© Pixel-Shot / Shutterstock.com
L’ús de vehicles de mobilitat personal (VMP) és cada cop més freqüent en el nostre entorn i ha suposat l’increment de la convivència en un mateix espai públic de diferents usuaris de la via com ara vianants, bicicletes, vehicles lleugers i motocicletes. La regulació de la mobilitat urbana és una competència municipal, i per tant, els ajuntaments tenen el repte d’adaptar-se a la nova realitat de mobilitat.
Al mateix temps, aquest increment en l´ús de VMP també s’ha reflectit en una increment de la seva implicació en accidents. De fet, la implicació en accidents de trànsit amb víctimes d’usuaris d’altres vehicles amb motor (assimilable a VMP) en el conjunt de municipis de més de 10.000 habitants de la demarcació de Barcelona s’ha incrementat de manera accelerada entre el 2018 i el 2022. Si l’any 2018 aquests vehicles només representaven un 0,4% dels implicats en accidents de trànsit en zones urbanes, l’any 2022 en són un 11,8%, una xifra que supera ja a la de les bicicletes, que representen el 9,3% dels usuaris implicats en accidents de trànsit en zones urbanes en aquest àmbit territorial.
Evolució dels usuaris de bicicletes i altres vehicles amb motor (principalment patinets elèctrics) accidentats en zona urbana en municipis de més de 10.000 habitants de la demarcació de Barcelona
Font: Registre SIDAT del Servei Català de Trànsit. Elaboració pròpia
Nota: actualment els VMP no constitueixen una única categoria específica, sinó que s’engloben dins de la categoria «altres vehicles amb motor». Aquesta categoria inclou tots els vehicles amb motor que NO es classifiquen com a turisme, motocicleta, ciclomotor, autobús, autocaravana, camió, furgoneta, maquinària d’obres i serveis, microbús, quadricicle, tot terreny o tractor. Aquesta categoria inclou bàsicament patinets elèctrics, però també els vehicles per persones amb mobilitat reduïda.
El 63,5% dels usuaris d'altres vehicles amb motor accidentats en vies urbanes a la demarcació són homes i el 36,5%, dones. El perfil d’usuari amb més sinistralitat és home, d’entre 15 i 19 anys.
Els usuaris de VMP es consideren col·lectiu vulnerable i els accidents que pateixen sovint tenen conseqüències en la seva salut com lesions importants en les extremitats o cops al cap amb implicacions neurològiques.
Aquest nou escenari és un repte d’abordatge transversal. La configuració dels municipis ha d’anar integrant aquest canvi de model en la mobilitat per tal de revertir un disseny que ha prioritzat durant molt de temps la mobilitat motoritzada i avançar en un nou model que promogui la mobilitat més sostenible, però que al mateix temps sigui segura.
Per fer-ho, és essencial redactar ordenances municipals de mobilitat amb l’objectiu de regular els aspectes que la normativa de rang superior no defineix en referència als VMP.
També és important incloure la seguretat viària i els sistemes segurs en el disseny dels carrers i la planificació urbana, especialment pel que fa als usuaris més vulnerables; adaptar les infraestructures urbanes; implementar mesures de reducció de la velocitat; restringir la circulació en determinats espais de pacificació del trànsit; revisar la senyalització; etc.
Per últim, i amb l’objectiu de prevenir comportaments de risc, s’han de promoure altres actuacions com ara campanyes de control i campanyes de sensibilització, d’educació i de formació que involucri a totes les edats però amb una estratègia de difusió que capti l’interès d’aquella població que més ús fa d’aquest tipus de vehicles, és a dir, les persones joves.
Boletín: EspaiS@lut
Número de boletín: #141 - Estiu 2024
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat