Butlletí Ocupació a la Indústria Local
N.11 - Formació Professional DUAL (desembre 2019) - #11

L'opinió de...

Guillem Salvans: Si l’FP Dual no és de qualitat, no té cap sentit la seva extensió

Guillem Salvans

Guillem Salvans

En Guillem Salvans de la Fundación Bertelsmann afirma que s'ha d'escoltar més els/les aprenents d'FP Dual, perquè seran qui ens diran què funciona bé i què cal millorar.

 

 

 

 

 

 

 

L’any 2012 Espanya va regular una nova modalitat en el seu sistema de Formació professional, l'FP Dual. Aquesta modalitat implicava una major participació de les empreses en la formació dels estudiants d’FP. A Catalunya, la necessitat d’evolucionar cap a un sistema amb més participació de les empreses s’havia intuït amb anterioritat i ja hi havia algunes experiències sobre el terreny (i desplegament normatiu) l’any 2011.

 

L'FP Dual ha avançat molt des de l‘any 2012 fins a l’actualitat; a Catalunya tenim unes xifres relativament importants d’estudiants (9.300), centres educatius (280) i empreses (4.500) que hi participen. Tanmateix, arribar a una massa crítica d’empreses, centres educatius i estudiants que apostin regularment per l’FP Dual segueix sent una tasca complexa.

 

Bones pràctiques: assessoria tècnica i xarxa de joves ambaixadors

Al llarg d’aquests anys i a través del nostre projecte Alianza para la FP Dual, hem estat treballant en la implementació de l’FP Dual. Ho hem fet de múltiples maneres. Una de les experiències més exitosa ha estat desplegar una “assessoria tècnica per l’FP Dual”, és a dir, un equip de prospectors/es especialitzats en iniciar projectes en aquests àmbits.

 

Els prospectors/es ajuden a les empreses a fer els primers passos en l’FP Dual, acompanyant-les i assessorant-les fins que aquestes organitzacions i les escoles d’FP ja entomen autònomament els diferents projectes. De la feina dels darrers anys amb empreses i centres educatius n’extraiem tres conclusions:

 

  1. Aquesta és una tasca que haurà de ser sostinguda en el temps si volem mantenir i augmentar la participació d’empreses, escoles i estudiants en l’FP Dual,
  2. els prospectors/es han d’assessorar les empreses de forma neutral i identificant en primer lloc les necessitats reals de les empreses, i 
  3. sembla molt interessant treballar amb les associacions sectorials a nivell local per assegurar la qualitat i la sostenibilitat dels projectes d’FP Dual.

 

Des de l’assessoria tècnica de l’Alianza hem impulsat alguns projectes sectorials força significatius: juntament amb l’empresa Zurich i el Departament d’Educació hem adaptat el contingut formatiu del cicle d’Administració i Finances a les necessitats del sector en el marc d’un projecte d’FP Dual. A més, hem impulsat una acció similar creant el perfil de venedor d’automòbils de la mà del Gremi del motor i el Departament d’Educació. A mig termini la nostra visió és que un percentatge significatiu d’associacions sectorials a Catalunya  tinguin implantats projectes d’FP Dual.

 

Una altra bona pràctica que volem assenyalar és el projecte de xarxa d’ambaixadors/es de l’FP Dual, que estem tirant endavant en col·laboració amb Lidl. En aquest projecte els i les aprenents o ex aprenents d’FP Dual es comprometen a explicar la seva experiència en xerrades informatives, a través de les xarxes socials o als mitjans de comunicació. També ens donen la seva opinió en relació a la qualitat de l’FP Dual. L’objectiu d’aquestes accions és donar a conèixer les possibilitats que ofereix l’FP Dual per part del propi jovent que en són protagonistes. En l’any i mig que porta en funcionament aquesta iniciativa hem arribat a 8.200 joves de l’ESO i del Batxillerat en xerrades presencials, hem aparegut 55 vegades a la premsa escrita, 14 vegades a la ràdio i 9 a la televisió. 

 

Els reptes de l’FP dual a Catalunya

Més enllà dels reptes quantitatius que hem assenyalat, tenim per endavant un clar repte qualitatiu. Si l’FP Dual no és de qualitat, no té cap sentit la seva extensió. Per qualitat podem entendre moltes coses, però la Comissió Europea ha assenyalat un marc de qualitat a nivell europeu que proposem com a punt de referència per aquesta anàlisi a Catalunya.   

 

Si observem els 14 indicadors que comprenen aquest marc europeu, ens sembla que a Catalunya s’estan complint una part dels mateixos. Tanmateix, necessitem millorar en el seguiment de la formació dels aprenents a les empreses, en la formació de tutors d’empresa, en la informació i orientació als/les estudiants i a les seves famílies, en la major participació dels agents socials (i altres tipus d’entitats) en l’FP dual, i en l’avaluació de les polítiques d’FP Dual (incloent-hi sobretot la veu del propi jovent).

 

En relació amb aquest darrer punt, ens agradaria acomiadar-nos amb un petit suggeriment; hem d’escoltar més els/les aprenents d’FP Dual. Ells ens diran què funciona bé i què cal millorar; en definitiva, escoltem-los més i trobarem les solucions.

 

Guillem Salvans

Projecte Alianza para la FP Dual

Fundació Bertelsmann

 

Més informació sobre els embaixadors i embaixadores de l'FP Dual (cliqueu la imatge):

 

Boletín: e-Indústria
Número de boletín: N.11 - Formació Professional DUAL (desembre 2019)

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Mercat de Treball
Àrea de Desenvolupament Econòmic Local
Travessera de les Corts, 131 - 159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 538
Fax 934 022 525
Ocupació a la Indústria Local

 

Visualitzar el Twitter @economieslocals Visualitzar el Twitter #OcupacióIndústria