Butlletí Servei de Teleassistència
setembre de 2017 - #8

Dispositius

Servei Local de Teleassistència, clau per detectar incendis: uns cas real

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

Un dels elements que sempre ha caracteritzat al Servei Local de Teleassistència és la prevenció, especialment de situacions que poden constituir un risc per a la persona usuària. 

Les persones grans són un col·lectiu vulnerable en estar exposat a riscos derivats tant per la seva pròpia situació de salut com pels riscos de la seva llar. 

Tot i que el Servei Local de Teleassistència sempre ha reforçat amb dispositius de seguretat el servei bàsic per a les persones més vulnerables, enguany comença una nova etapa on l’aposta per la tecnologia complementària és clau. Un dels trets específics del model d’atenció centrat en la persona és que a través del seu sistema de Resposta Eficient en Teleassistència, aquest també s’acompanya de l’assignació de tecnologia complementària. 

L’any 2018 hi haurà instal·lats a les llars de les persones usuàries 20.300 dispositius de teleassistència avançada, entre els quals s’hi troben els detectors de foc/fum, de gas, de mobilitat, de caigudes i de monòxid de carboni. El seu objectiu és detectar una situació de perill o de risc per a la persona usuària, generant de forma immediata i automàtica una trucada al centre d’atenció per informar de la situació. Els professionals del servei mobilitzaran aquells recursos necessaris en cas d’emergència o, si encara no s’ha produït (la persona usuària s’ha deixat oberta la clau del gas, una olla als fogons...), se li aportaran les pautes d’actuació que haurà de fer per combatre aquesta situació de risc. 

Aproximadament, la meitat d’aquests nous dispositius de teleassistència avançada seran detectors de foc/fum, ja que hi ha força oblits a l’hora de cuinar entre les persones usuàries i, d’aquesta manera, es pot gestionar i evitar una situació catastròfica i de fet és aquí on la cooperació interadministrativa juga un paper molt important.

Casos com el d’aquesta usuària que va detectar un curtcircuit a la nevera i va alertar de l’incendi a través del servei. Tot i haver caigut, va seguir les instruccions des del Centre d’atenció i va poder alertar de la situació podent ser rescatada pels bombers. En casos com aquests, es va poder evitar una situació amb conseqüències més greus tot i que com en moltes vegades hi ha hagut molts danys materials al seu habitatge. 

Per més informació, accediu a la notícia del Regió 7.

La col·laboració amb els Bombers de la Generalitat de Catalunya des del Servei Local de Teleassistència ha estat constant en l’àmbit de prevenció dels incendis a les llars. Sense dubte aquestes sinèrgies són un valor afegit per a una millor atenció de les més de 76.000 persones usuàries que actualment gaudeixen del Servei Local de Teleassistència, tant pel que fa a la coordinació davant emergències, com en casos com aquest, així com en l’àmbit de la prevenció a través de campanyes tant telefòniques com escrites. 

Segons dades dels Bombers de Catalunya, entre l’1 de gener i el 22 de juny de 2017, s’han produït 2.257 incendis a les llars, dels quals 1.058 han estat a la demarcació de Barcelona. Cal recordar que de la totalitat d’incendis que es produeixen als domicilis a Catalunya, el percentatge d’afectació a les llars sobre la població gran és d’entre el 60%-70%. Tot i que el risc d’incendis sempre hi és present, l’hivern és l’època en què més incidents es produeixen sobre tot per la utilització de sistemes de calefacció deficients, estufes, entre d’altres. 

 

Newsletter: Servei Local de Teleassistència
Newsletter number: #8 - setembre de 2017

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar