Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Octubre 2023 - #119

Monogràfic

Novetats d’interès per al món local en matèria de protecció civil

El present monogràfic recull les principals novetats i notícies en matèria de protecció civil dels darrers mesos que incideixen en l’operativa dels municipis davant les emergències i riscos i repassa de manera sintètica les millores i evolutius dels recursos que des de l’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil s’ofereixen als ajuntaments.

En butlletins anteriors s’ha exposat els aspectes bàsics de la protecció civil i el suport que s’ofereix des de la Diputació de Barcelona. Es pot consultar la informació en els següent enllaços:

La protecció civil als municipis

PCOM – Protecció civil operativa municipal

 

També disposeu d’informació en la pàgina web Protecció Civil - Gerència de serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats

 

A continuació es fa un repàs d’algunes notícies destacables i novetats al voltant de la protecció civil i de les millores en el suport que s’ofereix als municipis des de l’Oficina d’Activitats Regulades i  Programes en Protecció Civil.

 

1.-La Direcció general de Protecció Civil activa i fa un simulacre del sistema d'alertes a mòbils a les comarques de Barcelona

El dijous 14 de setembre Protecció Civil de la Generalitat de Catalunya va dur a terme la prova del sistema d'alertes a mòbils a la demarcació de Barcelona. Tots els telèfons intel·ligents que es trobaven en les comarques del Barcelonès, el Vallès Occidental, el Vallès Oriental, el Maresme i el Baix Llobregat van rebre un missatge de text informatiu. Aquesta prova complementa les que es van fer anteriorment a la resta del territori.

Amb la implementació d’aquest sistema d’alertes de Protecció Civil al mòbil es dona compliment a la Directiva 2018/1972 del Parlament Europeu i del Consell, que imposa l'obligació als països membres de disposar de sistemes d'alerta per situacions d'emergència greu basats en l'enviament d'alertes als telèfons mòbils de la població afectada.

El protocol de difusió i recepció EU-Alert, funciona amb la tecnologia de difusió per cel·les conegut com cell broadscast que:

  • Permet enviar alertes massives geolocalitzades als dispositius mòbils a totes les persones que es trobin en la zona d'emergència. 
  • És accessible a tothom, amb independència del proveïdor de telefonia mòbil.
  • No té cost per a l'usuari.

Les alertes de Protecció civil a mòbils tenen com a finalitat traslladar als ciutadans les instruccions a seguir i com han d’actuar per protegir-se i minimitzar els danys quan es trobin en una àrea afectada per una emergència o accident greu.  Els telèfons mòbils que estiguin localitzats en una zona d’emergència en el moment de l’enviament de l’alerta, reben una notificació de missatge de text a la pantalla acompanyat d’un so d’avís fort i estrident que alerta sobre la situació. Aquest missatge i el so no s’aturen fins que l’usuari no llegeix i marca l’opció” acceptar” a la pantalla.

Des de Direcció General de Protecció Civil s’ha habilitat un espai al web per donar informació en la que també trobem tutorials, preguntes freqüents per aclarir dubtes i vídeos explicatius.

Alertes Protecció Civil

 

 

2.- L’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil presenta l’aplicació PCOM - Protecció Civil Operativa Municipal en el II Congrés Nacional d’Emergències

Els dies 17 i 18 d’octubre es va celebrar el II Congrés Nacional d'Emergències (CNE) a Xest (València). En aquesta segona edició l’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil va presentar l’aplicatiu PCOM en el marc de les ponències sobre prevenció i gestió davant emergències en infraestructures crítiques.

Aquesta segona edició del CNE va girar en torn a quatre àmbits: tecnologia, comunicacions, ciència i col·laboració i van participar mes de 340 professionals. Els temes que es van tractar son els següents:

  • Sistema Nacional de Protecció Civil
  • Sistema de gestió de centres de coordinació d’emergències i avisos a la població civil
  • Tecnologia
  • La robòtica, la intel·ligència artificial i les tecnologies de comunicacions 4G i 5G en la resolució d’emergències i catàstrofes
  • Ciència en les emergències
  • Prevenció i gestió de les emergències
  • Solucions de la indústria en les emergències
  • Cooperació internacional (UE)
  • Formació en les institucions públiques. Rellevància en tots els àmbits.
  • Operacions a l’exterior
  • Els sistemes remotament tripulats en les emergències
  • Prevenció i gestió davant emergències en infraestructures crítiques
  • NER. Maremotos. Contaminació marítima
  • NER. Emergència NRBQ
  • NER. Boles de foc per l’impacte de petits asteroides i reentrada de satèl·lits
  • Experiència i lliçons apreses en les emergències de major relleu a Espanya
  • La psicologia en l’àmbit dels riscos, emergències i catàstrofes.

 

3.- L’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil inicia un nou cicle d’experiències al voltant de la gestió de les emergències municipals i la protecció civil.

El cicle es va inaugurar el 25 d’octubre amb la Jornada sobre l’explosió i incendi en un edifici d’habitatges a Sant Feliu de Llobregat el 31 de desembre del 2021. L’emergència va afectar a més de seixanta famílies i van intervenir de manera coordinada el comitè d’emergència de l’Ajuntament i diversos cossos operatius i serveis de la Generalitat de Catalunya.

Aquest mes d’octubre des de l’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil s’ha iniciat un nou espai al voltant de la Gestió de les Emergències Municipals i la Protecció Civil, adreçat a personal tècnic i electe encarregat de dur a terme les tasques de protecció civil municipal. L’objectiu es afavorir un espai de reflexió pràctic que permeti posar en comú els reptes operatius dels ens locals davant les emergències, així com compartir les bones pràctiques de la mà dels seus responsables i també poder millorar la resiliència dels municipis a partir de l’anàlisi de casos reals.

S’aprèn fent i s’aprèn dels que fan i aquest és el valor afegit que es vol incorporar en aquest cicle de sessions.

La primera jornada d’aquest cicle, ha estat dedicada a l’explosió i incendi que va succeir a Sant Feliu de Llobregat el dia 31 de desembre de 2021 en un edifici d’habitatges al barri de la Salut.

Per a la sessió es van constituir tres taules d’exposició i debat. En la primera des de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat es va explicar com van reaccionar i quina va ser la seqüència d’actuacions des de que es produeix l’incident fins el restabliment de la normalitat. Es va destacar la importància de les tasques de prevenció, planificació i de coordinació prèvia de recursos propis i convinguts, que va ser clau per donar una resposta àgil. També es va exposar com es va gestionar l’emergència durant els primers moments, la intervenció realitzada, l’assistència a les persones damnificades la gestió de la informació, la coordinació amb els cossos operatius, la post emergències i l’operatiu que van engegar per l’acompanyament dels veïns afectats fins la tornada a la normalitat.

La segona, va ser el torn dels cossos operatius de la Generalitat de Catalunya i van participar representats de Mossos d’Esquadra, Bombers i Direcció General de Protecció Civil. Tots van destacar la bona coordinació que es va poder fer amb l’Ajuntament i van explicar els procediments que es van engegar i els protocols d’actuació.

I en la tercera, des del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), el Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) i la Creu Roja van exposar les tasques realitzades i es va destacar les tasques d’atenció psicosocial a les persones damnificades.

L’exposició d’aquest cas real ha servit de base per fer una reflexió conjunta sobre quines accions van anar bé, quines es poden millorar i com afavorir una coordinació operativa a escala municipal per donar la millor resposta possible davant les emergències.

Les principals conclusions han estat:

  • Importància de les tasques de planificació, de prevenció i els simulacres. El dia de l’emergència no es pot improvisar.
  • Necessitat d’identificar la vulnerabilitat del territori.
  • Importància de la coordinació interna entre els diferents serveis municipals i amb els cossos operatius.
  • S’ha de disposar de DUPROCIM i fer els simulacres definits.
  • S’ha de fer un dimensionament previ dels recursos propis i convinguts per fer front a l’emergència.
  • Necessitat de fomentar accions de formació per als tècnics actuants i importància de la conscienciació prèvia i formació de la població per evitar majors danys.
  • L’anàlisi i valoració posterior de les actuacions i danys es clau en el procés de millora continua.

També es va recordar el Programa d’ajuts econòmics a les emergències que ofereix la Diputació de Barcelona per fer front a despeses extraordinàries derivades de situacions d’emergència en les que calgui reparar de manera urgent uns danys que afectin l’estabilitat d’edificis i infraestructures municipals, el medi ambient i les àrees naturals, la seguretat immediata de les persones i, en general, la normal prestació de serveis públics.

La valoració dels assistents a aquesta jornada d’anàlisi de situacions verídiques d’emergència ha estat molt positiva, generant un ric debat i es va destacar la necessitat de realitzar aquest tipus de sessions per conèixer l’actuació de tots els cossos operatius en una emergència.

 

4.- Principals novetats i evolutius que s’han implementat en l’aplicació PCOM - Protecció Civil Operativa Municipal en els darrers mesos per millorar la gestió dels municipis davant les emergències.

El PCOM de la Diputació de Barcelona és una aplicació informàtica en suport web i adaptada a dispositius mòbils que facilita la gestió dels plans de protecció civil municipal, donant suport als actuants locals en la gestió del risc. Ha estat desenvolupada per la Diputació de Barcelona i el seu principal objectius es convertir el DUPROCIM en una eina operativa.

Aquesta aplicació també serveix per a la implantació dels plans i la realització dels simulacres, que són obligatoris i que s’han de presentar quan s’hagi de fer la revisió del DUPROCIM.

Va dirigit al comitè d’emergències municipal i es pot trobar la següent informació:

  • Informació i contactes dels membres del comitè d’emergències municipal.
  • Informació i contactes dels elements vulnerables del municipi (masies aïllades, residències de gent gran, escoles, i altres equipaments que poden ser vulnerables per algun risc). La informació dels vulnerables, al ser una informació cartogràfica s’actualitza en el Sitmun (Sistema d’informació territorial municipal) en la capa de Protecció Civil. De manera desatesa el PCOM es connecta al Sitmun diàriament i incorpora aquesta informació permetent així aquesta actualització.

 

  • Informació sobre els riscos pels que està afectat un municipi i sobre les tasques preventives i operatives previstes per fer-hi front.
  • Informació sobre les fitxes d’actuació de cada membre del comitè d’emergències.
  • Documents de suport per a la gestió de les emergències.

Per disposar del PCOM cal tenir el DUPROCIM aprovat o homologat i es podrà sol·licitar a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.

No té cost pel municipi i és un suport de continuïtat.

L’aplicació informàtica PCOM ja va ser objecte d’un monogràfic anterior que podeu consultar PCOM – Protecció civil operativa municipal

Us destaquem algunes de les novetats i evolutius que s’han implementat. ´

Quin és el grau d’implantació del PCOM?

El grau d’implantació del PCOM en els municipis de la demarcació ha arribat a més de 100 municipis.

Implantació PCOM per tram població

Tram I: Fins a 1.000 habitants

15

Tram II: de 1.001 a 2.500 habitants

15

Tram III: de 2.501 a 5.000 habitants

20

Tram IV: de 5.001 a 10.000 habitants

19

Tram V: de 10.001 a 20.000 habitants

12

Tram VI: de 20.001 a 50.000 habitants

15

Tram VII: de 50.001 a 75.000 habitants

2

Tram VIII: Més de 75.000 habitants

5

Total

103

 

En el següent mapa es pot veure la distribució territorial.

Dels ajuntament que han sol·licitat l’aplicació PCOM 55 estan plenament implantats i operatius i 48 estan en fase d’implantació. Entre les actuacions necessàries per a la implantació es destaquen: incorporació del DUPROCIM, configuració de les dades del DUPROCIM que consten al PCOM, formació i suport al funcionament dels diversos usuaris, realització de simulacres amb el PCOM per assegurar que el DUPROCIM és operatiu i està actualitzat i que el Comitè d’emergències municipal està format. Amb posterioritat es realitzen actuacions de manteniment de les dades del DUPROCIM que consten al PCOM i suport als usuaris.

L’ús generalitzat d’aquesta aplicació permet innovar en les prestacions i solucions que ofereix, ja que s’emmarca en un procés de millora continua i les aportacions dels municipis son molt necessàries per evolucionar l’aplicació i dotar-la de mes i millors prestacions.

Quin són els evolutius del PCOM que s’han implementat o s’implementaran en breu?

Des de l’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil, conjuntament amb la Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius s’estan implementant diversos evolutius que tenen per objecte:

  • Millorar el procés de càrrega de vulnerables des del SITMUN al PCOM
  • Modificar el missatge sobre l’afectació de riscos
  • Facilitar la incorporació de documents al PCOM
  • Incorporar una nova pestanya de Recursos i persones de contacte
  • Afegir una nova funcionalitat per triar per part de l’usuari el canal preferent d’enviament de missatges
  • Millorar la informació sobre els membres de l’organigrama i el seguiment d’ús. Activació d’avisos als usuaris de l’aplicació
  • Millorar la comunicació amb el CECAT
  • Incorporar un gestor de l’ens que ens permeti fer un seguiment més acurat dels usuaris per tal d’oferir un millor acompanyament en la gestió del PCOM

5.- Estudi d’anàlisi i diagnosi del Servei de Protecció Civil dels municipis de la Demarcació de Barcelona.

Des de l’Oficina d’Activitats regulades i programes en Protecció Civil s’inicia un nou estudi per a l’anàlisi, diagnosi i propostes de configurar òptima del Servei de Protecció Civil dels municipis de la Demarcació de Barcelona.

Aquest estudi ha d’avaluar la normativa d’aplicació, l’estat actual de la prestació del Servei de Protecció civil dels municipis segons trams de població i fer una diagnosi i propostes destinades a dimensionar que el servei municipal sigui adequat a la població, als riscos i altres característiques organitzatives.

Es redactarà un document que contingui la metodologia, paràmetres d’estudi, normativa aplicable i les conclusions de l’anàlisi, diagnosi i propostes que pugui ser útil per a la valoració i optimització dels Serveis de Protecció Civil dels municipis de la Demarcació de Barcelona i es farà l’aplicació en un pilot. La voluntat es redactar i publicar un manual operatiu.

 

6.- El Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat la revisió del Pla especial d'emergències per nevades a Catalunya (NEUCAT)

El Pla especial d'emergències per nevades a Catalunya (NEUCAT) es un pla especial i constitueix  el marc jurídic i operatiu per fer front a totes les emergències per nevades que es donin dins l'àmbit territorial de Catalunya. El NEUCAT té per objecte determinar la perillositat de les nevades a Catalunya i els efectes que aquestes poden tenir sobre els diferents elements vulnerables i serveis bàsics, especialment sobre la mobilitat. També és objecte del Pla establir els avisos, l'organització i els procediments d'actuació dels serveis de la Generalitat de Catalunya, de les altres administracions públiques i de les entitats privades que tinguin un paper rellevant en la gestió d'una emergència per nevades.

Des del Govern de Catalunya s’ha aprovat la revisió del NEUCAT. Aquesta revisió incorpora la refosa de les modificacions que s’havien introduït anteriorment, directrius bàsiques de planificació de protecció civil i plans estatals de protecció civil per a la millora de l'atenció a persones amb discapacitat i a altres col·lectius en situació d'especial vulnerabilitat davant emergències, i inclou aspectes relacionats amb el Comitè Tècnic, les mesures de protecció a la població, la finalització de l'emergència i l'estadi de recuperació del Pla.

Newsletter: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Newsletter number: #119 - Octubre 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua