El passat 11 de desembre va entrar en vigor el Reial Decret 1086/2020, de 9 de desembre de 2020, pel qual es regulen i flexibilitzen determinades condicions d'aplicació de les disposicions de la Unió Europea en matèria d'higiene de la producció i comercialització dels productes alimentaris i es regulen activitats excloses del seu àmbit d'aplicació.
Aquesta nova norma fomenta el subministrament directe d’aliments del productor al consumidor final escurçant els circuits de comercialització, i així contribuir a obtenir sistemes agroalimentaris més sostenibles i a impulsar l’economia dels petits productors i del món rural.
En aquest sentit, aquest nou RD desenvolupa la flexibilització plantejada en diversos reglaments del “paquet d’higiene”, en alguns requisits exigibles als petits productors agroalimentaris i a altres empreses i productes. També regula altres activitats no incloses en la normativa de la Unió Europea, i estableix altres mesures que contribueixen a la correcta i homogènia aplicació de la normativa de la UE a Espanya. A més, centralitza i actualitza en una única norma les mesures de seguretat alimentària que fins ara es trobaven regulades en diverses normatives espanyoles i que ara deroga, com és el cas del Reial Decret 640/2006.
En conseqüència, les disposicions del nou Reial Decret afecten a l’administració local principalment en els següents punts :
Permet el subministrament de carn d’aus i de conill del productor al consumidor final a través de vàries vies, entre elles als mercats i a establiments minoristes, ambdós situats fins a 100 km de distància del productor. La informació que el productor haurà d’aportar al comprador és: el seu número de RGS on consti l’autorització per sacrificar a l’explotació, la descripció de la mercaderia, el pes net i la data de sacrifici. El productor haurà de tenir l’autorització per sacrificar a l’explotació, en el lloc de venda i a disposició de l’autoritat sanitària.
També permet que el productor o caçador subministrin directament petites quantitats de carn de caça a minoristes que es trobin dintre del municipi o de la zona que defineixi l’autoritat sanitària. La carn haurà de portar la identificació “VENDA LOCAL” i el número de registre de l’establiment, sobre el producte o envàs o embalatge. I la informació que el productor haurà d’aportar al comprador és el número de registre de l’establiment, la descripció de la mercaderia, el pes net i la data de caça. A més, haurà de registrar les quantitats, les dates i els minoristes als quals ha subministrat, i tenir aquest registre a disposició de l’autoritat sanitària.
Regula la comercialització de llet crua per a la venda directa al consumidor final, que ha de realitzar-se per part d’establiments autoritzats i inscrits al RGS. La llet crua s’ha de vendre envasada amb un dispositiu de tancament que impedeixi la contaminació i etiquetada amb la data caducitat (fins a 3 dies després de la munyida) i les indicacions “Llet crua sense tractament tèrmic: Consumir únicament després de bullir durant almenys 1 minut” i “Conservar en refrigeració entre 1 i 4ºC”. Els minoristes podran comprar la llet crua directament a les explotacions ramaderes autoritzades que compleixin tots els requisits establerts a la norma, i podran utilitzar llet crua com a ingredient només si la bullen o sotmeten a tractament culinari equivalent. No obstant, els menjadors col·lectius no podran utilitzar llet crua per a la població de risc.
Relaciona les espècies de cargols que poden comercialitzar-se, els quals hauran de mantenir-se vius, sense signes de malaltia i nets de terra i sorra.
També estableix que els menjadors col·lectius socials i les empreses que ofereixin banquets de mínim 40 comensals han de disposar de menjars testimoni de la següent manera: cal recollir-los després de l’elaboració, han de representar els diferents menjars preparats servits, en una quantitat equivalent a una ració individual de mínim 100g, s’han d’identificar i datar i s’han de conservar a màxim 4ºC durant mínim 7 dies.
Per finalitzar, la norma considera que la distribució local és aquella que es realitza fins a 100 km de distància i fins a 3.500kg de producte. I reforça que la distribució de minorista a minorista pot fer-se sempre que:
El minorista subministrador disposi d’instal·lacions i equips adequats
No poden subministrar a empreses amb RGS
Es faci dintre del municipi o zona definida per l’autoritat sanitària
Sigui una activitat marginal en termes tant econòmics com de producció.
En definitiva aquest reial decret conté diverses mesures d’acord amb l’estratègia de la Comissió Europea “De la granja a la taula” per un sistema alimentari més saludable i sostenible, amb l’objectiu de fer més rentables les petites produccions d’aliments i fomentar el consum de proximitat.