Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Juliol 2022 - #113

Habitatge

El programa ‘Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica’ avaluat amb un 8,3

Els Ens locals que han participat a la quarta edició del programa, l'han puntuat amb una mitjana de notable alt.

La valoració s’ha complementat amb una sessió participativa telemàtica amb personal tècnic municipal i amb una trobada en línia amb les empreses auditores, on s’han recollit propostes de millora. Aquestes tres accions han estat organitzades per l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, l’Àrea d’Infraestructures i Espais Naturals i l’Àrea d’Acció Climàtica.

L’enquesta, de 13 preguntes i en línia, es va dividir en dues parts: un primer bloc amb qüestions de caràcter global, en què les persones participants, dels ens locals, havien de valorar de 0 a 10 aspectes com ara el grau de satisfacció amb el programa o el nivell de prioritat que representa per al municipi la lluita contra la pobresa energètica; i un segon apartat, d’aspectes més concrets, en què les persones enquestades havien d’escollir entre diferents opcions per abordar els punts forts i febles del programa. Totes les qüestions comptaven amb un espai per afegir-hi comentaris i observacions.

Les persones que hi van participar, de 36 ens locals, van puntuar amb una mitjana de 8,3 sobre 10 el seu grau de satisfacció amb el programa. El 90% va considerar que s’havia aconseguit reduir els costos dels subministraments bàsics de les llars auditades.

D’altra banda, el 32,60% de les persones participants van assenyalar que la selecció de les llars beneficiàries és una qüestió dificultosa, ja que comporta un elevat grau de coordinació interna. Més de la meitat, el 60%, va destacar que la desconfiança és el motiu pel qual les famílies no volen participar en el programa.

Com a punt feble, pràcticament la meitat de les persones que van respondre l’enquesta (47,50%) va apuntar la manca d’inversions per executar les propostes sorgides de les auditories.

Propostes de millora

Aquests resultats es van compartir l’1 de juny en una sessió participativa en línia amb una trentena d’ens locals. En aquesta jornada, van sorgir propostes de millora, que seran analitzades per valorar la seva incorporació en properes edicions. Entre aquestes, hi ha obrir el programa de forma permanent, intensificar l’acompanyament a les famílies, fer sessions grupals informatives temàtiques orientades a entendre les factures dels consums energètics i a conèixer els bons socials, segmentar les intervencions en funció de la situació de risc de les famílies o preveure una partida pressupostària per poder fer actuacions de millora de l’eficiència energètica de la llar (per exemple, el canvi d’un electrodomèstic).

Per la seva banda, en una jornada celebrada amb les tres empreses que han dut a terme les auditories a les llars, les companyies van subratllar l’elevada càrrega de feina dels serveis socials municipals i van remarcar la importància de poder executar inversions als habitatges per obtenir millors resultats amb el programa. 

Auditories energètiques

Des del març de 2017, la Diputació de Barcelona ofereix el programa Auditories i intervenció als habitatges en situació de pobresa energètica als ens locals a través d’una actuació transversal que impulsen des de l’Àrea d’Igualtat i Sostenibilitat Social, l’Àrea d’Infraestructures i Espais Naturals i l’Àrea d’Acció Climàtica en la lluita contra la pobresa energètica de les persones vulnerables, amb la dotació d’elements de suport tècnic per pal·liar els seus efectes i millorar l’eficiència energètica de la seva llar, així com aportar elements de diagnòstic social relacionats amb els impactes de la vulnerabilitat energètica. Al programa hi poden participar tots els ajuntaments, consells comarcals i mancomunitats de la província de Barcelona que ho sol·licitin a la Diputació de Barcelona mitjançant el Catàleg de serveis i, a través dels Serveis socials municipals, s'informa sobre les prestacions del programa i les condicions d'accés, a més de seleccionar les persones beneficiàries.

Les auditories es fan preferentment a les llars que hagin rebut ajudes d’urgència social per fer front al pagament de subministraments bàsics en el darrer any, que es trobin en situació de tall o avís de tall dels subministraments bàsics, amb factures d’aigua, electricitat i gas elevades, o desajust entre el que diuen que consumeixen i les factures que paguen; i sempre tenint en compte les necessitats personals: infants, gent gran, persones amb malalties cròniques, víctimes de violència de gènere, persones amb discapacitat, etc.

Des del 2017, la Diputació de Barcelona ha dut a terme quatre edicions del programa amb un pressupost de gairebé dos milions d’euros. Des de l'1 de setembre s’ha desenvolupat aquesta última edició amb les demandes del Catàleg de serveis 2021. Durant aquests mesos, s’estan realitzant 1.317 auditories en 125 municipis, amb un import de prop de 474.000 euros. Amb les quatre convocatòries, s’haurà arribat a 5.417 famílies de 213 municipis. El programa preveu reduir un 19% el consum de llum, gas i agua en les factures, la qual cosa representarà un estalvi econòmic anual de mitjana potencial per família de 240 euros.

Newsletter: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Newsletter number: #113 - Juliol 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua