Butlletí e-Comerç
Febrer 2023 - #177

Entrevista

Grisfluor

Imatge: Meritxell Menchero

Imatge: Meritxell Menchero

La Gerència de Serveis de Comerç entrevista a Meritxell Menchero, fundadora de la botiga Grisfluor de roba sostenible i de la marca de roba Öland.

Meritxell Menchero es defineix com a dissenyadora gràfica de formació i dissenyadora de roba per passió. A la primavera de 2020, en plena pandèmia i amb 45 anys, va decidir dedicar-se al que realment li agrada i va obrir la botiga taller de roba Grisfluor al centre de Granollers, la seva ciutat natal.

Com va sorgir la idea d’obrir la botiga taller just en un moment en què tot estava tancat?
Aquest projecte era el meu somni, allò que creus que serà impossible aconseguir. Però a poc a poc va anar agafant forma dins del meu cap, i un dia vaig veure un local que complia tots els requisits que jo tenia i que gràcies a la pandèmia estava rebaixat de preu, un preu que em veia capaç d’assumir; i de cop i volta tot es va fer realitat.

Quina formació tenies en aquesta especialitat i quin criteri vas seguir per crear la teva empresa? 
He estat molts anys anant a una acadèmia de patronatge per aprendre el Sistema Martí, perquè el que volia, al principi, era fer-me la meva pròpia roba. El criteri va ser el mateix que quan em feia la roba: havia de ser supercòmoda i els teixits havien de provenir de restes d’estocs de la indústria tèxtil, perquè obrir un negoci de roba que no fos sostenible no tenia sentit. També tenia clar que volia que la gent pogués veure com treballo per entendre el projecte, o sigui que el taller havia d’estar obert.

Has fet alguna formació específica per gestionar aquest tipus de negoci?
Sí, he fet molts cursos subvencionats per l’Ajuntament de Granollers: com muntar una empresa, com posar preus als teus productes, màrqueting, xarxes socials, etc., i no deixaré de fer-ne perquè m’ajuden a aprendre i a estar al dia. També vaig participar en el programa «Creactives» de la Diputació de Barcelona, que ha sigut crucial per a la viabilitat del projecte. De fet, si no l’hagués fet, no hauria aguantat.

Com vas crear la marca i el logotip?
La marca Öland fa molts anys que existeix, perquè no és la primera vegada que em proposo vendre la roba que faig. El que volia comunicar quan la vaig crear era proximitat i bellesa. Öland és una illa de Suècia, un país que admiro pel seu paisatge, per la qualitat de vida que tenen i per l’estil de disseny que fan. M’encanta com es vesteixen i com decoren les seves cases. Aquests valors són els que volia associar a la meva marca.

Grisfluor va ser molt diferent. La creació del nom (naming) la va fer un amic meu i també té a veure amb el que passa al taller. La paraula gris representa la part clàssica de la costura i el fluor la meva aportació moderna, a part que són dos colors que m’agrada molt combinar a la roba que faig.

A l’hora de fer el logotip vaig voler provar una tipografia que feia molts anys que m’agradava, i va funcionar! Com que és comprimida va molt bé per a un nom llarg i el punt retro quedava molt bé.

Quina rebuda has tingut per part del públic?
Molt bona! La gent del barri de seguida es va interessar pel projecte i cada vegada tinc més clientes fidels que busquen un tipus de roba còmoda i diferent. Arran dels esdeveniments de la pandèmia, la gent és més conscient de l’origen de la roba que porta.

Quina clientela compra la teva producció? Com la difons, la vens i la distribueixes?
El punt de venda és la botiga taller i les poques fires que faig. Les meves clientes són dones d’entre 35 i 65 anys, majoritàriament de Granollers.

A quines fires vens?
A la Fira de Nadal de Granollers hi he anat els tres darrers anys i al mercadet de Cardedeu que se celebra el primer i tercer dissabte de cada mes. Som unes 20 expositores de producte de proximitat i roba sostenible, i hi anem en dos torns.

A banda de la venda, fas alguna altra activitat?
Al taller també faig classes de costura. Sabia que seria molt difícil viure només de vendre roba i vaig pensar que les classes serien una altra font d’ingressos. Durant el confinament molta gent buscava coses per fer: el fet que des del primer dia que venen al taller puguin agafar la màquina de cosir i fer alguna cosa que es poden endur posada els fa voler tornar. 

També fas venda en línia. Com fas el lliurament? I com vetlles per la sostenibilitat en els enviaments? 
La venda en línia és pràcticament insignificant. De moment, serveix de catàleg, perquè els interessats puguin veure la roba i els preus sense haver de desplaçar-se. Els enviaments els faig per Correus i intento no utilitzar plàstics i poca cinta adhesiva.

La matèria primera que utilitzes són restes d’estocs. On els aconsegueixes?
Sí, és la manera que les peces que faig puguin tenir un preu assequible, reutilitzant teixits que altres empreses descarten. Si utilitzés teixits orgànics o artesans, no podria tenir preus competitius. A part, d’aquesta manera contribueixo a l’economia circular. Els estocs els aconsegueixo d’empreses properes: a Granollers mateix, a Mataró i també a Cornellà.

Has rebut ajuts en formació, assessorament o subvencions per part d’alguna administració?
Com ja he dit abans, el programa «Creactives», que va ser molt important, tant per a mi com per al projecte. També vaig rebre dues vegades l’ajuda dels 2.000 € a persones autònomes que el 2020 va donar la Generalitat.

Formes part de l’associació de comerciants o participes en alguna de les campanyes proposades per alguna associació de comerciants del municipi?
No.

Cooperes amb altres establiments que comparteixen la mateixa filosofia que el teu? 
De moment, no, però m’agradaria molt fer-ho. El que sí que faig és participar en un grup de treball (mastermind) amb quatre noies més que tenim projectes similars.

Quins projectes tens per al futur? 
Ara estic molt enfocada en el públic directe, el que compra a la botiga, però ben aviat m’agradaria començar a promocionar el meu web fent accions fora de Granollers, a escala comarcal i també a Barcelona. També, relacionat amb això, estic començant el projecte de fer una newsletter mensual, on pugui donar més informació de la marca, incentius i privilegis a les persones subscrites. A més, estic immersa en la creació de la col·lecció de primavera-estiu, en la qual no només penso en la roba, sinó també en la presentació, els aparadors, la comunicació, etc.

Boletín: e-Comerç
Número de boletín: #177 - Febrer 2023

Gerència de Serveis de Comerç

Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Travessera de les Corts, 131-159
Recinte Maternitat – Pavelló Central
08028 Barcelona
Tel. 934 049 296
gs.comerc@diba.cat

YoutubeInstagramComunitat virtual

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat