L'Aparador - 17 de febrer de 2015

Butlletins
17 de febrer de 2015 - #97

Parlem de...

A la recerca de la ganga: els outlets

Botiga "outlet" en un centre comercial

Botiga "outlet" en un centre comercial

Qui no coneix avui en dia una botiga outlet? Segur que més d'un ha comprat alguna vegada en un establiment d'aquest tipus, però, sabem què és un outlet? Què hi podem trobar? Què el caracteritza? És realment tan avantatjós comprar en aquests establiments?

Fem una mica d'història

Durant la dècada dels 90, va aparèixer un nou concepte d'establiment comercial pensat per a la venda d'estocs de fabricants. Aquests comerços es basaven en la rotació de productes, la neteja de botigues i magatzems i la captació constant de nova clientela. Però, actualment què és un outlet?

Què és un outlet?

Un outlet és un establiment dedicat de manera exclusiva a la venda d'excedents de producció o de temporada que ofereix tota mena de restes de sèrie, de la mateixa empresa o bé d'altres empreses de venda directa al públic, també es poden comercialitzar per aquesta via excedents d'empreses majoristes. La normativa només imposa dues limitacions: s'ha de poder acreditar que els productes han format part de l'estoc d'un venedor de la Unió Europea, durant un període mínim de sis mesos o han de procedir d'excedents de producció directament d'un fabricant de la Unió Europea.

Quins productes trobem en un establiment outlet?

En aquests tipus d'establiments, podem trobar productes de temporades anteriors a preus rebaixats durant tot l'any procedents d'excedents de producció o de temporada.

Tots els establiments poden posar la paraula outlet en el nom de la botiga?

La paraula outlet queda reservada a aquells establiments dedicats exclusivament a la venda d'excedents de producció o de temporada i a les parades dels mercats de marxants i no pot ser utilitzada per cap altre establiment que no reuneixi tots els requisits materials i formals establerts per aquests tipus d'establiments o parades.

Aquesta venda especialitzada d'estocs propis o aliens també pot dur a terme en espais degudament diferenciats i senyalitzats dins d'un establiment comercial, sempre que no superin el 20% del total de la superfície de venda.

Pot un outlet fer rebaixes?

No, no pot fer rebaixes tal com les entenem tradicionalment. Els preus dels productes ofertats en els outlets han de ser inicialment inferiors al preu de venda dels circuits comercials convencionals i poden ser reduïts successivament des del moment en què es posen a la venda, independentment de l'època de l'any en què ens trobem. Per tant, no cal esperar a una època de l'any determinada, com és el període de rebaixes, per tal d'aplicar un descompte de preus. Cal tenir present que en cap cas els preus dels productes oferts als consumidors sota aquesta modalitat de venda no poden ésser incrementats de nou.

Pot un establiment que ven productes de temporada i alhora productes d'excedents, és a dir, outlet, fer rebaixes?

Si, un establiment que dedica una part del seu establiment a productes de temporada i una altra part a outlet, màxim un 20% de la superfície com hem comentat abans, pot fer rebaixes en aquells productes que són de temporada però no en la zona outlet. Aquesta opció és compatible sempre i quan ho faci en espais clarament diferenciats i degudament senyalitzats. Cadascuna de les activitats de promoció de vendes que es practiqui simultàniament ha de complir sempre els requisits que li siguin exigibles legalment.

En cas de controvèrsia amb la botiga, tingueu present que tots els establiments comercials tenen l'obligació legal de disposar de fulls oficials de queixa/reclamació/denúncia. Els empresaris estan obligats a donar resposta a les queixes i reclamacions rebudes al més aviat possible, en qualsevol cas en el termini màxim d'un mes des que són presentades. En el supòsit que durant aquest termini no s'hagués resolt de forma satisfactòria la queixa us podeu adreçar-la al servei públic de consum del vostre Ajuntament o Consell Comarcal per gestionar la vostra reclamació per mitjà un sistema extrajudicial de resolució de conflictes.


Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum
Àrea d'Atenció a les Persones
Passeig Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum