Butlletí Servei de Teleassistència
desembre 2018 - #13

Portada

El Servei Local de Teleassistència acaba l’any 2018 amb més de 85.000 persones usuàries i amb un model centrat en la persona implantat amb èxit

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

El Servei Local de Teleassistència arriba al mes de desembre amb més de 85.000 persones usuàries actives.

Es preveu que a l’any 2020 s’arribi a les 100.000 persones usuàries en una aposta clau de cobrir la demanda municipal dels últims temps. A finals d’aquest 2018 s’ha formalitzat la pròrroga de la contractació del Servei Local de Teleassistència amb l’empresa prestadora Tunstall Televida fins el 2020.  

El 2017 i 2018 han estat uns anys marcats per les novetats que s’han incorporat al servei i que s’han consolitat, així com per l’aposta en l’eficiència i la qualitat del servei. 

Cal destacar la implantació amb èxit del model d’atenció centrat en la persona a través d’un sistema anomenat Resposta Eficient en Teleassistència (RET). Aquest nou model es basa en donar una resposta adaptada a les necessitats de cada persona amb una major eficiència i un alt valor tecnològic. 

Aquest nou model permet establir la tipologia de prestació de servei que necessita cada persona en funció dels seu perfil, els seus riscos i els seus hàbits de vida. En aquest sentit, l’atenció que proporciona el Servei Local de Teleassistència s’intensifica per aquelles persones en situació de vulnerabilitat i amb més riscos, amb més trucades de seguiment o visites domiciliàries, entre d’altres accions, i s’evita l’excessiva protecció de les persones més autònomes a través d’accions preventives. El RET també contempla, des d’un inici, l’assignació de tecnologia complementària de suport (dispositius de seguretat o tecnologia adaptada a necessitats especials) en funció de les necessitats de la persona. Aquest 2018 acaba amb més de 14.500 dispositius de seguretat instal·lats, entre detectors de foc/fum, presència i caigudes, i de teleassistència adaptada a necessitats especials (teleassistència mòbil o serveis adaptats a persones amb dificultats a la parla i/o oïda o de mobilitat reduïda a les mans). 

En aquests anys també s’ha implantat un nou model operatiu d’atenció a emergències al territori. En aquest sentit, s’han ampliat les unitats mòbils per atendre emergències i realitzar seguiments. S’ha passat de disposar d’11 unitats mòbils durant el període 2013-2016 a 29 durant aquesta nova etapa. Aquest increment de flota es correspon amb la posada en marxa d’un nou model d’intervenció en el qual 16 unitats mòbils son de primera resposta, que es dediquen a atendre emergències i contingències principalment, tot i que poden donar suport a seguiments. La seva funció principal és reactiva i tenen una base territorial fixa ubicada en un municipi. D’aquestes, cinc bases son de 24 hores. Les 13 unitats mòbils restants es dediquen a realitzar activitat programada i, eventualment, a atendre contingències. Aquestes no precisen de base territorial ja que es mouen per tot el territori en funció de les necessitats. 

Finalment, el 2018 també ha estat un any de consolidació de projectes com el protocol de sensibilització, prevenció i sospita de maltractaments en el marc del Servei Local de Teleassistència. Un altre projecte que s’ha consolidat com una prestació del servei de suport fora de la llar per aquelles persones que viuen en nuclis rurals aïllats i amb escasses relacions socials, és la teleassistència mòbil, que s’incorpora com a dispositiu de foment de l’autonomia personal. 

Al llarg del 2019, el Servei Local de Teleassistència seguirà apostant pel creixement i la posada en marxa de nous projectes adreçats a perfils amb necessitats especials. Cal destacar que projectes pilots com el de comptadors d’aigua intel·ligents de mesura de patrons de comportaments de forma no intrusiva, seran claus. 

Per últim, assenyalar que durant aquest darrer trimestre s’ha consultat als municipis la seva previsió en relació a l’escenari de tancament d’enguany, així com  per al proper 2019. Actualment, s’està analitzant aquesta informació per poder planificar i ajustar el servei i recursos d’una forma òptima i adaptada a les necessitats municipals

Així mateix, properament convidarem al personal tècnic municipal a participar en sessions de treball amb l’objectiu de compartir opinions sobre l’evolució del servei, analitzar el creixement d’aquests últims anys i dissenyar estratègies conjuntes per millorar el servei. 

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #13 - desembre 2018

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar