L'Aparador - 16 de juliol de 2015

Butlletins
16 de juliol de 2015 - #103

Actualitat consumidorista

Fort increment de les reclamacions per possible frau en la manipulació de comptadors elèctrics

La comprovació dels comptadors no es realitza en presència dels usuaris

La comprovació dels comptadors no es realitza en presència dels usuaris

Darrerament s'ha incrementat el número de consumidors que denuncien la remissió de cartes per part de determinades elèctriques en les que els acusen de suposades manipulacions en els comptadors per així procedir a una refacturació.

Si el consumidor no paga el rebut amb el sobre cost reclamat, la companyia amenaça de tallar el subministrament. Aquestes verificacions de comptadors les realitza la companyia distribuïdora que és qui detecta les possibles manipulacions i procedeix a facturar a la comercialitzadora pel consum no detectat amb una forta penalització, quantitat que finalment la comercialitzadora reclama al client. Les elèctriques argumenten que és cert que ara s'estan descobrint més manipulacions d'aquest tipus, "el que no vol dir que hi hagi més frau, sinó que es compta amb millors mecanismes per detectar-los".

En moltes ocasions la situació en què es troben els consumidors enfront de les companyies elèctriques és de clara indefensió. Es veuen acusats d'una manipulació fraudulenta sense proves objectives i independents i sense altra opció que la de pagar la quantitat exigida, si no volen que els tallin el subministrament. La normativa vigent imposa, de forma automàtica, una sanció equivalent a sis hores diàries de consum durant un any a la potència màxima, però no diu res sobre els requisits que han de complir les companyies per acreditar l'existència d'aquest frau.

És del tot lícit que les companyies elèctriques investiguin i persegueixin un frau que perjudica els seus interessos, però aquest fet no pot de servir d'excusa perquè els consumidors siguin denunciats en un procés mancat  de control i de les garanties necessàries.

Entre d'altres iniciatives, l'OMIC de Vilassar de Mar ha preparat una notificació, de clar caràcter conciliador, adreçada tant a la distribuïdora com a la comercialitzadora per tal d'aclarir els fets i proporcionar alhora als consumidors l'oportunitat de defensar-se, document que pel seu interès posem al vostre abast amb l'autorització expressa del responsable de l'Oficina, Oriol Contreras, a qui des d'aquestes línies volem agrair la seva col·laboració.

Descàrrega del document (pdf 127kB)


Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum
Àrea d'Atenció a les Persones
Passeig Vall d'Hebron, 171
Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum