Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Desembre 2020 - #105

Destacat

El Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge ha atès més de 10.000 famílies amb risc de perdre la seva llar

El Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH) ha atès, des del 2012, 10.329 famílies amb dificultats per pagar la hipoteca o el lloguer a la província de Barcelona.
El servei cobreix des d’aquesta tardor tots els ciutadans, amb un total de 44 punts d’atenció que donen servei a 309 municipis.
El SIDH ofereix assessorament i mediació a les famílies en col·laboració amb el Servei d’assessorament sobre el deute hipotecari (Ofideute) de la Generalitat de Catalunya.  

La Diputació de Barcelona ha destinat al SIDH més de 8 milions d’euros des de la seva creació. Per a l’any 2021 està prevista una inversió de prop de 2 milions més.El Servei d’Intermediació en Deutes de l’Habitatge (SIDH), es va iniciar al 2012 en col·laboració entre la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, els Col·legis d’Advocats, i els Ajuntaments i Consells Comarcals i cobreix 309 municipis de la província. Amb la posada en funcionament, el passat 16 de novembre, de l’oficina d’atenció de Cornellà de Llobregat acaba el desplegament territorial del servei, que suma 44 punts d’atenció. Són dades que han presentat aquest divendres en roda de premsa la diputada de Cohesió Social, Ciutadania i Benestar, Lluïsa Moret, i el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons. Les oficines del SIDH ofereixen un servei gratuït d’informació, assessorament o intermediació a famílies amb dificultats per afrontar deutes hipotecaris o de lloguer.

Aquest servei de col·laboració transversal entre administracions, i institucions ha esdevingut un model d’èxit, guardonat amb el Premi Europeu del Sector Públic (EPSA) com a bona pràctica d’administració supralocal o local, atorgat per l’Institut Europeu d'Administració Pública (EIPA), ha pogut ser exportat a altres territoris.

Des de la seva creació el SIDH ha atès més de 10.329 famílies amb dificultats per afrontar despeses d’hipoteca o lloguer del seu habitatge habitual. Els serveis prestats han estat principalment casos relacionats amb intermediacions hipotecàries, amb el 70,54% de les consultes; 21,77% de casos vinculats al pagament de lloguer; i 3,43% de casos relacionats amb temes de consum. Finalment s’han atès un 4,27% casos vinculats amb el Lloguer Social Obligatori sense títol habilitant.

El SIDH forma parta de la Xarxa d’Ofideute, una xarxa de punts d’assessorament i mediació en l’àmbit de l’habitatge, present a tot Catalunya.

Evolució dels expedients iniciats a la Xarxa Ofideute i al Sidh

Entorn a un 40% de les famílies ateses (4.288) han estat derivades des de serveis socials del municipi, fet que suposa aproximadament el 40% dels casos. Del total d’intermediacions realitzades pel servei, un 52,76% dels casos han finalitzat amb acord favorable per l’usuari. 

Servei en creixement

Fins el 30 d’octubre, s’havien gestionat al SIDH 2.909 casos; més que en tot l’any 2019 (2.747 casos). Només durant el mes d’octubre es van iniciar 351 expedients, una xifra que suposa el rècord d’obertures en un mes des de l’inici del servei. Es tracta de casos relacionats majoritàriament amb dificultats en el pagament de lloguers, una tendència que s’ha accentuat amb la pandèmia. «En un moment d’emergència social com l’actual hem consolidat un servei útil i de referència per als ajuntaments i per a la ciutadania, que respon a la multitud de demandes i necessitats que identifiquen els serveis socials d’atenció primària», ha explicat la diputada Moret, El paper del SIDH ha estat clau durant la pandèmia, incorporant l’atenció temporal a les persones que reclamin moratòries en el pagament de les quotes hipotecàries o de les rendes de lloguer.

El servei ha anant incrementant els tipus de família que poden adreçar-se al servei, si inicialment el programa es va destinar a les famílies amb problemes en el pagament de la seva hipoteca, l’any 2014 va possibilitar iniciar mediacions en consum per reclamar clàusules abusives, des de 2015 mediacions a famílies llogateres quan el seu arrendador és un gran tenidor d’habitatge, i des de desembre de 2019 a les famílies que resideixen en un habitatge sense títol habilitant si compleixen les condicions determinades per la Disposició Addicional Primera de la Llei 24/2015.

«Davant l’excepcionalitat de la crisi que estem vivint», ha explicat la diputada Moret, «consolidem aquest servei, cobrint el global de la província des d’una vessant proactiva i preventiva, centrada en garantir el dret a l’habitatge i en evitar els desnonaments». El paper del SIDH ha estat clau durant la pandèmia, incorporant l’atenció temporal a les persones que reclamin moratòries en el pagament de les quotes hipotecàries o de les rendes de lloguer.

Cobertura al 99% del territori

Al llarg d’aquests vuit anys la Diputació de Barcelona -a través de la Gerència de Serveis de Benestar Social i la Gerència d’Habitatge, Urbanisme i Activitats- , ha destinat 8.066.486 euros al SIDH. Pel 2021, el pressupost és d’ 1.900.000 euros.

Durant la pandèmia per la COVID han entrat en funcionament els tres últims punts d’atenció del SIDH a Vic, Mataró i, l’últim, a Cornellà de Llobregat el passat mes de novembre. Amb aquestes incorporacions disposen d’atenció tots els municipis de la província; excepte Sabadell i Barcelona, que disposen de servei propi.

Acompanyament a la ciutadania en moments d’angoixa

Durant el procés d’assessorament i mediació hipotecària i de càrregues de lloguer, els professionals del SIDH acompanyen les persones i les famílies en la recerca d’una solució a les seves dificultats davant el pagament hipotecari o del lloguer de la seva llar. Aquest acompanyament resulta de vital importància donada la situació d’extrema angoixa emocional d’aquestes persones, la disponibilitat d’una professional de confiança que els pot proveir de coneixement i informació en la matèria, i la possibilitat de connectar-los amb la resta de recursos i serveis públics que els permeti resoldre la seva situació.

En definitiva, segons ha explicat el diputat d’Infraestructures i Espais Naturals, Pere Pons, «el SIDH és una història d’èxit, en primer lloc, perquè és una història de col·laboració. Ha estat molt important la feina dels Ajuntaments, dels Consells Comarcals i de la Generalitat a l’hora de fer els tràmits. Les administracions ens hem trobat per a fer aquesta feina», ha conclòs.

A les oficines del SIDH les persones reben l’assessorament d’un advocat i són informades de les possibles sortides per fer front al pagament hipotecari o deute del lloguer o garantir el seu dret a un lloguer social obligatori, i si la família el requereix elaboren una proposta d’acord que garanteixi que la família pugui mantenir-se a l’habitatge o restructuri el deute, que s’envia al Servei Ofideute de la Generalitat de Catalunya amb l’objectiu d’iniciar una mediació amb els creditors o propietaris dels habitatges amb l’objectiu d’establir un acord extrajudicial favorable a les famílies en risc.

El SIDH al territori

Les 44 oficines del SIDH desplegades a la província de Barcelona corresponen a: SIDH Alt Penedès, SIDH Anoia, SIDH Arenys de Mar, SIDH Badalona, SIDH Bages, SIDH Baix Llobregat, SIDH Baix Montseny, SIDH Barberà del Vallès, SIDH Berguedà, SIDH Caldes de Montbui, SIDH Calella, SIDH Cardedeu, SIDH Castellar del Vallès, SIDH Castelldefels, SIDH Cornellà (obertura pròxima), SIDH El Prat de Llobregat, SIDH Esplugues de Llobregat, SIDH Garraf, SIDH Gavà, SIDH Granollers, SIDH L’Hospitalet, SIDH Sant Quirze del Vallès, SIDH Manresa, SIDH Maresme, SIDH Martorell, SIDH Mataró, SIDH CC Moianès, SIDH Mollet del Vallès, SIDH Montcada i Reixac, SIDH Osona, SIDH Pineda, SIDH Premià de Mar, SIDH Sant Adrià de Besòs, SIDH Sant Boi de Llobregat, SIDH Sant Cugat del Vallès, SIDH Sant Feliu de Llobregat, SIDH Sant Sadurní d’Anoia, SIDH Santa Coloma de Gramenet, SIDH Santa Perpètua de Mogoda, SIDH Terrassa, SIDH Vallès Oriental, SIDH Vic, SIDH Viladecans, SIDH Vilanova i La Geltrú.

El SIDH és un servei prestat per la Diputació de Barcelona en col·laboració amb l’Agèn­cia de l’Habitatge de Catalunya (AHC), els ajuntaments i els consells comarcals i amb la participació dels col·legis d’advocats de la demarcació de Barcelona.

Newsletter: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Newsletter number: #105 - Desembre 2020

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua