© Shutterstock.com / Anna Om
L’Organització Mundial de la Salut (OMS) estima que al voltant d’un bilió de persones d’entre el col·lectiu de gent jove té el risc de perdre capacitat auditiva, a causa de l’exposició en esdeveniments recreatius. El risc de dany permanent degut a l’escolta insegura és costós i alhora evitable.
Degut a aquesta amenaça que va en augment, els governs, les agències de salut pública, el personal involucrat en la creació, distribució i amplificació de la música, el sector privat i la societat civil, entre altres, tenen el deure de conèixer els nivells de soroll als quals els assistents i els consumidors estan exposats, i crear ambients que facilitin comportaments d’escolta segura.
Amb aquest objectiu, l’OMS ha desenvolupat una norma global que proporciona un coneixement comú sobre l’escolta segura a locals i esdeveniments recreatius. Aquesta norma, que es va publicar el passat mes de març, tracta amb detall sis aspectes per a que els actors implicats (governs, propietaris i gestors de locals i esdeveniments i professionals de la música) els puguin posar en marxa. El compliment d’aquestes característiques permetrà que els assistents gaudeixin de música amplificada, protegint la seva capacitat auditiva i preservant la integritat de l’experiència artística.
El primer aspecte que tracta la norma és el d’establir el límit del nivell del so, determinant un nivell sonor mig màxim de 100 decibels. Mantenir el nivell del so per sota d’aquest límit fa que l’experiència per als assistents sigui més gratificant. Aquest límit no és el valor de so desitjat sinó un sostre; un nivell de so significativament per sota seria adequat en molts locals i esdeveniments. Així mateix, un límit reduït ha de ser implementat per esdeveniments adreçats a infants. És important identificar qui té la responsabilitat d’assegurar que el nivell del so es mantingui per sota d’aquest sostre per a cada local o esdeveniment.
El segon punt de la norma descriu com els nivells de so han de ser monitoritzats als locals i als esdeveniments recreatius per assegurar el compliment del límit de 100 decibels. S’expliquen els requeriments de precisió i calibratge de l’equip de mesura i el registre de les dades. També s’expliquen els procediments per aplicar correccions on el nivell de so no pot ser directament mesurat a la posició de mesura de referència.
El disseny de l’acústica dels locals i del sistema de so formen part del tercer aspecte tractat a la norma, que s’hauran d’optimitzar en la mesura del possible per assegurar una escolta segura i millorar la qualitat de so i l’experiència dels assistents i dels intèrprets. Es defineixen els objectius de disseny de l’acústica del local i dels sistemes de so i es faciliten consells per assolir-los. En aquest punt també s’esmenta la necessitat de gestionar efectivament els nivells de so a l’escenari per aconseguir condicions d’escolta segura a locals petits de música en viu, així com de prevenir als assistents dels nivells alts de so procedents de les persones que parlen fort sempre que sigui possible.
En el quart aspecte es tracta la necessitat de que els assistents d’un local o esdeveniment disposin de protecció per a les oïdes. Tot i que els taps de baix cost per a les orelles poden oferir una protecció efectiva, si són d’alta fidelitat i estan dissenyats per a la musica oferiran un confort i una qualitat de so millors. Per tal de que sigui efectiu l’ús dels taps per a les orelles caldrà proporcionar instruccions d’utilització adequades.
El cinquè punt fa referència a l’existència de zones tranquil·les dissenyades per permetre als assistents descansar les seves oïdes dels nivells alts de so. Es detallen les condicions acústiques i els nivells ambientals de so adequats en aquestes zones. Així mateix, s’indiquen alternatives per oferir períodes de respir als nivells alts de so quan els locals no poden disposar de zones tranquil·les.
Finalment, el sisè punt parla de la necessitat d’un entrenament i d’una informació apropiats per als assistents i per als treballadors perquè coneguin els passos pràctics que poden realitzar per obtenir una escolta segura i fer-los conscients de la importància de dur-los a terme. Tots els treballadors han de ser conscients de les mesures d’escolta segura que han d’aplicar en les tasques que s’hagin de dur a terme en un local o esdeveniment, sobretot les persones responsables de monitoritzar i controlar els nivells de so, que hauran de rebre un entrenament més en profunditat. Així mateix, els assistents hauran de rebre informació sobre l’escolta segura en les entrades i en les notícies disponibles al local o esdeveniment.
Aquells locals i esdeveniments recreatius que compleixin les característiques definides en la norma global de l’OMS (essent aquest compliment acreditat per una autoritat competent) podran ser identificats com a locals o esdeveniments d’escolta segura.
El document es troba a la web de Salut Pública, dins l'apartat de Salut i Medi ambient.
Butlletí: EspaiS@lut
Número de butlletí: #116 - Abril 2022
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat