Butlletí Servei de Teleassistència
maig 2019 - #14

Campanyes i recomanacions

Prevenció en matèria de seguretat i col·laboració entre els Mossos d’Esquadra i el Servei Local de Teleassistència

© Diputació de Barcelona

© Diputació de Barcelona

L’any 2018 i aquest 2019 ha continuat la col·laboració entre el Servei Local de Teleassistència i Mossos d’Esquadra, reforçant la coordinació en els àmbits de prevenció, difusió i suport a la seguretat de les persones grans usuàries, a través de la signatura del conveni que es va començar a implementar l’any 2015. 

S’ha mantingut l’aposta per les campanyes preventives relacionades amb la seguretat al domicili i al carrer mitjançant trucades des del Centre d’atenció i la formació a professionals de l’empresa prestadora Tunstall Televida. 

Aquest acord també va concretar la forma de coordinar-se en l’actuació davant situacions de risc o emergències socials detectades des del Centre d’atenció del Servei Local de Teleassistència, així com la comunicació permanent amb els territoris en matèria d’estafes o l’assessorament i consells en l’àmbit de la detecció de situacions de maltractament. 

Durant el 2018 es van registrar 41 incidents que es van derivar als Mossos d’Esquadra a través del formulari de comunicació d’incidents. El 34,1% van estar relacionats amb estafes, el 46,3% amb robatoris amb força i el 14,6% amb robatoris amb violència i/o intimidació. Del total de comunicacions, més de la meitat van ser fets consumats i ocorreguts dins del domicili. Un 14,6% dels incidents es van produir al carrer i el 4,9% per telèfon. El Centre d’Atenció és el departament que més comunicació va rebre (82,9%) i en segon lloc, amb un 17,1%, les denúncies s’han vehiculat a través del departament de coordinació de zona.

Durant el primer quadrimestre del 2019 s’han registrat 35 incidents que s’han derivat als Mossos d’Esquadra. Ha augmentat el percentatge d’incidents relacionats amb estafes respecte l’any anterior, passant del 34 al 51%. El 20% correspon a robatoris amb força i segueix un 14,3% de robatoris amb violència/intimidació.

Casi el 70% dels incidents han succeït dins del domicili de les persones usuàries. En tots els casos, la Unitat Central de Proximitat i Atenció al Ciutadà dels Mossos d’Esquadra realitza un seguiment personalitzat dels casos, sovint amb una visita domiciliària de les persones usuàries, donant suport i reforçant amb consells de seguretat per prevenir futurs incidents. Les persones usuàries del Servei tenen una percepció molt positiva d’aquest acompanyament fruit de la coordinació entre el Servei Local de Teleassistència i els Mossos d’Esquadra, fet que contribueix a la millora de la seva sensació de seguretat.

Aquesta línia de col·laboració es complementa amb les campanyes preventives realitzades a través del Centre d’atenció en el marc del programa ‘Parlem de...’ que durant el 2018 va realitzar prop de 8.000 trucades relacionades amb aquest àmbit, i amb el lliurament de tríptics amb Consells de seguretat a la llar per a les persones usuàries del servei.

Enllaç al Tríptic de Consells per evitar robatoris i estafes.

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #14 - maig 2019

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar