Butlletí e-Comerç
Octubre 2022 - #173

Reportatge del mes

Tut tut

Imatge: smarko/Pixabay

Imatge: smarko/Pixabay

Un servei únic i eco ciutadà de lliurament local, exprés i col·laboratiu, per dinamitzar el comerç de proximitat.

Breu introducció
És tasca de tots dinamitzar el comerç de proximitat perquè continuï tenint el seu paper d’element dinamitzador, socialitzador i cohesionador dels barris. Els reptes que aquest comerç ha d’afrontar des de fa dècades són ben coneguts: competir amb èxit amb les grans superfícies comercials que ofereixen preus força competitius i serveis que faciliten l’acte de compra, com ara aparcament, lliurament a domicili, etc.; incorporar les noves tecnologies; fer front a la venda en línia, etc.
Hi ha moltes iniciatives que les associacions de comerciants i les diferents administracions duen a terme per dotar el comerç de proximitat de les eines necessàries perquè s’adapti als nous hàbits de compra dels consumidors i pugui continuar generant riquesa econòmica i creant llocs de treball. 

Sovint, un dels obstacles que troben els usuaris del comerç de proximitat a l’hora de consolidar l’acte de compra és que ni ells ni l’establiment comercial es poden fer càrrec del lliurament a domicili, si no és que es demani el servei d’una empresa especialitzada en aquest tema. Així doncs, el preu final que inclou la compra i el lliurament es pot incrementar considerablement. 
Aprofitant les noves tecnologies, arriba des de França una iniciativa força interessant i fàcilment extrapolable: l’aplicació Tut Tut.  


Un servei de lliurament ecocol·laboratiu
Es tracta d’un servei de lliurament de proximitat que connecta les persones. Tut Tut és una aplicació de mòbil que ajuda a rendibilitzar els trajectes quotidians de la ciutadania, a títol particular, al mateix temps que aporta un servei a la comunitat i dona suport al comerç de proximitat. 

Tut Tut permet a qui ho vulgui donar un cop de mà a l’hora de transportar una mercaderia d’un particular des del comerç on l’està comprant fins al domicili de la persona que sol·licita el seu servei. D’aquesta manera, el missatger transportista rendibilitza un trajecte que de totes maneres estava fent —es tracta de desplaçaments quotidians ja existents— i facilita el transport (i la compra) a una altra persona que no disposa de mitjà de transport o no pot endur-se la mercaderia comprada a casa seva. 


Com funciona
Els comerciants de proximitat poden oferir el servei Tut Tut a la seva clientela sense que això comporti cap despesa per a ells, i a més els ajuda a concretar unes vendes impossibles de fer sense servei de lliurament a domicili, sigui pel pes o pel volum de la mercaderia venuda, o perquè la persona compradora no es pot fer càrrec de dur-la fins a casa seva.

El comerç de proximitat disposa així d’un servei de lliurament a domicili ecoresponsable, exprés, col·laboratiu i econòmic per a la seva clientela. 

Tut Tut és un servei local: el comprador fa la sol·licitud de lliurament als conductors que es troben en un radi de fins a 30 quilòmetres. La petició arriba de manera immediata.

És un servei exprés, perquè el lliurament es pot fer en una hora —si així ho vol la clientela. Funciona també els vespres i els caps de setmana. D’altra banda, és col·laboratiu, perquè són particulars que utilitzen el seu vehicle per lliurar mercaderies, aprofitant un trajecte que estan fent de totes maneres. 

És un servei de qualitat, perquè de la mercaderia comprada es fa responsable una sola persona (el conductor, i sempre en el seu vehicle) des que la recull a la botiga fins que la lliura al domicili del comprador. En té cura com si fos la seva mercaderia. Hi ha un sistema de puntuació dels lliuraments per garantir la qualitat dels perfils. 

La simplicitat del sistema està garantida. És d’accés gratuït i permanent. Es pot programar la compra i el lliurament com es vulgui.

Econòmicament, el servei és avantatjós per a tothom. D’una banda, el comerç de proximitat pot vendre sense haver-se de preocupar del lliurament a domicili. De l’altra, el conductor del vehicle rendibilitza el seu trajecte, atès que de totes maneres s’estava desplaçant i no fa res més que aprofitar el viatge, tot traient-li un rendiment. Pel que fa al comprador del comerç de proximitat, haurà d’abonar una quantitat entre el 30 % i el 50 % més econòmica que si hagués encarregat un servei de lliurament clàssic. 

Així mateix, es pot disposar de tota mena de vehicles, des d’un turisme fins a un camió, de manera que es poden transportar i lliurar tota classe de mercaderies. 

Com que s’aprofita un desplaçament que ja s’estava fent, s’evita de retruc posar un altre vehicle en circulació per assegurar un lliurament. És, doncs, ecoresponsable.


Repercussions per al comerç de proximitat
El comerç de proximitat pot oferir així a la seva clientela un servei suplementari sense haver de fer cap despesa extra ni tenir cap tipus de logística ni d’infraestructura. 

Milions de persones circulen diàriament per les carreteres, i probablement són milers les que necessiten un servei de lliurament. El comerç de proximitat les enllaça amb Tut Tut, i així beneficien compradors, conductors i, de retruc, el seu negoci. 

És una manera col·laborativa i sostenible de dinamitzar el comerç de proximitat, i és especialment útil per dinamitzar el comerç local, potenciar els circuits curts i fer accessibles a tothom tots els comerços de proximitat, siguin on siguin. 

Butlletí: e-Comerç
Número de butlletí: #173 - Octubre 2022

Gerència de Serveis de Comerç

Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Travessera de les Corts, 131-159
Recinte Maternitat – Pavelló Central
08028 Barcelona
Tel. 934 049 296
gs.comerc@diba.cat

YoutubeInstagramComunitat virtual

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat