Butlletí Benestar
Octubre - Novembre 2020 - #126

Autonomia i dependència

Línia especial 900 activada pel Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

El Servei Local de Teleassistència (SLT) és, sens dubte, un recurs  essencial que permet augmentar la seguretat i la tranquil·litat de les persones, acompanyant-les i donant resposta immediata a situacions de necessitat i d’emergència. [+]

Amb la declaració de l’estat d’alarma decretat el 14 de març pel Govern espanyol davant la greu crisi sanitària provocada per la COVID-19,  la Diputació de Barcelona va adoptar un conjunt de mesures urgents per garantir l’atenció a les persones més vulnerables, entre elles les persones grans, les quals s’han vist especialment afectades per aquesta situació no només a nivell de salut, sinó també per l’angoixa i la por que l’experiència del confinament els hi podia provocar, especialment si viuen soles.

En aquest context, i tot i l’elevat nivell de cobertura a la província dels SLT, es va considerar oportú ampliar el servei i, en escasses 48 hores, es va articular un sistema àgil i segur (mitjançant una línia 900) que va permetre incorporar totes aquelles persones que des dels municipis es va considerar que el podien necessitar.  

Així, el 16 de març, el servei es posava en marxa als municipis de la Conca d’Òdena especialment afectats per la pandèmia i, 2 dies després, es posava a disposició de tota la província, assumint la Diputació de Barcelona el 100% del seu cost. 
L’interès mostrat per la gran majoria de municipis, i l’elevat nivell de resposta i d’aprofitament del recurs, han evidenciat l’encert de la iniciativa, tal com mostren les següents dades: 

  • 4.284 persones beneficiàries del servei especial Línia 900.
  • La línia es va activar a 200 municipis de la província.
  • Del total de persones que han disposat de la Línia 900, 3.344 han passat a formar part del Servei Local de Teleassistència (2.990 ja tenen el terminal instal·lat al domicili, resten 238 en procés).
  • 821 persones han estat donades de baixa, la major part per indicació de l’ajuntament. Totes elles, han rebut una trucada d’acomiadament i explicació de les prestacions que ofereix el SLT. 
  • 16 ajuntaments tenen pendent informar sobre com quedarà la situació de 119 persones (destaquen Sabadell i Terrassa, amb 28 i 58 pendents respectivament). La previsió és que estiguin gestionant la documentació per passar al SLT.
  • El centre d'atenció va gestionar més de 700.000 trucades relacionades amb consultes, seguiments o emergències provocades per la COVID-19 (tant de persones usuàries del SLT com de la línia 900).
  • D’aquestes trucades, destaquen, a més de les relacionades amb un problema de salut, les classificades com “xerrades de soledat” que es van incrementar en un 84%, que evidencia la importància de la teleassistència per acompanyar les persones grans que se senten soles.
  • L’atenció a emergències des del SLT ha estat una prestació clau durant l’estat d’alarma: 31.851 trucades van comportar la mobilització de recursos d’emergència, tant interns (1.453 realitzades per les unitats mòbils) com externs (SEM, Mossos d’Esquadra o Bombers de Catalunya). 
  • Fins el 30 de juliol es va fer seguiment específic per COVID-19 de 967 persones usuàries del servei infectades pel virus, algunes ingressades en recursos sanitaris i d’altres confinades al domicili bé per la malaltia o bé de forma preventiva.
  • La línia 900 va deixar d’estar operativa l’1 d’octubre de 2020, però resta preparada per si cal activar-la de nou en funció de l'evolució dels rebrots de la COVID-19.

Boletín: Benest@r
Número de boletín: #126 - Octubre - Novembre 2020

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496

www.diba.cat/benestar
Butlletins anteriors

 

 

 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar