Butlletí Servei de Teleassistència
Novembre 2021 - #19

Dispositius

El Servei Local de Teleassistència avalua l’efectivitat dels dispositius de seguretat, amb la col·laboració d’IVÀLUA

©Diputació de Barcelona

©Diputació de Barcelona

Des de l’any 2017, el Servei Local de Teleassistència té implementat un model d’atenció centrada en la persona basat en un sistema propi, anomenat RET (Resposta Eficient en Teleassistència),  segons el qual el servei adapta la seva resposta a les característiques i necessitats de cada persona, cercant una major eficiència i aportant un alt valor tecnològic. [+]

A partir d’un acurat sistema de valoració de la persona, s’estableixen diferents graus i intensitats d’atenció, i s’assignen els programes preventius i la tecnologia de suport més adequada per a prevenir els riscos específics sobre la salut de la persona i de la llar. Aquests dispositius permeten una monitorització permanent i aporten informació immediata de possibles situacions de risc, oferint més seguretat a la persona i al seu entorn, i reduint el temps de resposta davant d’un accident o emergència.

Aquest model que integra programes preventius, atenció personalitzada i tecnologia de suport ha universalitzat la teleassistència avançada per a totes les persones usuàries del servei. Així, durant el període 2017-2020, es va donar un important creixement dels dispositius de seguretat que van arribar a 20.300 a finals del 2020, alhora que es va considerar adient  avaluar el seu ús i efectivitat.

Per aquesta finalitat es va comptar amb la col·laboració de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (IVÀLUA) que durant tot el període va analitzar l’impacte dels detectors de seguretat, en especial els de foc/fum i gas, en relació a la millora dels coneixements i dels comportaments de les persones usuàries davant d’un possible incendi a la llar, així com la reducció dels danys associats.

Per avaluar l’efectivitat d’aquests dispositius, es va optar per un disseny experimental, que es caracteritzà per assignar, mitjançant un sorteig, les persones que tindrien accés al detector de foc/fum, mentre que la resta van conformar un grup de contrast per analitzar el que hagués passat en absència del dispositiu; cada grup va comptar amb  512 persones.

Una de les conclusions que l’estudi ha mostrat és que la instal·lació de detectors millora clarament la percepció de seguretat de les persones davant la probabilitat de patir un accident relacionat amb el foc a casa.  Tanmateix, de l’avaluació també s’ha extret la recomanació d’acompanyar l’assignació de tecnologia amb tasques de sensibilització i formació de les persones i el seu entorn.

Cal dir que aquest estudi ha estat clau per al disseny del model de prestació per als anys 2021-2025 on s’ha apostat per la consolidació de la teleassistència avançada amb la instal·lació de tecnologia complementària fins arribar als 47.100 dispositius de seguretat. Així mateix, es millorarà el model d’atenció personalitzada amb programes de prevenció específics on es reforçarà el caràcter preventiu de les accions amb més sensibilització, formació i nous materials de suport, incorporant així les recomanacions indicades en aquest estudi, tant per aquest àmbit com per d’altres, com la prevenció de caigudes.

Enllaç a l’estudi complet i briefing de conclusions de l’estudi realitzat per IVÀLUA [Dispositius de seguretat per la prevenció d’incendis en el Servei de Teleassistència Domiciliària de la Diputació de Barcelona] .

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #19 - Novembre 2021

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
benestar@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar