Butlletí Servei de Teleassistència
octubre de 2018 - #12

Novetats

Memòria de resultats del Servei Local de Teleassistència 2017: un model d’atenció que aposta per la personalització i la tecnologia

© Diputació de Barcelona

© Diputació de Barcelona

Ja està disponible a la web del Servei Local de Teleassistència, la memòria de gestió del Servei corresponent al 2017 Des de l’octubre de 2005, el creixement del nombre d’usuaris del Servei ha estat continu, fins arribar als 80.282 persones usuàries el mes de desembre de l’any 2017.

L'any 2017 s'ha caracteritzat per l’inici d’un nou contracte que incorpora un volum considerable de novetats entre les quals destaquen:

 

 

  • La implementació d’un nou model centrat en la persona que estableix quatre nivells de suport (bàsic, mig, alt i alt risc) i que permet una personalització posterior amb l’assignació de prestacions individuals i domiciliàries (seguiments telefònics i presencials) i la instal·lació de tecnologia complementària. 
  • L’increment dels detectors de seguretat. 
  • L’aposta per les campanyes preventives d’envelliment actiu i saludable.
  • La consolidació del protocol de detecció i prevenció de maltractaments a les persones grans. 
  • Un nou model d’atenció d’emergències al territori que passa de tenir 11 a 29 unitats mòbils a la demarcació de Barcelona. 

El 2017 ha estat un any de creixement continu que va finalitzar amb 80.282 persones usuàries, el que va suposar un creixement de 7.907 persones, xifra que representa un increment del 10,93% respecte l’any anterior i una cobertura del 12,09% sobre la població major de 65 anys i d’un 40,67% sobre la població major de 80 anys. El perfil majoritari de la persona usuària segueix sent una dona major de 80 anys que viu sola i que pot fer les seves activitats de la vida diària sense ajuda. 

Respecte l’activitat del servei, el centre d’atenció ha gestionat més de tres milions i mig de trucades. Cal destacar que, de les trucades rebudes, un 17% van ser per demandar algun tipus d’ajuda (emergència o problema social o sanitari, o conversa per soledat), el 53,4% han estat per comunicar alguna informació o canvi de situació al Servei i el 27,7% van ser relacionades amb aspectes tècnics i de manteniment. De les trucades emeses pel Servei, més del 50% han estat per realitzar seguiments de les persones usuàries. Així mateix, amb l’aposta per la tecnologia s’ha passat de 5.500 a 9.024 dispositius de seguretat, cosa que ha suposat un incrementat dels avisos automàtics que han superat els 65.000. De la totalitat de dispositius, 4.786 són detectors de foc i fum. 

Així mateix, el Servei Local de Teleassistència va realitzar 111.141 visites domiciliàries al llarg de l’any, de les quals el 47,62% van ser realitzades per professionals de Coordinació en zona, un 32,87% han estat per motius tècnics i un 19,51% han estat realitzades per les unitats mòbils de primera resposta. 

Cal destacar també que durant el 2017 es va consolidar l’aplicació del protocol de detecció i prevenció de maltractaments al Servei que va valorar un total de 633 casos de possibles maltractaments a persones grans. D’aquests, 355 tenien indicadors elevats de sospita de maltractaments, 17 mostraven indicadors suficients i 261 van ser classificats amb indicadors insuficients. Això va derivar en la realització d’un total de 238 plans de seguiment telefònic i 238 plans de seguiment presencial. D’altra banda, es van silenciar 25 equips de teleassistència, com a mesura de protecció afegida. 

Finalment, cal esmentar el reforç del programa de trucades preventives ‘Parlem de...’ que té molt bona acollida entre les persones usuàries. Durant el 2017, es van realitzar 91.199 trucades, un 42% més que el 2016. D’aquestes, destaquen 14.324 trucades sobre consells per prevenir la grip, 13.587 en les què s’han donat consells per fer front a la calor i  11.598 trucades que s’han fet sobre diferents campanyes realitzades amb la col·laboració dels Mossos d’Esquadra adreçades a prevenir robatoris a casa o al carrer o a prevenir estafes, o les més de 4.564 que s’han fet en el marc de la cooperació amb els Bombers de Catalunya per prevenir incendis a casa. 

Per consultar la Memòria 2017 fer click aquí

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #12 - octubre de 2018

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar