Butlletí Benestar
Abril - Maig 2022 - #137

Posem el focus

Pilot del Servei d'Assessorament Jurídic

©Unsplash

©Unsplash

El passat 19 d’octubre de 2021, l'Àrea d'Igualtat i Sostenibilitat Social de la Diputació de Barcelona va posar en marxa el pilot del Servei d’Assessorament Jurídic a Professionals de Serveis Socials Bàsics, en el marc de la seva atenció, a les comarques de l’Anoia, el Maresme i el Vallès Oriental. [+]

El Pilot, amb una durada prevista de 6 mesos, va finalitzar el passat 19 d’abril de 2022, amb una valoració molt positiva per part dels i de les professionals participants.

L’objectiu principal de la Prova Pilot ha estat valorar la idoneïtat de prestar un suport relacionat amb l’assessorament jurídic a professionals de serveis socials de l’àmbit municipal, el que ha permès verificar la necessitat real de prestar el servei als municipis de la província de Barcelona

Els objectius de l’Assessorament Jurídic als professionals dels serveis socials bàsics són:

  • Oferir informació en temes jurídics i administratius als Equips Bàsics d’Atenció Social.
  • Facilitar una orientació jurídica als possibles dubtes que puguin plantejar en el desenvolupament de la tasca dels professionals de serveis socials bàsics.
  • Prestar un assessorament relacionat amb les diverses peticions o requeriments judicials i davant d’altres administracions.
  • Crear espais d’informació en relació diverses temàtiques de l’àmbit jurídic.

Les tres comarques proposades són diverses pel que fa a la gestió dels serveis socials, sobretot pel que fa a la gestió per part de l’Àrea Bàsica de Serveis Socials dels ens locals inclosos en cadascuna d’elles.

Dels 102 municipis de les comarques de l’Anoia, el Maresme i el Vallès Oriental, l’han utilitzat el 60,78% dels ens locals participants.

S’està treballant per poder oferir el servei a tota la província de Barcelona.

A la finalització del pilot va tenir lloc una sessió de valoració del mateix amb els ens locals participants, en el que es va recollir l’alt grau de satisfacció amb el servei ofert.

Recentment, s’ha portat a terme una petita trobada amb la Coordinadora de Serveis Socials Bàsics de l’Ajuntament de Granollers, Clara Barranco, que es recull a continuació:

[Diputació]: Quins aspectes destacaríeu a l’hora de valorar el suport jurídic als professionals de serveis socials, tant en global com el que esteu rebent per part de Diputació?

[Clara Barranco]: Principalment aquesta agilitat en poder contactar amb les professionals via correu electrònic, que és gairebé immediata, que tenim en fer la consulta i en rebre la resposta, la possibilitat de poder fer consultes i, en tercer lloc, que les advocades són molt adients, estan molt en contacte amb Serveis Socials i saben del que parlen. Fonamentalment són aquests 3 punts.

[Diputació]: El suport jurídic està pensat per donar un recolzament tècnic als professionals, vosaltres penseu o ens podeu dir si considereu que ha millorat o ha influenciat a l’atenció en els casos concrets? O dit d’altra manera, aquest suport en l’atenció als usuaris, penseu que ha millorat la resposta de Serveis Socials o com a mínim la posició dels professionals respecte les problemàtiques que es plantegen?

[Clara Barranco]: Dona més seguretat al professional a l’hora d’intervenir i d’orientar a la família, de millorar el circuït, de no fer anar tant amunt-avall a la família, saber que tot allò que estàs fent jurídicament té una base.

L’usuari té un benefici indirecte, és el professional que a l’hora d’enfocar la seva intervenció se sent més segur i pot guiar millor la família. Després, si la família necessita una assessorament jurídic propi, ja es buscarà les seves alternatives amb el seu advocat, l’advocada del SIAD etc. Aquest és un reforç al professional, sobretot millora la seguretat del professional a l’hora d’orientar a la família i saber per on portar un cas; i, per tant, millora la qualitat de l’atenció

[Diputació]: Des de maig, teniu una continuïtat de la prova pilot. Hem donat continuïtat, per no deixar-vos sense servei, mentre nosaltres estem preparant tot el tema administratiu per poder oferir el servei a tota la província.

Amb la prova pilot, nosaltres preteníem valorar si realment era necessari un servei com el que estàvem plantejant. Així, hem fet una valoració en funció de les consultes que heu fet tots els municipis, tant per temàtiques com per nombre, etc. Així com també vam fer una sessió de valoració, en la que va participar el Jordi, per tal de rebre la vostra valoració qualitativa del Servei. Tu com a professional que estàs més en contacte amb les professionals que han fet les consultes o, fins i tot, que tu has pogut fer, el pilot en sí com el valoraries?

[Clara Barranco]: De manera positiva. El que passa és això, és un pilot. No saps quina continuïtat té, quan l’enfoquis més com un Servei que tindràs durant tot un any es més fàcil. De vegades els professionals si saben que és una cosa pilot tampoc no l’acaben d’integrar perquè si ho integres i et desapareix ... però és positiu.

[Diputació]: És previst que el panorama canviarà en el moment que els professionals de l’àmbit jurídic comencin a integrar-se als equips de serveis socials bàsics. Aleshores haurem de valorar si aquest suport s’ha de continuar oferint a municipis que no tinguin aquest professional o plantejar canvis.

[Clara Barranco]: De fet, tots els suports jurídics que tenim acabaran substituint-se per una persona física que vingui aquí a fer-ho. Fins ara s’ha anat cobrint aquesta mancança que teníem, però, en funció de les tasques que se li encomanin, és probable que continuem tenim aquesta necessitat de suport extern.

[Diputació]: La part de qualitat del servei, que és el conèixer Serveis Socials Bàsics, és una resposta jurídica no generalista, si no enfocada a la funció que tenen els professionals de Serveis Socials envers la població.

[Clara Barranco]: Això és bàsic, perquè cal conèixer el nostre món. És molt interessant que els advocats estiguin treballant amb altres Serveis Socials. Dona molta seguretat al professional saber que l’advocat coneix el que es fa a d’altres Serveis Socials, això és impagable.  

Boletín: Benest@r
Número de boletín: #137 - Abril - Maig 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496

www.diba.cat/benestar
Butlletins anteriors

 

 

 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar