Butlletí l'Aparador
1 de febrer de 2023 - #186

Col·laboracions de la XLC

La importància de conèixer els nostres drets

Continuem amb les publicacions de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social en l’àmbit del consum amb l’article de l’Oriol Contreras. 

"Com molts ja sabreu, a finals del mes d’agost vaig engegar el nou projecte basat en oferir als consumidors i consumidores tots els meus coneixements i experiència en relació als drets dels consumidors i usuaris.

Dins del marc d’aquest projecte, mitjançant la plataforma d'Instagram, he plantejat uns qüestionaris als meus seguidors sobre qüestions bàsiques, molt bàsiques, relacionades amb els drets dels consumidors.

Les primeres conclusions no són molt alentidores. Però com deia fa poc en una entrevista radiofònica, cal pedagogia. I qui l’ha de facilitar? Crec que ha de ser – principalment- l’administració pública. Vaig trobar aquest símil: a finals dels anys 70 va començar a ser obligatori el cinturó de seguretat. I a principis dels 80 el casc. Des de llavors, el coneixement d’aquestes normes s’explica i s’exigeix per obtenir el carnet de conduir.  Així tothom ho sap! En canvi, des de principis dels anys 90 s’ha començat a legislar en matèria de consum. Els sistemes de venda han fet un gir de cent vuitanta graus (internet, vendes online, xarxes socials,...) I qui ens instrueix? Qui ens ho explica? Com n’aprenem?

El panorama no és bo. La primera consulta que vaig fer va ser: “Si comprem per internet, quants dies tenim per desistir de la compra?” Doncs bé, només un 38,88 % de les respostes van ser encertades. I estem parlant d’un dret bàsic quan comprem per internet. 

La segona consulta que vaig fer deia: “Sabeu quants dies tenim per retornar un rebut domiciliat al banc?”. En aquest cas van encertar la resposta un 35,29 %. No cal dir la importància de saber quant de temps tenim per retornar un rebut que no devem, o que és erroni, o que no hem contractat... 

La darrera consulta que he fet, de moment, era a priori més senzilla: “quin és el termini de garantia dels productes nous? I de segona mà?”. En aquest cas, una altre cop van encertar la resposta un 40 % dels votants. Insisteixo que aquest és el dret més bàsic que tot consumidor ha de conèixer quan compra un producte o servei, ja sigui a internet o a una botiga presencial. El 40 % d’encerts és, doncs, un percentatge molt baix de coneixement d’aquesta norma.

Així doncs, cal reflexionar sobre si els consumidors estan formats. I com els formem?"
 

Newsletter: L'Aparador
Newsletter number: #186 - 1 de febrer de 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Servei de Suport a les Polítiques de Consum

Gerència de Serveis de Salut Pública i Consum
Àrea de Comerç, Consum i Salut Pública

Passeig Vall d'Hebron, 171 Llars Mundet - Ed. Serradell
08035 Barcelona
Tel. 934 022 143
Fax 934 049 193
sspc.laparador@diba.cat
web de consum