Butlletí Benestar
Maig - Juny 2021 - #131

Serveis socials bàsics

La Diputació de Barcelona treballa per garantir a nivell local l’accés a uns ingressos mínims de les persones més vulnerables

©Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

La corporació ha posat en marxa aquest mes de juny un acompanyament pilot a set ens locals de la província per al desplegament d’Oficines de Gestió de Prestacions Socials Municipals. [+]

Aquesta prova ajudarà a definir el model de suport al desplegament d’Oficines de Gestió de Prestacions Socials Municipals.

El programa pilot s’emmarca en el projecte transformador “Polítiques de Garantia d’Ingressos i Drets Bàsics” que té per objectiu implementar un nou model per a la garantia d’ingressos dignes i la cobertura del drets socials bàsics de la ciutadania.

La Diputació de Barcelona, a través de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, ha posat en marxa aquest mes de juny un acompanyament pilot a set ens locals de la província (El Prat de Llobregat, Sant Boi del Llobregat, Manlleu, Granollers, Sabadell i Vilafranca del Penedès; i el Consell Comarcal del Berguedà) per al desplegament d’Oficines de Gestió de Prestacions Socials Municipals. Són territoris que tenen ja projectes iniciats d’oficines per a la gestió de prestacions econòmiques.

El programa, que tindrà una durada màxima d’un any, preveu acompanyar en el disseny i la planificació de procediments i elements organitzatius de les oficines, com ara el pla de treball d’implantació; el disseny de processos i procediments; el desenvolupament d’eines tecnològiques de suport; l’anàlisi de les necessitats en recursos humans i suport formatiu, o l’anàlisi de la viabilitat i dels costos de l’oficina.

A partir d’aquest acompanyament es preveuen espais d’avaluació i intercanvi entre els diferents municipis i ens locals de la província de Barcelona per definir el model de suport al desplegament d’Oficines de Gestió de Prestacions Socials Municipals als ajuntaments que ho sol·licitin a la Diputació de Barcelona a través del catàleg de serveis a partir de l’any 2022.

El programa pilot s’emmarca en el projecte transformador “Polítiques de Garantia d’Ingressos i Drets Bàsics” que té per objectiu implementar un nou model de polítiques locals per a la garantia d’ingressos dignes i la cobertura del drets socials bàsics de la ciutadania, a través de serveis i oficines locals adreçades a pal·liar la vulnerabilitat econòmica. Aquestes oficines articularan les ajudes econòmiques locals a les persones en situació de pobresa o vulnerabilitat social, a través de procediments més àgils, especialitzats, digitalitzats i interconnectats amb les prestacions d’altres administracions. Alhora, permetran alleugerir la feina dels serveis socials que actualment es troben amb moltes demandes de necessitats econòmiques que dificulten poder dedicar temps a l’acompanyament social. 

L’objectiu és aconseguir a nivell local que qualsevol persona, independentment de les seves condicions, tingui accés a uns ingressos mínims. El resultat esperat és la creació d’un model de polítiques de garantia d’ingressos i serveis per a cobrir necessitats bàsiques que millori l’eficiència en la gestió, l’eficàcia en la protecció i l’equitat a nivell territorial, sustentat en la digitalització de totes les fases del procés i transformant o desplegant nous serveis i oficines locals adreçades a pal·liar la vulnerabilitat econòmica.

Des de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona s’estan impulsant 5 projectes estratègics amb voluntat transformadora de la realitat social i d’innovació en les polítiques públiques per acompanyar els municipis de la província a donar respostes a necessitats socials que en el context de la COVID-19 han emergit, o bé s’han agreujat, com són les situacions de pobresa que pretén pal·liar aquest projecte, però també la segregació urbana, la crisi de les cures, les violències masclistes i els riscos en la infància i l’adolescència; abordats en altres projectes estratègics.

La taxa de risc de pobresa o exclusió social a Catalunya és del 23,6% i, amb dades prèvies a la pandèmia de la COVID-19, un 8,2% de la població necessitava ajuda per poder satisfer les necessitats bàsiques, com l’alimentació, el pagament de l’habitatge o dels subministraments. En el cas de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (sense comptar Barcelona ciutat) arribava al 9,9%, un percentatge que amb l’impacte de la crisi econòmica derivada de la COVID-19 ha augmentat en el darrer any  (Font: idescat 2019).

Boletín: Benest@r
Número de boletín: #131 - Maig - Juny 2021

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496

www.diba.cat/benestar
Butlletins anteriors

 

 

 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar