Butlletí Servei de Teleassistència
Juliol 2020 - Especial gestió crisi COVID-19 - #17

Portada

El servei especial de teleassistència, activat per a la gestió de la crisi de la COVID-19, arriba a 166 municipis i a 4.031 noves persones usuàries

©Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

Amb la declaració de l’estat d’alarma del 15 de març per la greu crisi sanitària provocada per la COVID-19,  la Diputació de Barcelona va adoptar un conjunt de mesures amb la finalitat de garantir l’atenció a les persones més vulnerables, entre elles les persones grans, les quals s’han vist especialment afectades per aquesta situació.

Entre d’altres actuacions, des del Servei Local de Teleassistència es va activar un servei especial a través d’una línia 900 per a totes aquelles persones majors de 65 anys que no disposaven del servei fins el moment i que, atesa la situació de confinament, es podien trobar en una situació fràgil, d’aïllament o de risc.

En gairebé quatre mesos, aquest servei especial ha arribat a 4.031 persones distribuïdes en 166 municipis de la província que han pogut disposar d’un dels únics serveis socials amb atenció 24 hores durant aquesta greu situació. La finalitat va ser minimitzar els efectes del confinament a través de trucades periòdiques, establir un seguiment d’aquelles persones infectades per la COVID-19 i consolidar-se com un servei al qual es podia trucar en qualsevol moment en cas d’emergència social i sanitària, o en cas d’angoixa o dubtes sobre la situació.

En definitiva, el Servei Local de Teleassistència ha esdevingut, més que mai, un servei eminentment preventiu d’acompanyament social a les persones més vulnerables.

Rosalía Alonso, responsable del projecte per part de l’empresa prestadora Tunstall Televida ens explica: ‘Em sento orgullosa de la gestió i implicació de tots els agents que hem col·laborat durant aquests mesos tan durs, els municipis, la Diputació i els nostres equips de professionals que ho han posat tot a disposició del Servei Local de Teleassistència per tal que en molt poc temps, 4.000 persones més poguessin gaudir d’aquest suport’, i continua: ‘En menys de 24h hi havia sobre la taula un pla de contingència per donar resposta a les necessitats de ciutadans i ciutadanes que fins el moment no comptaven amb el servei de teleassistència i es van trobar de la nit al dia en una situació de risc. Aquesta idea va ser imprescindible i clau per als municipis que davant la crisi sanitària i social van comptar des del primer moment amb un suport social extra per a tota la seva població gran’.

Efectivament, el servei excepcional es va oferir a tots els municipis de la província de Barcelona quan la situació era extremadament greu, assumint des de la Diputació de Barcelona el 100% del seu cost. Durant tot el període s’han gestionat més de 6.000 trucades de municipis que demanaven informació sobre el nou servei i/o el sol·licitaven per a la seva ciutadania. En tots els casos, la valoració dels ajuntaments ha estat molt positiva.

Susanna Fuertes, Cap del Negociat de l’Equip d’Atenció a la Dependència de l’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat, valora molt positivament la iniciativa i afirma que ‘ha estat una resposta ràpida a l’emergència i una bona solució per arribar a moltes persones vulnerables de forma eficaç i necessària’. Susanna també ens diu que ‘el fet que una persona pogués disposar en menys de 48h d’un servei, simplificant al màxim els tràmits administratius i eliminant les barreres tecnològiques i de compatibilitats de proveïdors de telefonia, ha estat tot un encert’. Segons explica, les persones usuàries i les famílies també han estat molt satisfetes amb el servei ja que ‘en un moment de crisi com el que hem viscut, les persones grans més vulnerables van quedar aïllades, fet que va provocar molta angoixa, descompensacions de l’estat de salut, preocupació... El servei de la línia 900 ha proporcionat una gran tranquil·litat a les persones i el seu entorn. Tasques com recordar la presa de medicacions o les converses de soledat han estat essencials’.

L’Ajuntament de L’Hospitalet ha activat el servei especial a través de la línia 900 a més de 200 persones durant l’estat d’alarma que ara ja han passat a integrar-se al servei de teleassistència ordinari: ‘sens dubte, aquesta tipologia de serveis és molt necessària davant d’una emergència. Hem posat en valor encara més, el caràcter preventiu que aporta el Servei Local de Teleassistència’.

Les comarques que van realitzar un increment més significatiu de persones usuàries a través d’aquest servei especial van ser el Bages, el Baix Llobregat i el Maresme, tot i que totes les comarques de la província han tramitat un alt volum de sol·licituds al servei.

Butlletí: Servei Local de Teleassistència
Número de butlletí: #17 - Juliol 2020 - Especial gestió crisi COVID-19

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar