©Aprenem autisme
Aprenem Autisme és una associació que es crea l’any 2006 per iniciativa d’un grup de famílies amb l’objectiu de reivindicar els Drets dels seus fills i filles amb autisme i per defensar una atenció adequada a la seva especificitat. [+]
En aquests 17 anys d’història, l’entitat ha recollit les experiències de moltes famílies i ha avaluat les necessitats de les persones amb autisme, així com ha estudiat amb deteniment nombrosos informes i documentació científica de referència internacional sobre detecció, diagnòstic i intervenció en l’àmbit de l’autisme. Això els ha permès dissenyar serveis i projectes adaptats a les necessitats reals de les persones amb autisme i les seves famílies.
L’any 2010 es va crear el Centre de Recursos per l’Autisme Aprenem Barcelona (en endavant CRAB) que presta serveis i recursos específics a la ciutat de Barcelona. L’any 2019 va passar a ser una Fundació. Actualment actuen com dues entitat independents però vinculades.
Aprenem Autisme és una entitat federada amb la Federació Salut Mental Catalunya i la Federació Catalana d’Autisme.
Actualment, tenen 704 socis i sòcies, entre numeraris (famílies o primeres persones) i col·laboradors (amics/gues de l’autisme). En els darrers anys han tingut un creixement exponencial, sumant fins 124 persones sòcies noves l’últim any.
L'autisme és una condició del neurodesenvolupament que suposa reptes i desafiaments en l'adquisició d'habilitats de comunicació i d'interacció social, i que predisposa a tenir una sèrie de conductes repetitives i interessos restringits, juntament amb alteracions sensorials que generen interferència en l'adaptació a la vida diària. Aquestes característiques poden presentar-se en major o menor grau i afectar de diverses maneres la vida de l'infant, l'adolescent i l'adult, i malgrat que poden canviar amb el temps, persisteixen al llarg de tota la vida.
Les persones amb autisme i les seves famílies pateixen dificultats en l’exercici dels seus drets en el dia a dia, ja que tenen dificultats i especificitats importants en els diferents àmbits en els que participen: educatiu, judicial, sanitari, laboral i social. A més, és una condició que sovint té un impacte important, no només en la persona, sinó en tota la família, que pot viure situacions d'estrès, angoixa o reducció de les seves xarxes de relacions socials.
Les reivindicacions principals del col·lectiu són: el reconeixement explícit i la dignificació per part de l’administració pública; més recursos econòmics, humans i tecnològics per la inclusió dels infants amb autisme a l’escola ordinària; la millora de l’atenció en l’entorn sanitari pel col·lectiu; garantir la inclusió social i laboral de les persones adultes amb autisme; programes de suport a la vida adulta i independent específics per l’autisme com habitatge amb suport i programes d’envelliment digne; facilitats per disposar d’un servei d’assistència personal per potenciar la participació comunitària de les persones amb autisme i reduir la institucionalització; dignificació i suport a les famílies i persones cuidadores; millora del diagnòstic i l’atenció a les nens i dones amb autisme per evitar la doble discriminació.
La missió d’Aprenem Autisme és defensar els drets, no tant en el reconeixement com en l’exercici, i empoderar les persones amb autisme i les seves famílies, acompanyant-les al llarg de la seva vida per aconseguir vides plenes i incloses en la societat.
Les principals actuacions de l’entitat es centren en l’acompanyament i suport a les famílies, i la sensibilització de la ciutadania:
Accions d’acompanyament i suport a les famílies:
Accions de sensibilització i millora de l’accessibilitat:
En aquest sentit, cal destacar la darrera col·laboració amb la Fundació de la Universitat Oberta de Catalunya i la Diputació de Barcelona amb Aprenem Autisme, en la que s’ha desenvolupat una infografia amb un Decàleg de recomanacions per millorar l’atenció a persones amb autisme en els serveis d’atenció a la ciutadania de les administracions locals.
D’altra banda, cal seguir la lluita per millorar els suports en la vida adulta, ja sigui a nivell de formació i inserció laboral, o la creació de programes per facilitar una vida autònoma i independent per les persones joves i adultes amb autisme promocionant la figura de l’assistent personal. Des de l’entitat destaquen que els espais d’educació post obligatòria exclouen a les persones amb autisme, i moltes acaben a casa sense cap opció de formar-se i accedir a un lloc de treball. Hi ha poca oferta adaptada i en la que existeix es troben amb força problemes d’inclusió i convivència. Algunes d’aquestes persones tenen capacitats específiques molt desenvolupades, per sobre la mitja, i caldrà treballar per tal que tots i totes puguin tenir entorns on desenvolupar-les i sentir que tenen el seu espai.
Així mateix, també cal posar el focus en donar espais i visibilitat les persones amb autisme amb un major nivell de dependència, treballar per a que puguin participar en la societat adequant els entorns i generant més oportunitats de participació adaptades a les seves capacitats.
Finalment, des d’Aprenem Autisme incideixen en que si volem una societat evolucionada que promogui una vertadera igualtat, tal com indica Fabrizio Acanfora, és necessari el reconeixement i la valoració de les diferències i característiques úniques de cada individu, en un procés que va més enllà de la inclusió, parlant de la "coexistència de les diferències".
Link entitat: https://www.aprenemautisme.org/
Boletín: Benest@r
Número de boletín: #143 - Juliol - Agost - Setembre - Octubre 2023
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de vida i Comunitat
Gerència de Serveis Socials
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet
08035 Barcelona
Tlf. 671 429 360
Fax 934 022 496