Treballes amb infants i joves i t'agradaria acostar-los al pensament computacional i ajudar a reduir la bretxa digital des de petits? La UOC acaba de publicar en obert tots els recursos d'aprenentatge del projecte Scratch Social, que va finalitzar l'any 2020. La iniciativa formativa s'adreçava als professionals i al voluntariat d'entitats i organitzacions del tercer sector i de centres educatius que treballen amb la infància i la joventut més vulnerables i amb dificultats socials.
Aquests recursos, ara en obert, serveixen de guia introductòria per incorporar l'Scratch al currículum educatiu, o bé per dissenyar i organitzar activitats pedagògiques dirigides a nens i nenes, explorant totes les possibilitats educatives que ofereix l'eina. Per exemple, l'Scratch es pot utilitzar per practicar les operacions matemàtiques o per millorar l'ortografia. A més, també s'inclouen materials específics per treballar amb Arduino o App Inventor, que permeten la connexió de l'Scratch amb el món físic i la interactivitat amb diferents dispositius.
L'Scratch és un llenguatge de programació inventat per l'Institut Tecnològic de Massachussets i adreçat a infants i joves de més de nou anys que permet als més petits treballar el pensament computacional. Gràcies a la introducció de la programació en edats molt primerenques, es poden treballar aspectes emocionals com l'autoestima o la motivació, competències com la creativitat o el treball en equip, i habilitats cognitives com la lògica o la resolució de problemes. A més, contribueix a fomentar les vocacions STEM entre les nenes i a reduir el biaix de gènere en les professions tecnològiques.
Es poden descarregar lliurement els materials en aquests enllaç.
Font: UOC
Butlletí: Butlletí de cultura científica BCN Science Corner
Número de butlletí: Núm. 52 (octubre 2022)