Ajuntaments de la demarcació.

Els objectius del model d’Ordenança

L’ORPIME és una model que desenvolupa un contingut bàsicament procedimental i que ha estat elaborada amb la finalitat de simplificar i facilitar les tasques ordinàries del ajuntaments relacionades amb la tramitació dels expedients d’intervenció urbanística. Aquesta eina pot contribuir a millorar la problemàtica que suposa una normativa diversa i normes no actualitzades així com a l’estandardització dels criteris per a la classificació de les obres, de la documentació necessària per a cada tràmit i del contingut mínim documental dels projectes. També pretén ser una eina que permeti dotar de major transparència a la gestió dels expedients urbanístics d’intervenció municipal, garantint a la ciutadania i a la resta d’operadors la informació necessària per a la tramitació.

El model d’Ordenança s’ha elaborat d’acord amb els principis de bona regulació i s’estructura en sis títols i vuit annexos, amb les corresponents disposicions addicionals, transitòria i final. Es preveu que els annexos es puguin modificar per decret d’Alcaldia per adaptar-los a la normativa vigent en cada moment.

El criteri seguit en la redacció de l’articulat ha estat no fer referències concretes a articles de normativa vigent per evitar que l’Ordenança es quedi desfasada en cas de produir-se canvis legislatius en el futur.

El text normatiu del model d’Ordenança

  • Títol I. Disposicions generals

Aquest títol està format per tres capítols, el primer dels quals recull les regles d’interpretació, els règims d’intervenció, els actes subjectes a intervenció municipal i els actes no subjectes i inclou les definicions dels conceptes tècnics utilitzats a l’articulat. En aquest primer capítol, i pel que fa als règims d’intervenció, també es concreta quins són objecte de regulació d’aquest model de l’Ordenança, la llicència urbanística i la comunicació prèvia, sense desenvolupar la declaració responsable establerta per altres normatives sectorials diferents a la urbanística.

El capítol segon regula les disposicions comunes als dos règims d’intervenció, es preveuen els aspectes relatius a la tramitació, el contingut i els efectes de les llicències i de les comunicacions prèvies, llur vigència, els supòsits de transmissió, de caducitat o de pèrdua d’eficàcia, la pròrroga o l’ampliació del termini de vigència, el desistiment i l’abast de la comprovació municipal en el marc dels procediments d’intervenció.  

El capítol tercer perfila les definicions relatives a la documentació necessària per a la tramitació dels procediments d’intervenció urbanística. La tasca de classificació de la documentació s’ha efectuat amb la voluntat d’avançar cap a l’estandardització i simplificació de la documentació requerida per a la tramitació administrativa.

  • Títol II. Informació urbanística

En aquest títol es regulen el certificat de règim urbanístic i l’informe de compatibilitat urbanística de la instal·lació d’una activitat, s’estableix el termini, les esmenes en la sol·licitud i la documentació necessària amb que s’han d’acompanyar aquestes sol·licituds.

Respecte de l’informe de compatibilitat urbanística, se’n detalla el seu contingut respecte a la finca, respecte a l’activitat projectada i respecte de les activitats en SNU, prenent com a base l’Ordenança tipus d’intervenció municipal ambiental, de seguretat i de salut pública de la Diputació.

  • Títol III. Llicències urbanístiques

El títol tercer s’estructura en sis capítols.

El primer capítol regula la tramitació de les sol·licituds de llicències urbanístiques i es divideix en sis seccions. Les tres primeres seccions corresponen a les fases de la tramitació del procediment administratiu d’atorgament o denegació de les llicències, iniciació, instrucció i finalització, i les seccions restants es destinen a desenvolupar especialitats previstes per a les llicències a la normativa urbanística.

A la Secció primera, fase d’iniciació, es determinen els tràmits als quals es sotmet la sol·licitud de llicència urbanística i també aquells aspectes que tenen a veure amb la presentació de la sol·licitud. També s’ha regulat com procedir en cas que la sol·licitud presentada com a llicència urbanística per a un acte subjecte al règim de comunicació prèvia i quan es considera completa la sol·licitud.

La Secció segona regula la fase d’instrucció del procediment, la verificació formal i l’anàlisi de la suficiència i la idoneïtat del projecte i quan les insuficiències o deficiències detectades tindran la consideració d’esmenables o no esmenables. Es regulen els informes preceptius en fase d’instrucció i l’audiència a les parts interessades en cas d’ informes desfavorables o condicionats.

A la Secció tercera, finalització del procediment, s’estableixen els terminis màxims per resoldre i es llisten els actes que s’han d’entendre denegats en supòsits de manca de resolució. Es preveuen les condicions generals, les particulars i les específiques de les llicències urbanístiques, determinant que no es podran exigir garanties econòmiques per al compliment de les condicions llevat que així estigui determinat per una norma.

A la Secció quarta es regula un procediment per a les llicències urbanístiques que tinguin vinculada una cessió de terrenys destinats a vials per fer efectiu el deures del propietaris o propietàries del sòl urbà no consolidat, recollint els requisits establerts pel Reglament de la Llei d’urbanisme.

A la Secció cinquena es preveuen les llicències urbanístiques que s’autoritzen per a zones o illes on el planejament urbanístic ha establert diverses alternatives d’ordenació volumètrica.

I finalment, la Secció sisena es dedica a les actuacions en sòl no urbanitzable i sòl urbanitzable no delimitat, amb una nova remissió a la legislació urbanística respecte les especificitats de tramitació i amb la distinció des d’un punt de vista municipal de les diferents formes de tramitació en funció de les actuacions preteses, distingint entres les llicències urbanístiques que per atorgar-les prèviament s’ha de formular, tramitar i aprovar un Pla especial urbanístic o un Projecte d’actuació específica i aquelles altres llicències urbanístiques que no requereixen una tramitació prèvia d’altres instruments, tot i que és possible que estiguin subjectes a informe previ preceptiu de la comissió territorial d’urbanisme corresponent.

  • Tipologies de llicències urbanístiques

Es regulen les tipologies de llicències urbanístiques, i cada capítol és dedica a un tipus de llicència. Les llicències urbanístiques regulades es classifiquen en funció de la naturalesa dels actes que autoritzen en:

a) per a l’execució d’obres i canvis d’ús a residencial.

b) per a la constitució o modificació d’un règim de propietat horitzontal.

c) de primera utilització i ocupació parcial dels edificis.

d) de parcel·lació urbanística.

Respecte al criteri de classificació de les llicències no s’innova en conceptes que ja es determinen o que estan definits en la legislació urbanística vigent. Les tipologies de llicències urbanístiques són les recollides en el Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística segons la seva estructura dels capítols. Pel que fa al segon nivell de classificació correspon amb la documentació específica que cal adjuntar a la tramitació.

Del capítol segon al cinquè es regulen les diferents tipologies de llicències segons la classificació exposada definint les actuacions, la documentació necessària i les especificitats de la tipologia per a la seva tramitació.

El capítol segon es dedica a les llicències per a l’execució d’obres i canvis d’usos a no residencials i es determinen els actes que han d’estar subjectes a aquest tipus de llicències i s’incorpora una secció que regula els supòsits d’obres subjectes al règim de llicència urbanística que es duen a terme al local o al lloc on es pretén realitzar una activitat determinada que estigui sotmesa a autorització o a llicència ambiental. Es preveu la tramitació simultània dels expedients i la possibilitat de realitzar un únic projecte en cas de tècnic o tècnica competent per a lar realització del projecte de la instal·lació i del projecte d’obres. En el cas d’activitats sotmeses a comunicació prèvia ambiental es preveu que es puguin acompanyar la sol·licitud de llicència urbanística amb la documentació necessària per a la comunicació prèvia ambiental, excepte la certificació general del projecte i les certificacions exigibles, i a la resolució pronunciar-se sobre la comprovació de la comunicació prèvia. Aquesta secció s’ha elaborat en sintonia amb el contingut de les ordenances tipus de la corporació que regulen aquesta matèria ambiental.

El capítol tercer es destina per a les llicències urbanístiques per a la constitució o modificació d’un règim de propietat horitzontal.

El capítol quart està dedicat a la de primera utilització i ocupació parcial dels edificis i de les construccions.

El capítol cinquè es dedica a la fiscalització prèvia de la divisió i segregació de terrenys, incidint en què totes aquestes operacions de divisió o de segregació estan subjectes a fiscalització prèvia municipal que pot donar lloc diverses resolucions: llicència de parcel·lació urbanística, declaració d’innecessarietat o manifestació de disconformitat amb el règim de divisió de terrenys. Pel que fa a la primera ocupació parcial es regula una declaració responsable on es posi de manifest el compliment dels requisits establerts pel Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística en cas de primera utilització i ocupació parcial.

  • Títol IV. Comunicacions prèvies

El títol quart s’estructura amb un primer capítol de disposicions generals on es regula la formalització i la presentació de la comunicació prèvia, la seva acreditació i  validesa, i també com procedir en cas d’insuficiències o deficiències de les dades aportades amb la comunicació, distingint quan la inexactitud, falsedat o omissió de les dades i documentació aportada és de caràcter essencial i quan no és de caràcter essencial. Si són de caràcter essencial l’Ajuntament ha de declarar que la comunicació prèvia no s’adequa a la legalitat i donar un tràmit d’audiència a la persona interessada, passat el termini del qual es procedirà a declarar ineficaç aquesta comunicació. Si no són de caràcter essencial s’ha de requerir l’esmena. En ambdós supòsits es preveu la suspensió cautelar dels actes comunicats, necessària en més ocasions per als supòsits d’execució d’obres.

Als efectes d’aquest model d’Ordenança es classifiquen les comunicacions prèvies en funció de la naturalesa dels actes que comuniquen en comunicacions prèvies:

a) per a l’execució d’obres i canvis d’usos no residencials.

c) de primera utilització i ocupació dels edificis.

d) d’altres actuacions.

Respecte del tipus del règim de comunicació prèvia en aquest model d’Ordenança no s’han inclòs ni els assabentats ni les comunicacions diferides en el temps per entendre que no s’ajusten a la normativa vigent.

Es destina un capítol a cada tipus de comunicació prèvia, al capítol segon es regulen les comunicacions prèvies per a l’execució d’obres i canvis d’usos no residencials, amb l’àmbit d’aplicació i els articles que disposen la subdivisió entre les actuacions que requereixen la intervenció del tècnic i les que no requereixen la intervenció de tècnic competent amb la finalitat d’establir la documentació necessària als annexos.

El capítol tercer es destina a les comunicacions prèvies de primera utilització i ocupació també es regula una declaració responsable per posar de manifest el compliment dels requisits establerts per l’article 43 del Reglament sobre protecció de la legalitat urbanística i es preveu la possibilitat d’inspecció en el termini d’un mes des de la presentació de comunicació prèvia fins a que es pugui ocupar l’edifici o la construcció.

Finalment el capítol quart recull les comunicacions prèvies d’altres actuacions, que estan relacionades de manera no exhaustiva a l’annex corresponent i que de forma resumida serien: la formalització d’operacions jurídiques amb increment del nombre d’habitatges o establiments sense modificar el règim de propietat horitzontal, les modificacions no substancials d’obres en curs d’execució o de projectes autoritzats i aquells aspectes procedimentals que s’han de comunicar a l’Ajuntament com la transmissió o la pròrroga d’un títol habilitant o el canvi de la direcció facultativa.

  • Títol V. Altres disposicions

En aquest Títol s’inclouen les normes per a l’execució de les obres i els deures dels titulars i s’estableix una breu regulació de la suspensió d’unes obres en curs d’execució, fent una remissió a la legislació sectorial en cas de la suspensió per descobriment de restes arqueològiques. També s’inclou una mínima regulació de la modificació dels agents que intervenen en l’edificació i de les condicions per a l’ocupació de la via pública per aquells municipis que no ho tinguin regulat en altres ordenances i es preveu un capítol per a les obres d’urgència, amb la previsió de la necessitat de presentació d’una declaració responsable amb la documentació determinada. Aquest Títol es tanca amb les disposicions sobre règim econòmic i la gestió dels residus de la construcció i/o demolició que s’haurà de completar en funció de les ordenances fiscals vigents.

  • Títol VI. Activitat inspectora municipal

Es fa una previsió dels moments possibles per a dur a terme el control de l’execució de les obres d’edificació i, tot i que en aquest model no es regulen els procediments relatius a la protecció de la legalitat urbanística, sí que es fa una previsió del Pla d’inspecció urbanística com a instrument d’organització de la inspecció municipal, amb unes pautes mínimes per a la seva elaboració per part d’aquells Ajuntaments que no en tinguin un d’aprovat i el vulguin començar a implementar Es defineixen els objectius estratègics del Pla d’inspecció i les prioritats d’actuació respecte de les inspeccions urbanístiques d’acord amb aquests objectius estratègics fitxats.

  • Disposicions addicionals, transitòria, derogatòria i finals

L’articulat del model d’Ordenança es tanca amb les addicionals, transitòria, derogatòria i finals.

Respecte de les disposicions addicionals, la primera preveu la modificació dels preceptes de l'Ordenança i de les referències que fa a la normativa vigent, amb motiu de la promulgació de normes posteriors, la segona i la tercera disposen que la Modificació dels annexos de l’Ordenança i les Condicions generals i particulars de cada tipus d’actuació es podran fer per decret d’Alcaldia.

La Disposició transitòria preveu el règim transitori de l’Ordenança i la Disposició derogatòria, de les disposicions municipals d‘igual rang que s’oposin, contradiguin o resultin incompatibles amb l’Ordenança, podent-se llistar les disposicions concretes.

Les disposicions finals preveuen la normativa supletòria i l’entrada en vigor de  l’Ordenança.

  • Els Annexos del model d’Ordenança

Pels que fa als annexos, a l’Annex I es relacionen de manera no exhaustiva els actes subjectes a intervenció municipal i a l’Annex II els actes que no estan subjectes a intervenció municipal. Tot seguit a l’Annex III es fa la classificació dels actes inclosos a l’Annex I segons les tipologies de llicències urbanístiques o comunicacions prèvies recollides a l’ordenança.

Pel que fa als actes subjectes a intervenció municipal de l’Annex I són els que determina el Text refós de la Llei d’urbanisme amb la previsió de que no sigui una relació exhaustiva i en cas de modificació legislativa amb incidència en els règims d’intervenció l’ordenança no quedaria desfasada.

Pel que fa a l’Annex II recull els actes no subjectes municipal, amb el detall de les actuacions de manteniment que es consideren que no estan subjectes a intervenció municipal, indicant amb una nota a peu de plana que aquestes actuacions de manteniment s’haurien de revisar per si s’han d’adaptar a especificitats municipals d’ordenances de protecció o de paisatge.

A l’Annex III es fa una classificació dels actes subjectes a intervenció municipal d’acord amb les tipologies de llicències i de comunicacions prèvies del model d’Ordenança. I els annexos quart, cinquè i sisè són els annexos documentals on es relaciona la documentació necessària, distingint entre la de caràcter administratiu i de caràcter tècnic, per a la tramitació dels actes subjectes a intervenció municipal en funció de la classificació establerta a l’Annex III.

Les sol·licituds per als certificats de règim urbanístic i els informes de compatibilitat urbanística s’han d’acompanyar de la documentació necessària enumerada en l’Annex IV. L’annex V recull la documentació necessària segons la tipologia de llicència urbanística i l’annex VI  la documentació necessària per a la presentació de les comunicacions prèvies també segons les tipologies. S’ha dut a terme un treball de sistematització de la documentació que es llista als annexos, revisant quins són els documents que és necessiten i quins no, amb la premissa de sol·licitar només aquella documentació necessària perquè així ho estableixi altra norma o ordre sectorial.

Finalment l’ORPIME incorpora dos annexos instrumentals: l’Annex VII que inclou una taula per a cada règim d’intervenció en relació als actes subjectes, la classificació i la documentació necessària i l’Annex VIII on s’estableixen els criteris i els paràmetres per a qualificar les modificacions del projecte o de la documentació tècnica com a substancial o no substancial.

  • Implementació de l’Ordenança

L’eina de l’ORPIME és un model que es posa ha disposició dels municipis que la vulguin aprovar, oferint també en el catàleg de servei un recurs específic en suport en matèria urbanística per aquells municipis que considerin necessari una suport i una assessoria en aquest procés d’aprovació de l’ordenança. Des del Servei d’urbanisme es treballa per  tenir disponible properament una altra eina que interrelacionada amb el model d’Ordenança, la Guia d’expedients urbanístics, concretament el Bloc I que es destinarà als expedients d’intervenció.

 

Newsletter: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Newsletter number: #111 - Març 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua