Butlletí Servei de Teleassistència
juny de 2018 - #11

Portada

El Servei Local de Teleassistència ja té 70 municipis amb convenis de custòdia i mobilització de claus a la policia local

© Tunstall Televida

© Tunstall Televida

La prestació del servei de teleassistència contempla, entre d’altres prestacions, la mobilització i intervenció davant una emergència al domicili de la persona usuària amb diferents recursos disponibles.

Aquests recursos poden ser des de les persones de l’entorn de la persona usuària (família, veïnatge), els recursos públics d’emergència de la comunitat o recursos propis del servei. És clau conèixer que una part d’aquestes mobilitzacions i intervencions requereixen la utilització de claus per accedir al domicili.

La custòdia de claus del Servei Local de Teleassistència consisteix a dipositar la còpia de les claus del domicili de la persona en uns llocs, anomenats punts de custòdia, que compleixen amb la seguretat i l’accessibilitat necessàries per poder mobilitzar les claus quan procedeixi. La mobilització de les claus és un servei que es pot activar els 365 dies de l’any, les 24 hores del dia.

El mes de maig d’enguany el Servei tenia custodiades les claus de 8.034 domicilis que corresponen a 8.469 persones usuàries. 
La custòdia de claus es gestiona mitjançant dues modalitats. Una és aquella que es realitza en entitats públiques, amb un total de 6.813 claus custodiades, que representen el 9,4% de domicilis amb Servei. L’altra fórmula és aquella que es realitza a les unitats mòbils, amb un total de 1.221 claus, que representen el 1,7% de domicilis amb Servei. 

La custòdia de claus en entitats públiques es gestiona, fins a dia d’avui i principalment, en dependències de la policia local. En aquests casos, es necessària la signatura d’un conveni entre el municipi i el Servei Local de Teleassistència a través de l’empresa prestadora del servei, Tunstall Televida. En aquest document es regulen els procediments de custòdia de claus com la recollida, la manipulació i la devolució de les claus, així com la mobilització d’aquestes. El dipòsit de les claus dels domicilis de les persones usuàries requereix una coordinació entre les parts que intervenen amb l’objectiu de donar resposta immediata a les incidències. 

És cada municipi qui estableix els criteris que han de complir les persones usuàries del Servei Local de Teleassistència per accedir a aquesta prestació. De fet, segons el municipi es pot trobar que la custòdia i mobilització sigui: 

  • Universal: per a qualsevol persona usuària del Servei. 
  • Persones usuàries que no comptin amb un mínim de dues persones de contacte properes amb claus. 
  • Persones usuàries amb contactes amb clau però amb poca o nul·la disponibilitat perquè es puguin mobilitzar de forma àgil. 
  • Casos de seguiment per risc social amb aprovació prèvia dels serveis socials bàsics. 
  • Persones usuàries que tinguin algun contacte amb claus  però que es trobi (o visqui) a més de 30-40 minuts del domicili de la persona usuària. 

Actualment, hi ha 70 convenis signats amb ajuntaments per a la custòdia i mobilització de claus, on el punt de custòdia és la Policia Local. 
La custòdia de claus en una Unitat Mòbil es du a terme als territoris en els quals no existeix un acord amb la Policia Local o amb altra entitat municipal per poder realitzar-la. Es prioritzen aquells casos de persones usuàries del servei que tinguin els seus contactes lluny (a més de 40 minuts) o aquells que tot i tenir contactes més propers, aquests no estiguin en condicions de poder prestar ajuda. Aquesta modalitat de custòdia requereix l’autorització prèvia per part dels serveis socials municipals. 

El compromís del Servei Local de Teleassistència és intensificar les vies de col·laboració amb els ajuntaments per tal d’aconseguir un increment progressiu dels punts de custòdia públics. D’aquesta manera, es facilitarà l’accés a aquesta prestació a un major nombre de persones usuàries del servei. 

Els avantatges principals de la custòdia en entitats públiques són els següents: 

  • Menor temps de resposta: les claus estan custodiades al mateix municipi on sorgeix la intervenció, per tant, es pot arribar abans als domicilis.  
  • Possibilitat d’augmentar el número de claus custodiades en descentralitzar la custòdia en diferents ens locals. 
  • Agilitat en els tràmits: la custòdia de claus en entitats públiques no requereix l’autorització dels serveis socials municipals i permet tramitar la custòdia en un termini més breu.
  • Major percepció de seguretat i tranquil·litat per part de la persona usuària.
  • Suport a l’entorn de la persona usuària en cas de poca disponibilitat per desplaçar-se.
  • Els serveis socials municipals podran tenir les dades sobre les mobilitzacions que es realitzen al seus municipis. 

Durant el 2017, es van realitzar un total de 871 mobilitzacions de claus (68% custodiades per la Policia). De l’1 de gener al 30 d’abril d’enguany se n’han produït 355 (60% custodiades per la Policia).

Des de la Diputació de Barcelona volem animar als municipis a impulsar aquest model de custòdia de claus per tal d’oferir un servei de major qualitat i proximitat a les persones usuàries del Servei. 

Newsletter: Servei Local de Teleassistència
Newsletter number: #11 - juny de 2018

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar