Butlletí Servei de Teleassistència
juny de 2016 - #5

Novetats

Nou protocol de detecció i actuació davant sospites de maltractaments al Servei Local de Teleassistència

Font: Josep Cano/Diputació de Barcelona

Font: Josep Cano/Diputació de Barcelona

Els professionals que treballen en la prestació del servei de teleassistència (teleoperadors, treballadors socials, tècnics instal·ladors, etc.) desenvolupen la seva tasca diària en contacte continu amb persones grans, ja sigui telefònicament o de manera presencial. Són professionals en qui les persones usuàries depositen la seva confiança, moltes vegades, més pròxima.

És per això que són uns agents molt valuosos a l'hora d'identificar possibles situacions de sospites de maltractaments, realitzar una prevenció adequada, assessorar i poder actuar en cas de sospites contrastades en col·laboració amb els Serveis Socials municipals.

En aquest sentit, cal que aquests professionals estiguin sensibilitzats i formats com també que les organitzacions en les quals treballen estableixin les orientacions i les pautes d'intervenció adients. Per tant és necessari que les administracions públiques, les organitzacions prestadores dels serveis de teleassistència i els professionals situem els maltractaments de les persones grans com a tema central entre els nostres objectius, i que dotem als nostres serveis de procediments d'actuació i d'altres recursos efectius per lluitar vers aquesta problemàtica social.

En aquest marc, és on la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona i Tunstall Televida - empresa prestadora dels serveis públics de Teleassistència d'ambdues administracions - han sumat esforços i han treballat conjuntament per disposar d'un document de referència que organitzi les actuacions que cal emprendre des de la teleassistència, per sensibilitzar, prevenir, detectar i intervenir en els maltractaments vers les persones grans usuàries d'aquests serveis.

Des de la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb els municipis de la demarcació, es va voler realitzar una prova pilot inicial abans de la seva implementació en tot el territori. Aquesta va ser realitzada durant 4 mesos, des de l'1 de juny fins el 31 d'octubre de 2015 en un grup de comarques i municipis.

El 10 de febrer d'enguany es va començar a aplicar aquest protocol a tot el territori del Servei Local de Teleassistència i fins el 10 de maig es van detectar 200 casos identificats inicialment com a situacions de persones en risc que van estar valorats posteriorment per un/a Coordinador/a de zona. D'aquests, 106 van ser valorats amb un nivell alt de rics i 11 amb un nivell moderat i per tant d'acord amb els serveis socials municipals es van proposar plans d'actuació per aquestes persones amb més riscos de sospita.

El protocol d'actuació davant sospites de maltractament en persones usuàries del Servei Local de Teleassistència contempla la possibilitat de fer seguiments intensius o d'altres accions per protegir o assessorar la persona en risc. Aquestes van des de la programació d'agendes telefòniques amb una determinada periodicitat, la intensificació de les visites domiciliàries a la persona usuària, els assessoraments davant consultes, la proposta de custòdia de claus o el silenciat del terminal com a mesura de protecció per la persona usuària en cas de alertar al Centre d'atenció d'un moment de crisi sense despertar sospites del/de la presumpte/a maltractador/a.

 

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #5 - juny de 2016

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar