© ISGLOBAL
Per què els patis escolars?
Cada cop hi ha més evidència que els entorns quotidians tenen un impacte significatiu en la salut i benestar dels nens i nenes. Jugar en ambients exteriors i naturals és fonamental per un desenvolupament social, emocional, físic i cognitiu saludable. Però, avui en dia, els infants passen molt temps en interiors, realitzant activitats sedentàries i tenen una mobilitat menys independent que mai. Cada cop més, creixen en entorns urbans, on les oportunitats de contacte amb la natura són més restringides i tenen una major exposició als riscos ambientals, amb importants impactes negatius per a la salut, com la contaminació i els efectes de la calor.
Aquesta situació ha propiciat la recerca, la reflexió i el debat en molts sectors i ha resultat en una crida a reformar els entorns escolars. La forma en que es dissenyen les escoles pot tenir un impacte significatiu no només en l’aprenentatge, sinó també en la salut i el benestar, i aquesta perspectiva pot significar també un impuls crític pel canvi.
Des del punt de vista de la salut pública, les intervencions dirigides a les activitats quotidianes de la població són atractives perquè poden ser més efectives i sostenibles. Els entorns millorats poden reduir les exposicions negatives i també ajuden a estimular els canvis de conducta positius, com ara una major activitat física. En aquest context, els patis escolars són una oportunitat clau de salut pública, perquè gaire bé tots els infants assisteixen a classe des de molt aviat, i tots els veïnats tenen escoles. Així, les intervencions a nivell escolar poden arribar a gran part dels nens i nenes i abordar l’equitat si s’implementen en tot el sistema escolar.
Desafortunadament, molts -sinó la majoria- dels patis escolars a Catalunya estan dissenyats per a “contenir” els alumnes, amb pistes esportives de ciment que limiten l’activitat, tornant-se molt caloroses a l’estiu i amb pocs –o cap- element natural (verd i aigua). No són espais on poder participar d’una varietat de jocs lliures, experimentar o tenir la diversitat d’interaccions socials que són tan crucials pel desenvolupament psicològic i físic. De fet, diversos estudis han demostrat que especialment les nenes tendeixen a ser marginades i redueixen la seva activitat física en aquest tipus de disseny de pati. A més, aquests patis són també poc atractius per a activitats educatives, pel que pràcticament tot l’ensenyament es realitza en interiors.
Finalment, en àrees urbanes densament poblades que no tenen prou espais públics i parcs, els patis escolars són una oportunitat perduda com un valuós recurs d’espai públic que la comunitat podria gaudir després de l’escola, els caps de setmana i durant les vacances.
Les oportunitats que ens ofereixen els patis escolars
Afortunadament, els patis escolars poden dissenyar-se per ser espais de joc naturals atractius i d’alta qualitat on les nenes i nens desenvolupen habilitats i competències crítiques, juguen i aprenen. Els patis que inclouen elements naturals són especialment importants perquè poden promoure el joc basat en la natura, que té múltiples beneficis: fomenta la creativitat, l'experimentació, la capacitat de sorpresa i pot tenir facultats restauratives. Els elements naturals també poden ajudar a reduir el soroll i la contaminació de l'aire, a més de proporcionar ombra i protecció contra la calor, la qual cosa afecta no sols les condicions d'aprenentatge per l’alumnat sinó també les condicions de treball pel personal docent i escolar. I si el pati està obert a la comunitat, aquests beneficis poden estendre's a altres poblacions locals. A més, es poden dissenyar per ser sostenibles i aportar així beneficis a l’ecosistema local.
Des d'un punt de vista pedagògic, els patis escolars poden oferir una àmplia gamma d'oportunitats multidisciplinàries i enriquidores que combinen el joc amb l'aprenentatge. Més enllà del pla d'estudis que involucra jardins, també poden proporcionar espais on alumnat i mestres poden explorar i experimentar, d'una manera més directa i pràctica, amb l'art, les matemàtiques, les ciències i el treball en grup. Si bé això pot requerir un canvi conceptual en la forma en què s’ensenyen les classes, hi ha experiències locals i internacionals que mostren resultats positius per a l'aprenentatge i el comportament.
A nivell comunitari, els patis poden brindar oportunitats per a la participació local. Els patis ben dissenyats, especialment aquells que són verds, poden proporcionar múltiples beneficis per a la salut, com ara la cohesió social, les interaccions intergeneracionals, l’oci i la restauració. A més, poden generar un sentit d'orgull i pertinença per a les famílies i els residents locals. I atès que tots els veïnats tenen escoles, la seva ubicació propera és beneficiosa per a l'accés i la freqüència d'ús.
Fotos transformació pati Col.legi Maria Auxiliadora. © elglobusvermell
Com podem avançar? Mirant cap al futur
Crear millors patis escolars requereix d’una participació multisectorial. A Catalunya i en altres àrees d'Espanya s'estan prenent mesures per a reunir diferents actors i per a crear xarxes i plataformes per a l'acció. Els professionals dels camps de l'educació, la psicologia, la salut, l’arquitectura i el paisatgisme aporten perspectives crítiques i aportacions tècniques per a maximitzar els beneficis d'aquests espais. Per exemple, triar l'espècie òptima de vegetació que sigui compatible amb les condicions locals i que tingui un manteniment factible és clau.
Les nenes i nens aprenen prenent riscos i mitjançant la prova-error, i això és molt important per a desenvolupar un sentit d'autonomia i pensament crític. Per tant, incloure múltiples perspectives professionals per ajudar a garantir que els patis ofereixin una varietat de riscos apropiats per a l'edat és fonamental. Per exemple, a la Xina, l'enfocament de joc d’Anji proporciona un conjunt d'elements flexibles i lliures com ara escales, pneumàtics, caixes i barrils, entre d’altres, que els infants poden usar per a crear noves estructures de jocs tots els dies i provar habilitats com saltar, escalar, l’equilibri, i habilitats analítiques, de comunicació i cooperació. Per una altra banda, és necessari que el govern també participi proporcionant orientació tècnica i assegurant-se que les regulacions promoguin espais saludables i sostenibles.
Més enllà d'aquest procés tècnic, involucrar a l’alumnat, al personal escolar i a la comunitat per a reflectir i identificar les necessitats del pati pot ser un procés molt enriquidor, assegurant que l'espai sigui inclusiu i satisfaci diverses necessitats, alhora que promou la propietat de l'espai. Involucrar a la comunitat no sols pot ampliar els beneficis de l'ús d'aquests espais, sinó que també pot ajudar a garantir el seu manteniment. Per exemple, El Safareig és una organització local amb 20 anys d'experiència que involucra a escoles i comunitats locals en la recerca i implementació de projectes per a patis escolars com a espais per a la salut, el benestar i l'aprenentatge.
Els nens i les nenes passen gran part de la setmana en els seus entorns escolars. Assegurar que aquests entorns ofereixen espais per a aprendre, créixer i prosperar és important pel nostre futur col·lectiu. Canviar la forma en què pensem i dissenyem aquests espais és una inversió en salut pública que pot ser gratificant -sense oblidar la diversió- per a infants, mares, pares, personal educador i la comunitat. Tal vegada és hora que ens unim per a crear polítiques i pràctiques sistemàtiques per uns patis escolars més saludables i feliços per a totes les persones.
Carolyn Daher
Coordinadora de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut
Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per ”la Caixa”
Butlletí: EspaiS@lut
Número de butlletí: #92 - Gener 2020
Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat
Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat