Butlletí Benestar
Agost - setembre - octubre 2022 - #139

Serveis socials bàsics

Espais d’innovació per millorar l’atenció integrada i la professionalització dels SSAD

©Inside Creative House/shutterstock.com

©Inside Creative House/shutterstock.com

Del juny a l’octubre de 2022 s’han dut a terme els espais  d’innovació “Atenció integrada de serveis i suports al domicili” i “Organització territorial i professionalització dels SSAD”, on s’han compartit experiències, recerques i debats entorn l’atenció integrada, així com sobre les condicions laborals del sector, nous perfils i formes d’organització dels equips professionals del servei d’ajuda a domicili. [+]

Aquests espais d’innovació neixen del Projecte Transformador "Cap a un nou sistema públic de cures a la comunitat" i parteixen del Diagnòstic dels serveis de cura a l'entorn domiciliari i comunitari a la província de Barcelona i de les recerques sobre tendències i innovacions en la prestació del SAD a l’entorn europeu, estatal i català, desenvolupades amb Joseba Zalakain, director del centre de recerca SIIS, i Vanessa Davey, experta en SAD.   

Atenció integrada, un repte pendent en l’atenció al domicili

L’espai d’innovació d’atenció integrada parteix, a l’Escola d’Estiu de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, d’una mirada a l’entorn europeu per conèixer experiències pioneres a Dinamarca, França i Anglaterra. En una sessió posterior, el 12 de juliol, es va aprofundir en els projectes d’Etxean Bizi a Guipúscoa, la Plataforma Territorial de Suport i de Coordinació dels Pirineus Orientals a França i l’atenció integrada de serveis a Castella i Lleó.

La presentació d’experiències es va complementar amb una sessió de debat entre les persones participants que va abordar reptes com la promoció de l’autonomia personal; la figura de la gestió de cas; el perfil de les persones usuàries de programes integrats; el suport a projectes de vida, i la cartera de serveis i el suport a les persones cuidadores, en el marc competencial i institucional de referència. Aquests elements són els que guiaran una publicació de recomanacions per a la millora de l’atenció integrada dels SSAD des dels municipis de la província de Barcelona, a la llum de les experiències i debats compartits en aquest espai. 

Aquest espai ha estat valorat pel 93% de les persones assistents com a molt o força satisfactori.

Empoderament, reconeixement, formació i qualitat, principals reptes de la prestació del servei

L’espai d’innovació “Organització territorial i professionalització dels SSAD” es va organitzar en tres sessions: la primera en el marc de l’Escola d’Estiu, en format digital, on es van compartir reptes i problemàtiques del sector a l’entorn europeu, com ara les condicions laborals de precarietat, la problemàtica per reclutar personal o el paper de les plataformes digitals. Posteriorment, els dies 27 de setembre i 4 d’octubre es van dur a terme dues sessions més, en format presencial, que van afavorir l’intercanvi i el debat.

En aquestes sessions es van compartir, d’una banda, les experiències dels ajuntaments de Barcelona, Sabadell i El Prat de Llobregat sobre l’organització del SAD en equips de proximitat, amb potencialitats per a la l’autogestió i l’empoderament professional, i alhora amb reptes per a l’organització flexible del servei en un marc normatiu basat en l’assignació i facturació d’hores de servei. També es va compartir l’anàlisi de la implementació del model Superilles de Barcelona, a partir de la recerca conduïda per la sociòloga Sara Moreno qui també va participar a la sessió.

D’altra banda, es van compartir nous perfils professionals a partir de l’experiència basca de Zainlab, on han elaborat una cartera de perfils d’acompanyament a necessitats diverses de les persones, i de les experiències dels ajuntaments de Mataró,  Terrassa, i del Consell Comarcal del Vallès Occidental. Es va posar en valor el rol de la integradora social i l’educadora familiar; de la coordinadora tècnica d’empresa quan el servei està externalitzat, i de la figura de la treballadora familiar pròpia de l’ajuntament per al seguiment i control de qualitat. En aquest sentit, un dels reptes plantejats va ser com organitzar aquest seguiment de la qualitat i dels contractes i les clàusules socials.

També es van compartir els resultats de l’enquesta sobre gestió i qualitat del SAD que la Diputació de Barcelona va fer als ens locals de la província el maig de 2021 i es va reflexionar entorn les condicions laborals del servei i les necessitats de millorar la professionalització i el reconeixement, a través d’accions de formació en atenció integral i centrada en la persona, dignificació de salaris i condicions laborals, i prescripció social per impulsar cooperatives i iniciatives socials i comunitàries, amb la intervenció de Mujeres Unidas entre Tierras, la Ciutat Invisible i la Fundación Pilares.

Finalment, es va presentar una anàlisi de l’ús de les clàusules socials com a instrument per a la millora de les condicions laborals del SAD, a partir d’un estudi impulsat per la Diputació de Barcelona amb Coopsoclab, i es va reflexionar al voltant de l’impacte de les condicions laborals de les professionals en la qualitat del servei a partir de la recerca d’una investigadora de la Universitat de Barcelona amb qui es té un conveni de col·laboració.

A més de la presentació d’experiències, es van realitzar diversos espais de debat entre les persones assistents, 40 persones d’ajuntaments i ens locals de la província de Barcelona responsables de la gestió del SAD. A partir de les conclusions de les experiències presentades i dels debats s’elaborarà un full de ruta amb recomanacions per a la millora de les condicions laborals i de professionalització del sector des de l’àmbit local.

Alhora, s’ofereix la possibilitat als ajuntaments i ens locals de demanar suport per a l’acompanyament en la implementació d’aquestes línies d’innovació a través del catàleg de serveis.

Boletín: Benest@r
Número de boletín: #139 - Agost - setembre - octubre 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496

www.diba.cat/benestar
Butlletins anteriors

 

 

 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar