Butlletí EspaiS@lut
Gener 2020 - #92

Espai municipal

Sabadell avalua el seu Programa d’Habilitats Socials per a adolescents

© Ajuntament de Sabadell

© Ajuntament de Sabadell

Ja fa uns anys que Sabadell va apostar per al desenvolupament d’un programa d’habilitats socials, amb el convenciment que aquestes estan en el fonament de la promoció de la salut. Les persones amb una bona autoestima, connectades a les seves emocions, empàtiques i amb habilitats de relació interpersonal, disposen de major motivació i eines per a l’autocura. El benestar emocional és salut; i millora l’adopció de conductes saludables.

El treball en benestar emocional es va iniciar amb el taller d’habilitats socials per a persones adolescents i joves de Programa de Formació i Inserció (PFI) o de 4t d’ESO adaptat dels centres de la ciutat. Es va dissenyar una intervenció desenvolupada per professionals del Servei de Salut a l’aula. El programa consta de 9 sessions de 2 hores on, de forma dinàmica i vivencial, es treballen la gestió emocional i algunes habilitats com ara l’empatia, l’assertivitat, la resolució de conflictes, l’escolta activa, etc.

Alguns aspectes claus del programa són: una mirada positiva envers les persones participants que afavoreix l’autoestima i la resiliència; i la presència dels docents a l’aula, que poden conèixer el seu alumnat en un context diferent a l’habitual, facilitant continuïtat del programa més enllà de les sessions.

El programa s’ha avaluat mitjançant una estratègia quantitativa – qualitativa.

Per una banda, es va comptar amb una avaluació quantitativa en la que es van dur a terme mesures pre i post intervenció en un grup d’intervenció (PFI i 4t ESO adaptat) i un grup control (Cicle Formatiu de Grau Mitjà). Les mesures es van prendre amb un qüestionari dissenyat ad hoc, basat en els determinants identificats per Fisher i Ajzen al seu model de canvi conductual: Informació, creences, actituds, norma social, autoeficàcia i intenció de conducta. El qüestionari va ser validat amb l’alumnat d’un grup PFI que no va participar en l’avaluació.

També es van portar a terme entrevistes en profunditat amb els docents i amb famílies voluntàries d’un dels centres participants. Les entrevistes es van centrar en la gestió emocional i l’aplicació d’habilitats treballades al programa (assertivitat, empatia, escolta activa, autoestima, resolució de conflictes; així com en els pensaments positius i negatius).

Es van poder aparellar 114 mesures pre i post entre els casos i 128 entre els controls en el qüestionari i es van entrevistar dos docents i 4 famílies.

A l’enquesta, es van observar millores en els coneixements sobre gestió emocional i habilitats socials, així com en relació a la importància que perceben de la resta per a que apliquin les habilitats socials (HHSS). També es van observar indicis de millora en la seva actitud envers fer servir les HHSS, en sentir-se amb capacitat de portar-les a terme i la intenció de fer-les servir. No es van observar millores en les creences respecte a les HHSS.

Pel que fa a l’anàlisi qualitatiu, docents i famílies explicaven que observen millores en: la comprensió de les emocions i la valoració, tant pròpia com envers al grup; augment de l’empatia; major respecte envers els docents; millor ambient al grup classe. Les famílies observen que els joves tenen més habilitats de mediació en conflictes de tercers; i són més capaços de demanar ajuda si la necessiten. S’observa dificultat per aconseguir rebaixar i gestionar emocions fortes com la ràbia o la por. També es detecta que, malgrat la intenció de conducta ha millorat, aquesta queda copsada per emocions com la por o haver de sortir de la zona de confort.

D’altra banda, les famílies observen menys canvis que els docents a l’aula. Es considera que les famílies poden estar molt fixades en problemes concrets que acaben contaminant tota la relació amb els seus fills.

El programa ha aportat importants millores, en diversos aspectes, el grup intervenció superava el grup control, que obtenia millors resultats en la mesura pre - intervenció. Tanmateix, es considera necessari introduir millores en l’abordatge de la gestió emocional, especialment les emocions fortes (ràbia i por), així com fer incidència en les famílies per a facilitar els canvis a la família.

Concloem doncs, que el treball de les Habilitats Socials és una eina útil i necessària per a la promoció de la salut, en tant que doten les persones de motivació i recursos per a l’adopció de conductes saludables. S’identifica com a un altre aspecte a tenir en compte, el treball amb les famílies en relació a millorar tant el vincle com les habilitats parenterals. Com a una línia de treball immediat es considera necessari introduir les millores detectades en el programa i iniciar intervencions amb les famílies que complementin les realitzades amb adolescents i joves. D’altra banda, com una línia de treball a mig termini, considerem necessari intervenir en edats primerenques, a nivell familiar, per atendre el vincle parenteral.

Butlletí: EspaiS@lut
Número de butlletí: #92 - Gener 2020

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat

 

Youtube  Comunitat virtual  Twitter  RSS