Butlletí EspaiS@lut
Maig 2020 - #95

El Servei de Salut Pública informa

Dia Mundial sense Tabac - 31 de maig

© Shutterstock.com / Iakov Filimonov

© Shutterstock.com / Iakov Filimonov

L’epidèmia del tabaquisme és una gran amenaça per a la salut pública ja que, segons dades de l’OMS, mata més de 8 milions de persones cada any, de les quals 7 milions són consumidores directes i prop de 1,2 milions són fumadoes passives.

Per aquest motiu des de 1988, el 31 de maig se celebra el Dia Mundial sense Tabac per cridar l’atenció sobre diferents aspectes relacionats amb el consum de tabac com els perills que causa a la salut, per informar de les actuacions que s’estan desenvolupant per controlar l’epidèmia del tabac, per donar a conèixer les pràctiques de la indústria tabaquera i, per suposat, per reivindicar el dret a la salut i a viure en un entorn sense fum.

Els joves sempre han estat un objectiu prioritari de la indústria del tabac i per això enguany el lema triat per l’OMS és “Protegir els joves de la manipulació de la indústria i prevenir el consum de tabac i nicotina”.

Aquest lema posa de manifest les tàctiques agressives i enganyoses de la indústria del tabac i altres indústries relacionades per atraure als més joves i aconseguir que s’enganxin als seus productes. I en aquest sentit, la campanya vol donar als joves les eines i coneixements necessàris perquè siguin capaços de detectar la manipulació de la que són objecte per part de la indústria tabaquera, i perquè així siguin capaços de rebutjar les tàctiques de persuasió que fan servir amb l’objectiu final que puguin adquirir la capacitat d’acció i decisió necessàries per plantar-li cara.

La indústria utilitza múltiples estratègies per manipular als joves, entre les quals podem destacar: l’ús de sabors i productes atractius, promoció de productes "menys perjudicials" o "més nets" que les cigarretes convencionals, publicitat de famosos i influenciadors en xarxes socials, màrqueting de venda dels productes als establiments que freqüenten els infants, venda de cigarretes en unitats individuals i d’altres productes de tabac i nicotina a prop de les escoles, màrqueting indirecte de productes del tabac en pel·lícules, programes de televisió i de retransmissió en línia, així com, en llocs freqüentats per joves, la instal·lació de màquines expenedores de tabac cobertes d’anuncis atractius on s’exhibeixen paquets de cigarretes.

Davant d’aquesta situació, l’OMS fa una crida als influenciadors -en la cultura pop, a les xarxes socials, a la llar o a l’aula- perquè, mitjançant la seva capacitat de connexió amb els joves puguin actuar desemmascarant les tàctiques de la indústria per crear una nova generació de consumidors de tabac.

L’objectiu és aconseguir empoderar la joventut per fer front a les mentides de la indústria i perquè rebutgin els seus productes, ja que si evitem el consum de tabac dels joves haurem guanyat una gran batalla alhora de prevenir el consum de tabac a nivell mundial.

En aquesta línia, el Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona treballa en la prevenció del consum de tabac en la població jove a través de materials educatius, tallers i de l’exposició “El tabac al descobert” amb l’objectiu de prevenir l’inici del consum i de reforçar la decisió de no fumar entre aquells que no ho volen fer.

Enllaç al Canal Salut de la Generalitat de Catalunya.

Butlletí: EspaiS@lut
Número de butlletí: #95 - Maig 2020

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Salut Pública
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública
Passeig de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
Edifici Serradell Trabal, Planta 2
08035 Barcelona
Tel. 934 022 468
https://www.diba.cat/salutpublica/
ssp.espaisalut@diba.cat

 

Youtube  Comunitat virtual  Twitter  RSS