Butlletí Benestar
Abril - Maig 2022 - #137

Autonomia i dependència

Avancem en la digitalització del Servei Local de Teleassistència

©Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

El Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona actualment presta servei a 94.474 persones, amb la col·laboració dels ajuntaments de la província de Barcelona (excepte la ciutat de Barcelona). [+]

És un servei d'atenció domiciliària que garanteix la seguretat i dona tranquil·litat i acompanyament a les persones que poden estar en situació de risc per factors d'edat, fragilitat, solitud, discapacitat i/o dependència, les 24 hores del dia i els 365 dies a l'any, detectant i donant resposta immediata a situacions d'emergència i actuant de manera preventiva davant de possibles riscos.

La digitalització és un del eixos estratègics de l’actual període de contractació del Servei Local de Teleassistència 2021-2025 que respon a la necessitat d’adaptar el servei a l’actual desenvolupament i transformació de les xarxes i infraestructures de telecomunicacions, tal com es recull en les principals agendes digitals d’àmbit europeu, estatal i autonòmic.

Implica adaptar la totalitat dels sistemes, plataformes, processos i prestacions del servei per poder prestar un servei digitalitzat plenament optimitzat.

Així, a finals del mes d’abril, es va iniciar la instal·lació de terminals IP (Protocol de telefonia per Internet), als domicilis de les persones beneficiàries, per tal d’avançar amb l’assoliment del compromís de digitalitzar, com a mínim, el 35% de les llars fins l’any 2023.

En aquest procés es prioritzaran les persones més vulnerables socialment i amb sistemes tecnològics més precaris i inestables, és a dir:

  • Persones que viuen en domicilis en els quals no seria possible la prestació del servei per motius relacionats amb la infraestructura de telecomunicacions de què disposen.
  • Persones amb un nivell de suport alt, que viuen soles permanentment o gran part del dia i que tenen una percepció de salut dolenta.
  • Persones que resideixen en habitatges “digitals” amb instal·lació de fibra.

La digitalització, a través dels anomenats terminals IP, comporta una millora en la fiabilitat tecnològica ja que permet conèixer l’estat del terminal en tot moment, aspecte que aporta més seguretat a l’hora de saber que la persona està connectada i que el seu servei funciona correctament.

A més, facilita la implementació de noves eines orientades a la planificació del servei des dels municipis, el suport a persones cuidadores o el foment de l’envelliment actiu, alhora que facilita la interconnexió amb d’altres serveis.

També cal destacar les oportunitats que s’obren per a la innovació en les cures, especialment en els àmbits preventius, a través de la detecció precoç de riscos mitjançant la monitorització i la predicció. En aquest sentit, el projecte ‘Tot en un sensor’ va començar la seva fase pilot el passat mes de febrer i, actualment, s’està treballant per contrastar la validesa de la població destinatària i definir els indicadors del projecte a partir de l’observació dels diferents àmbits i patrons de conducta de les persones participants dins les seves llars. L’objectiu és que a finals de 2023 s’hagin instal·lat a tota la província 18.000 dispositius de monitorització intel·ligent en 3.000 domicilis de persones usuàries del Servei Local de Teleassistència.

Totes aquestes novetats es van compartir en la presentació “La digitalització al servei de les cures: l’experiència del Servei Local de Teleassistència de la Diputació de Barcelona” dins la taula debat “Suports, tecnologies i cures” en el marc de les Jornades Cures en la comunitat: innovació i transformació des de les polítiques locals organitzades per l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social els dies 25 i 26 d’abril. 

Així mateix, amb motiu del Dia Mundial de les Telecomunicacions i la Societat de la Informació, que aquest any s’ha centrat en el paper que les telecomunicacions i les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) han de jugar a l’hora de garantir un envelliment saludable, el passat 12 de maig el Servei Local de Teleassistència va participar en el panell d’experts amb la presentació “TIC i Benestar Social”. La jornada emmarcada dins les activitats de la Unió Internacional de les Telecomunicacions (ITU) per celebrar aquesta efemèride va estar organitzada per l’Associació Catalana d’Enginyeria de Telecomunicació i Tecnologies Digitals (Telecos.cat), el Col·legi Oficial d’Enginyeria en Informàtica de Catalunya (COEINF) i Ones Associació Catalana d’Enginyers Tècnics de Telecomunicació (GrausTIC).

Boletín: Benest@r
Número de boletín: #137 - Abril - Maig 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496

www.diba.cat/benestar
Butlletins anteriors

 

 

 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar