Butlletí Servei de Teleassistència
juny de 2018 - #11

Novetats

Jornada ‘Promovent actituds positives, minimitzem els riscos de maltractaments a les persones grans’ i avaluació del protocol de sospita de maltractaments a persones usuàries del Servei

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

© Josep Cano/Diputació de Barcelona

El proper 15 de juny, coincidint amb el Dia mundial de la presa de consciència de l’abús i el maltractament envers les persones grans, l’Àrea d’Atenció a les Persones realitzarà la jornada ‘Promovent actituds positives, minimitzem els riscos de maltractaments a les persones grans’ que tindrà lloc a l’edifici Migjorn de 9 h a 14 h. 

En aquesta jornada que té l’objectiu d’evidenciar la necessitat d’abordar aquesta problemàtica des del treball en xarxa, es presentaran els resultats de diferents eines promogudes des de la Diputació de Barcelona per treballar els maltractaments a les persones grans des de l’àmbit local. La Jornada comptarà amb persones expertes en l’àmbit que contribuiran a la reflexió i a la millora de la intervenció.

Durant el 2017, el Servei Local de Teleassistència va consolidar el treball que venia desenvolupant sobre els escenaris de riscos de maltractaments entre les persones usuàries del servei, esdevenint el primer servei de teleassistència de l’estat espanyol que va implementar un protocol de prevenció, detecció de la sospita i actuació davant els maltractaments a les persones grans. 

Aquest instrument va néixer en el marc col·laboratiu entre la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona i l’empresa prestadora del servei d’ambdues administracions, Tunstall Televida, fruit del qual es va elaborar una ‘Guia d’actuació davant maltractaments a les persones grans en el marc dels serveis de teleassistència’ adreçada als professionals que treballen en la prestació d’aquest servei que tenen un contacte directe i continuat amb les persones grans. 

El suport, formació, orientacions i pautes d’intervenció per ajudar a detectar i actuar davant d’aquestes situacions de rics ha estat clau per detectar possibles sospites de maltractaments i poder aplicar un pla d’actuació en el marc del Servei Local de Teleassistència en coordinació amb els serveis socials municipals. 

Des de gener de 2017 fins finals d’abril d’enguany, van ser valorats 713 casos de sospita al Servei, dels quals 414 han estat identificats amb indicadors elevats de sospita, xifra que representa el 58,1% dels casos valorats. 

En referència al sexe de la víctima i atès el marcat caràcter femení del servei, el 90% de les situacions identificades amb indicadors de sospita corresponen a dones de més de 80 anys – 59% del total de casos valorats. 

En relació al sexe de la persona presumptament agressora, s’observa que la majoria (335 casos) són homes(fills o parelles), mentre que en 143 casos, les presumptes agressores eren dones.

Del total de casos valorats amb indicadors de sospita de maltractaments, 296 (79,6%) accepten l’ajuda que els ofereix el Servei Local de Teleassistència, 47 casos (12,6%) la rebutgen i en 29 casos (7,8%) no procedeix , perquè el personal coordinador o els serveis socials municipals valoren que no és adequat o necessari.

Les intervencions més proposades i acceptades són la intensificació de seguiments per part del servei, a través de trucades o visites, tal com es pot veure a continuació. 

L’any 2017 ha estat l’any de la consolidació d’aquest protocol que ha anat incorporant diferents millores adreçades a actualitzar instruccions de treball per als professionals de l’atenció directa (departament de coordinació i unitats mòbils), a la creació d’una figura professional exclusiva per coordinar el protocol, l’adequació de les aplicacions informàtiques del Centre d’atenció per identificar la tipologia de trucades d’aquest àmbit de forma específica, la incorporació del protocol al sistema RET i la millora de la comunicació amb el agents municipals en relació al programa de prevenció dels maltractaments. 

Newsletter: Servei Local de Teleassistència
Newsletter number: #11 - juny de 2018

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar