© Shutterstock.com / Md. Khalid Hossen
Es defineix la transparència com l’acció proactiva de l’Administració de donar a conèixer la informació relativa als seus àmbits d’actuació i a les seves obligacions, amb caràcter permanent i actualitzat, de la manera que resulti més comprensible per a les persones i per mitjà dels instruments de difusió que els permetin un accés ampli i fàcil a les dades i els facilitin la participació en els assumptes públics (llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern). Tant en l’àmbit estatal com a Catalunya la transparència i l’accés a la informació pública s’ha configurat jurídicament com uns principis bàsics que permeten avaluar la qualitat democràtica del funcionament de les administracions públiques i alhora també permet donar resposta a demandes socials en relació a major transparència sobre el funcionament de l’Administració. Aquesta regulació de la transparència es configura en l’obligació de facilitar proactivament , per tant, sense necessitat de demanda expressa, la informació sobre dades i continguts de diversa naturalesa sobre el seu funcionament. Un altre pilar fonamental d’aquest patrimoni normatiu, és el que s’anomena dret d’accés a la informació pública; mitjançant el qual es reconeix el dret subjectiu a les persones per a sol·licitar i obtenir informació pública, entenent aquesta com la informació elaborada per l’Administració i la que aquesta té en el seu poder com a conseqüència de la seva activitat o de l’exercici de les seves funcions. Podem ràpidament deduir que la informació generada com a conseqüència de l’exercici de la competència del control oficial en seguretat alimentària compleix plenament els requisits abans esmentats.
Afegir, que el principi de transparència s’ha d’interpretar i aplicar en tots els casos de manera preferent i que qualsevol limitació en l’aplicació d’aquest principi de transparència s’ha de fonamentar en un límit o una excepció expressament establerts per una norma de rang de llei.
Aquesta línia argumental es reforça en el nou Reglament de la UE 2017/625 del Parlament i del Consell on es dicten obligacions a complir per les autoritats competents en els controls oficials pel que fa a la transparència. Convé destacar l’obligació de posar a disposició de la ciutadania la informació pertinent sobre l’organització i realització dels controls oficials i específicament, el tipus, nombre i resultats dels controls i dels incompliments detectats així com el tipus i nombre de casos de mesures cautelars i sancions imposades. També s’estableix que es podrà publicar la informació sobre la qualificació dels operadors individuals sempre que es compleixin dues condicions:
Són dignes de lectura algunes resolucions de la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (òrgan que la llei catalana de transparència atribueix l’encàrrec de vetllar pel compliment del dret d’accés a la informació publica), les quals refermen aspectes conceptuals importants:
Són nombroses les autoritats competents arreu del món que ja publiquen a internet informació sobre qualificació dels establiments alimentaris de manera individual, especialment prevalent pel que fa a les autoritats amb competència local o municipal i també especialment prevalent els països anglosaxons. És molt interessant la informació pública continguda en l’enllaç: https://www.foodsafetynews.com/restaurant-inspections-in-your-area/, on trobarem tots aquells comtats dels Estats Units d’Amèrica que han publicat informació sanitària en relació als resultats de les inspeccions, així com els incompliments i les sancions a establiments minoristes i de restauració social i comercial.
Es fa evident que per arribar a publicar aquestes dades cal prèviament un exercici intern de planificació estratègica i operativa per parts de les autoritats i institucions competents que abordi els següents elements clau:
El desenvolupament de tots aquests objectius condueix a una millora de la informació pública, a la incentivació del compliment de les condicions sanitàries per part dels operadors econòmics (minoristes, restauradors, etc.), a la millora de la gestió del risc per l’autoritat competent (municipis i comunitats autònomes bàsicament), i a la garantia del retiment de comptes i de la responsabilitat en la gestió pública (finalitats pròpies de la normativa sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern). Sense oblidar, que serveix fonamentalment pels interessos públics dels drets dels consumidors i de la protecció de la salut pública.
De ben segur, i per als anys vinents, un dels elements més motivador i disruptor per a millorar la qualitat i la seguretat alimentària dels establiments alimentaris del nostre país serà la publicació i l’accés a la informació generada per l’exercici de la competència del control oficial alimentari i el benchmarking positiu que comportarà tant pel que fa a les autoritats competents de control oficial com pels operadors econòmics de l’àmbit alimentari (fabricació, restauració i la venda minorista). Esperem i desitgem que ara que s’inicia una nova legislatura en l’àmbit dels ens locals, s’enceti un procés d’innovació en transparència pel que fa al control oficial alimentari.
Xavier Llebaria Samper
Sub-director General de Coordinació de Salut Pública
Agència de Salut Pública de Catalunya
Butlletí: EspaiS@lut
Número de butlletí: #86 - Juny 2019
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat