Febrer 2023 - #163
TwitterYoutube

Contaminació atmosfèrica

Mapes de soroll i plans d'acció de soroll

Castellbisbal, Castellolí, Montesquiu, Santa Maria d'Oló i Santa Susanna han rebut els mapes de soroll i les propostes de capacitat acústica, eina bàsica de gestió de la contaminació acústica del municipi. D'altra banda, hem lliurat a Roda de Ter el Pla d'acció de soroll, que analitza la realitat sonora del pas de la via C-153 pel casc urbà.

 

Els mapes de soroll són una representació gràfica, sobre plànol, de la situació acústica del municipi, tant de dia com de nit. Per elaborar-los es realitzen mesures de llarga durada (24 hores) i de curta durada (15 minuts). Un cop tenim elaborats els mapes de soroll de dia de nit, es fa la proposta de mapa de capacitat acústica, basada en els usos del sòl del municipi.

Mapes de capacitat acústica

Els mapes de capacitat acústica són un objectiu a assolir i estan basats en els mapes d’usos del sòl del municipi. S’han de revisar i actualitzar cada 10 anys.

Per tal de poder determinar si hi ha zones que presenten superacions de soroll, es calculen les diferències entre el mapa de capacitat acústica i els mapes de soroll. D’aquesta manera podem conèixer on estan situades les àrees que sobrepassen els nivells, tant en situació diürna com nocturna.

Segons la llei 16/2002, de protecció contra la contaminació acústica, els ajuntaments han d’elaborar i aprovar els mapes de capacitat acústica dels seus municipis. Els Decrets 245/2005 i 176/2009 regulen la zonificació acústica del territori i fixen els criteris per elaborar el mapa de capacitat del municipi. Aquests treballs s’han de revisar, actualitzar i aprovar cada 10 anys.

Els estudis proposen accions per minorar l’impacte acústic sobre la població, com el compliment dels nivells d’aïllament en edificis o el control del soroll dels vehicles motoritzats.

Pla d'acció de soroll de Roda de Ter

D'altra banda, també hem lliurat el Pla específic de millora acústica del municipi de Roda de Ter, un document que analitza la realitat sonora del pas de la via C-153 pel casc urbà del municipi osonenc i estudia diferents propostes d’acció preventiva i correctiva per millorar de la convivència actual i futura d’aquesta infraestructura viària amb els usos residencials. Tot i que l'estudi s'ha realitzat a petició de l'Ajuntament, és la Generalitat de Catalunya, titular de la via, qui té la competència d'actuar sobre la infraestructura. 

L’estudi ha utilitzat el mètode de càlcul europeu CNOSSOS-EU, que n'unifica els anteriors a nivell europeu per cada tipologia de soroll. El punt de partida ha estat la generació d’un model tridimensional del municipi, incorporant les dades relatives a topografia, accidents geogràfics, edificacions i volumetries, i, en definitiva, totes aquelles dades relatives a les condicions de contorn que puguin tenir influència en la propagació del so en ambient exterior.

La modelització acústica de la C-153 en la situació actual, una vegada calibrat i verificat el model, permet incorporar les diferents opcions de millora a estudi, que es valoraren a partir dels índexs de població exposada en cada cas.

L’anàlisi d’execució s’ha basat en:

  • Actuacions en la planificació de les infraestructures de transport i ordenació del territori.
  • Accions sobre la font de soroll, reduint al màxim l’emissió del soroll dels vehicles i de la carretera en el seu conjunt.
  • Actuacions sobre la propagació del so: barreres acústiques i dispositius anti-soroll, i en menor mesura, el tractament de superfícies.

Per valorar els efectes de les diferents propostes estudiades, s’ha avaluat l’exposició de la població als nivells d’immissió i s’han comparat amb els valors límit que tenen associats segons el Mapa de Capacitat Acústica vigent al municipi.

Els ajuntaments tenen la competència en matèria d’elaboració i aprovació dels Plans d’Acció i per tant, també en l’elaboració de plans específics dels seus municipis en matèria de contaminació acústica, i han d’adoptar les mesures necessàries per a la preservació, millora i recuperació progressiva de la qualitat acústica del territori.

 

Mapa de soroll i proposta de capacitat acústica:

Pla específic de millora acústica

 

El soroll del trànsit i de les activitats és un dels problemes ambientals més freqüents. Els problemes de soroll poden afectar significativament la qualitat de vida de les persones. Podeu consultar el suport tècnic que oferim a la Diputació a la nostra pàgina web.

Boletín: e-ambient
Número de boletín: #163 - Febrer 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

TwitterYoutube

C/ Comte d'Urgell, 187, Edifici del Rellotge, 2a planta
08036 Barcelona
gsma.accioclimatica@diba.cat
http://www.diba.cat/web/mediambient
Accés a tots els butlletins anteriors