Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Juliol 2023 - #118

Monogràfic

L’impuls de la promoció d’habitatge assequible i social: l’Espai Promovem

Un dels objectius estratègics de l’Oficina d’Habitatge de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats és donar suport als ens locals en la provisió d’habitatge assequible i de qualitat.

La diferència creixent entre els ingressos de les llars i els preus mitjans de l’habitatge provoca dificultats per pagar la quota de lloguer o de la hipoteca a una part significativa de la població.

Davant d'aquesta problemàtica, és evident que cal augmentar significativament el parc d'habitatge assequible en les seves diverses formes i modalitats. El Pla Territorial Sectorial d'Habitatge de Catalunya aprovat inicialment planteja la necessitat de generar 235.000 nous habitatges destinats a polítiques socials fins l'any 2035, per tal d'equiparar Catalunya als estàndards europeus i poder atendre les necessitats estimades –passant de tenir aproximadament un 2% del parc d'habitatges destinats a polítiques socials a tenir al voltant d'un 15%.

La possibilitat d'incrementar el parc d'habitatge assequible o destinat a polítiques socials passa per augmentar significativament la inversió pública en matèria d'habitatge. En aquest sentit, el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, finançat per la Unió Europea-NextGenerationEU ha ajudat a mobilitzar recursos econòmics i financers per impulsar la construcció d’habitatges de lloguer social en edificis energèticament eficients. L’arribada dels Fons Next Generation també està aprofundint en el canvi de paradigma en els processos de construcció, posant al centre l’eficiència energètica, però també la descarbonització del parc residencial edificat, el cicle de vida dels edificis, o l’economia solidària.

És en aquest context de necessitat i canvi en el que s’ha reforçat el suport que des de la Diputació de Barcelona s’ofereix en matèria de promoció d’obra nova i gran rehabilitació, concretat en la creació, al juny de 2022, d’un nou recurs, “Espai Promovem: impuls per a l’obra nova i la gran rehabilitació”.

Naturalesa i finalitat

L’Espai Promovem es configura com un recurs de suport tècnic relacional dirigit a crear i transferir coneixement sobre el procés de promoció d’habitatge social i assequible, donar suport al desenvolupament d’actuacions d’habitatge d’obra nova i gran rehabilitació i afavorir la presa de decisions local.

El recurs, amb la voluntat de fer un acompanyament integral als ens locals en qualsevol fase del procés de promoció, s’articula mitjançant la creació i el desplegament de grups de treball de diversa naturalesa i temàtica:

  • Grups relacionals que tenen per objecte obrir un espai de debat i d'intercanvi de coneixement sobre qüestions genèriques de l'impuls a la promoció d'obra nova i de gran rehabilitació. Per tal de formar part d’aquest tipus de grups es requereix que els ens locals disposin d'un o més solars residencials o immoble/s de propietat o cedits.
  • Grups operatius, destinats a donar suport a la licitació i gestió del parc d'habitatges públic. Per tal de formar part d’aquest tipus de grups es requereix als ens locals que disposin d'un o més solars residencials o immoble/s de propietat o cedits, així com d’un estudi de viabilitat de l’actuació.

Pel que fa a les temàtiques a tractar pels grups de treball s’articulen, a títol general en les següents fases del procés de promoció i gestió d’habitatge assequible i social:

  • Viabilitat de l’actuació.
  • Gestió del sòl i procés de licitació.
  • Projecte i construcció.
  • Adjudicació i gestió.

Els ens locals poden sol·licitar formar part dels dos tipus de grups o d’un de sol, en funció de les seva sol·licitud i del compliment dels requisits apuntats. De la mateixa manera, al formulari de sol·licitud del recurs els ens locals identifiquen quines temàtiques consideren d’especial interès de cara a formar part dels potencials grups de treballs a crear.

Desplegament

El desplegament dels grups de treball es concreta de forma diversa en funció dels continguts propis de cada grup: generació i/o difusió de documents d’interès, aportacions especialitzades d’experts externs, celebració de reunions grupals d’intercanvi de coneixements i reflexions, sessions individualitzades per al contrast de dubtes, accés a una comunitat virtual per a la transferibilitat de coneixements específics, vistes a casos d’estudi, etc. 

En el seu primer any de funcionament hi ha hagut 20 ajuntaments beneficiaris del recurs. L’aparició de la convocatòria de la línia 6 dels Fons Next Generation per a la construcció d’habitatge de lloguer en edificis energèticament eficients ha determinat que els primers grups de treball desplegats tinguessin una relació directa amb aquesta convocatòria. En aquest sentit, s’ha creat i desplegat un primer grup de gestió indirecta on es busca formalitzar una concertació público-privada o público-comunitària anomenat “viabilitat i licitació de drets de superfície i concessions administratives en el marc dels NGEU”. I s’ha creat i desplegat un segon grup de gestió directa on els ens locals actuen com a promotors anomenat “ Licitació de projecte, obra i projecte més obra en el marc dels NGEU”.

Un total de 16 ajuntaments amb promocions preseleccionades com beneficiàries de la la línia 6 dels Fons Next Generation  formen part d’algun d’aquests dos grups, i hauran de formalitzar les subvencions abans del 29 de desembre de 2023.

El funcionament dels grups es basa en unes premisses d’intensitat i d’eficiència: el suport s’ha concentrat en el temps amb un desplegament d’entre 6 i 8 sessions repartides en un màxim de 3 mesos. S’ha optat per un format híbrid entre presencialitat i on-line per facilitar la relació entre els ens locals i l’assistència a les sessions individualitzades.

També s’ha comptat amb l’assessorament formatiu de tècnics experts i el seguiment personalitzat de cada promoció. Per finalitzar, s’ha donat importància en facilitar el contacte amb altres agents externs com promotors i col·legis professionals.

Per compartir els continguts generats al grup i crear un espai de treball, s’ha habilitat un espai restringit dins de la Comunitat Virtual d’Habitatge. S’ha aprofitat aquest espai per generar un repositori de documentació d’interès que va des de les actes de les reunions, accessibles només pels membres de cada grup, com els documents de treball que es comparteixen amb tota la comunitat Promovem.

Documents de suport

Per facilitar els processos de licitació, s’ha desenvolupat i posat a disposició dels ens locals una sèrie de models de documents dissenyats com a base per a la redacció de plecs de clàusules administratives, de plecs de prescripcions tècniques, del quadre de característiques associat on es resumeixen els principals paràmetres, i de l’annex econòmic amb les bases de càlcul necessàries, acompanyat també d’un annex complementari. Tota aquesta documentació pretén facilitar i donar claus per la concreció, aplicació i adaptació de les bases documentals als criteris i necessitats de cada ens local.

Paral·lelament, s’ha apostat per incloure criteris tècnics específics més enllà de la normativa d’obligat compliment en els camps de l’ambientalització, la industrialització i la salut. Sabent que aquests temes són emergents i innovadors, i que és necessari coneixement tècnic especialitzat per implementar-los a la nova edificació, s’ofereix als ajuntaments en format d’annexos als plecs, amb diversos nivells o graus d’intensitat, per facilitar que els ajuntaments que ho considerin puguin incorporar aquests criteris en les licitacions.

Continuació dels treballs i reptes de futur

Durant els propers mesos, els esforços en relació al recurs es focalitzaran en el seguiment i l’assessorament puntual als ajuntaments que formen part d’algun dels dos grups operatius creats, en el desplegament del primer grup relacional, i en la preparació d’una sessió plenària a finals d’any per compartir tota l’experiència generada entre els ens adherits a l’Espai Promovem.

De cara al futur es preveu reforçar el suport que s’ofereix mitjançant l’Espai Promovem, fent èmfasi en el suport operatiu a la licitació de noves promocions. De la mateixa manera, es vol continuar treballant el suport en tot el que tingui relació amb l’anàlisi de la viabilitat de les operacions, l’execució de les obres i la gestió dels habitatges públics resultants.

Finalment, cal apuntar que l’experiència acumulada i el contacte directe amb els ajuntaments i la resta d’agents públics i privats implicats en el procés han de permetre  detectar els aspectes  a treballar de cara a la millora contínua del suport i l’actualització de la documentació de suport generada.

El recurs, que ara té un any de vida, ha tingut molt bona acollida entre els ens locals que hi han participat. Valoren molt positivament el contingut formatiu i d’assessorament sense perdre la vessant relacional i de treball en xarxa. Molt especialment, valoren la participació i col·laboració d’entitats i agents externs que han aportat l’òptica del sector privat, social i comunitari, enriquint els processos de treball i generant un espai de confluència que pot propiciar una col·laboració beneficiosa per totes les parts implicades. 

Newsletter: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Newsletter number: #118 - Juliol 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua