Butlletí Servei de Teleassistència
Abril 2022 - #20

Campanyes i recomanacions

Impuls al programa de prevenció de riscos i foment de l’envelliment actiu i saludable

©Unsplash

©Unsplash

El programa de prevenció de riscos i foment de l’envelliment actiu i saludable del Servei Local de Teleassistència té per objectiu fomentar l'autonomia personal i afavorir l’apoderament de les persones grans, així com incorporar hàbits de vida saludable, incrementar-ne la participació social i creant vincles amb la comunitat. [+]

Aquest programa està format per diferents campanyes que s’integren dins del pla d'atenció individual de les persones usuàries en funció de les característiques de la persona i els riscos als que estigui més exposada, i s’organitzen segons tres eixos d’atenció: seguretat, benestar social i salut.

Aquest programa es porta a terme en tres modalitats: escrita, presencial i telefònica.

Modalitat escrita: díptics

El Servei Local de Teleassistència disposa de material escrit en format díptic que facilita a les persones usuàries del servei en les visites de seguiment que fan les coordinadores de zona als domicilis, com a suport a les diferents campanyes que es realitzen.

Actualment s’està adaptant aquest material a Lectura Fàcil seguint les pautes i recomanacions recollides a la norma UNE 153101 EX/2018. Per fer-ho, s’ha comptat amb el suport de l’Associació Lectura Fàcil que adapta el material existent i certifica que segueix les directrius internacionals de la IFLA i Inclusion Europe. En la campanya de fred realitzada entre desembre del 2021 i març 2022 ja s’han repartit els díptics adaptats a lectura fàcil, i actualment, les persones que es donen d’alta al servei també reben la Guia per a la persona usuària adaptada.

L’adequació dels materials del servei és una de les tasques que inclou el gran repte que té el Servei Local de Teleassistència d’adaptar-se a l’Accessibilitat Universal durant aquest període contractual. En els propers mesos també estaran disponibles en lectura fàcil els díptics de consells per fer front a la calor, consells en cas d’incendi a la llar, consells per evitar robatoris i estafes, consells per facilitar la mobilitat a la llar, així com el díptic informatiu del servei.

 

Modalitat presencial: xerrades als municipis

Des del Servei Local de Teleassistència s’ofereixen als municipis xerrades amb diferents temàtiques vinculades als tres eixos d’atenció, dirigides a les persones usuàries del servei i obertes també a la població del municipi.

Aquestes xerrades tenen una durada d’una hora o hora i mitja són gratuïtes i es realitzen en diferents espais municipals per afavorir el coneixement dels mateixos i la participació de les persones usuàries al seu municipi.

Per aquest 2022 s’ofereixen vuit xerrades, tot i que també es poden realitzar sessions a mida en temes d’interès que pugueu tenir els municipis.

  • Coneix el Servei Local de Teleassistència: presentació del servei i les seves prestacions.
  • Al teu costat, fem un entorn més segur: Mossos d’Esquadra donen consells de seguretat per a les persones grans.
  • Al teu costat, fem una llar més segura: Bombers de la Generalitat donen consells per prevenir incidents amb el foc i com actuar en cas d'incendi.
  • Consells pràctics que ens fan la vida més fàcil: es donen consells per a una mobilitat fàcil i segura en les AVD i per prevenir caigudes.
  • Gestió de les emocions: s’identifiquen les emocions per saber com gestionar-les i s'expliquen tècniques de relaxació.
  • Mantenir una ment activa: s'expliquen les funcions cognitives i es presenten exercicis per estimular el nostre cervell.
  • Internet, xarxes socials i tràmits en línia: es convida a conèixer el potencial de les noves tecnologies.
  • Persones usuàries, persones sàvies: presentació a càrrec de la persona usuària experta en un tema concret.

Des del Servei Local de Teleassistència s’ofereix suport als municipis per a l’organització de les mateixes, així com cartells per la difusió i díptics relacionats amb la temàtica.

 

Modalitat telefònica: Parlem de...

Els contactes telefònics que es mantenen des del centre d'atenció amb la persona usuària tenen la finalitat d’actualitzar el seu estat i situació i, alhora, també són un espai de comunicació que permet facilitar informació d'interès que contribueixi al benestar de la persona i un canal perquè aquesta pugui expressar les seves preocupacions o simplement conversar.

Cada mes hi ha una temàtica programada de cada eix d’atenció i en funció de les característiques de la persona usuària, els riscos als que estigui més exposada, els seus interessos, o bé segons es desenvolupi la conversa, el personal teleoperador proposa un tema, introdueix consells i recomanacions, i també convida la persona a explicar les seves vivències.

Durant el 2022 en l’eix de seguretat trobem les campanyes sobre prevenció de robatoris i estafes i consells sobre llar segura, en l’eix de salut, les campanyes sobre temperatures extremes i com dormir bé, i en l’eix de benestar social, campanyes relacionades amb diades com el dia de la dona, el dia de les persones grans, conèixer els casals i biblioteques, entre d’altres...

El disseny del calendari de temàtiques a tractar cada any permet realitzar les campanyes programades i, alhora, poder realitzar campanyes reactives per donar resposta a circumstàncies puntuals o temes d’actualitat.

Aquesta adaptabilitat segons les necessitats del moment va fer possible que durant el 2020 per la situació de pandèmia per la COVID-19 i el confinament obligat que va comportar, molts esforços d’aquest programa es centressin en aquesta temàtica. Un 66% del total de les trucades realitzades van fer referència a recomanacions per reconèixer i prevenir la COVID-19, consells per un confinament positiu, suport emocional “Teleassistència al seu costat” i pautes de prevenció per protegir-se durant les festes de Nadal, arribant a realitzar més de 120.000 trucades al voltant d’aquest tema.

Durant el 2021 s’ha continuat donant informació i consells segons l’evolució de la pandèmia, seguint els consells i pautes del Departament de Salut, representant un 40% del total de trucades del Parlem de... d’aquest any.

Cal destacar també, de l’àrea de seguretat, les gairebé 24.000 trucades realitzades relatives a temperatures extremes i fenòmens meteorològics (pluja, neu...), les quals han representat un 23% del total de trucades. En tots aquests casos s’ha rebut una alerta del Centre de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT). També s’han mantingut campanyes relatives a la seguretat tant dins de casa com fora: evitar robatoris al transport públic, prevenció de caigudes, incendis...

Pel que fa a les relatives a l’eix de benestar social durant el 2021 s’han tornat a realitzar les trucades relatives a festivitats i activitats a realitzar a l’entorn i municipi de la persona, respectant les recomanacions segons el moment de la situació de la pandèmia, realitzant-se més de 11.000 trucades.

En total, durant el 2021, des del Servei Local de Teleassistència s’han realitzat 104.775 trucades proactives del Parlem de...

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #20 - Abril 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar