Butlletí Servei de Teleassistència
febrer de 2016 - #4

Innovació

Posada en marxa un instrument específic per detectar i actuar davant maltractaments a les persones grans del Servei Local de Teleassistència

Font: Diputació de Barcelona

Font: Diputació de Barcelona

El Servei Local de Teleassistència ha posat en marxa un protocol específic per detectar i actuar davant sospites de maltractaments a les persones grans en el Servei Local de Teleassistència. 

Aquest nou instrument, neix del marc col·laboratiu entre la Diputació de Barcelona, l'Ajuntament de Barcelona i l'empresa prestadora del servei d'ambdues administracions Tunstall Televida, fruit del qual es va elaborar una ‘Guia de d'actuació davant maltractaments a les persones grans en el marc dels serveis de teleassistència', que properament estarà publicada.

A més a més, els i les professionals que treballen en la prestació d'aquest servei tenen un contacte directe i continuat amb les persones grans, ja sigui telefònica o presencialment, i poden ser agents claus per identificar i actuar davant de riscs de maltractament. Per això, és important que comptin amb suport, formació, orientacions i pautes d'intervenció que els ajudin a detectar i actuar davant d'aquestes situacions de risc.

D'una banda, el professionals d'atenció directa del Servei Local de Teleassistència disposaran dels coneixements i eines per detectar possibles sospites de maltractament, les quals si es confirmen, caldrà avaluar-les al domicili de la persona mitjançant un instrument d'anàlisi d'alertes. En cas de risc o confirmació, s'aplicarà un pla d'actuació en coordinació amb els serveis socials municipals.

Cal recordar que segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS), els maltractaments a les persones grans, en forma d'abús físic, sexual, psicològic o emocional, material o financer, abandonament o negligència, i de vulneració de drets, podria arribar fins al 35% en els propers anys, pel que aquest organisme ho ha declarat com un problema social i de salut de primer ordre a nivell mundial. Tot i així, és una realitat encara força oculta i s'estima que només una de cada cinc situacions de maltractament es denúncia.

En aquest context, els ajuntaments i el conjunt del món local tenen un paper important en la sensibilització, prevenció, detecció i intervenció de les situacions dels maltractaments a les persones grans.

La Diputació de Barcelona desenvolupa, des de fa temps, un seguit d'accions  orientades a la prevenció dels maltractaments de les persones grans, a través de l'elaboració de guies, protocols i circuits de recollida d'informació i d'intervenció. L'objectiu és fer front a aquesta realitat de forma coordinada entre els professionals dels diferents serveis, així com accions de formació, acompanyament tècnic i jurídic a aquests professionals de l'àmbit local de la demarcació de Barcelona.

Aquesta Guia es planteja com una eina per fer front a qualsevol forma de maltractament envers les persones grans, des d'un servei de proximitat clau com és la teleassistència, i contribuir així a fer possible un envelliment de ple dret, digne i actiu per a tothom. 

Boletín: Servei Local de Teleassistència
Número de boletín: #4 - febrer de 2016

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea de Sostenibilitat Social, Cicle de Vida i Comunitat
Servei Local de Teleassistència
Pg. de la Vall d'Hebron, 171
Recinte Mundet
08035 Barcelona
teleassistencia@diba.cat
www.diba.cat/teleassistencia

 
 

Twitter de BenestarYoutube de Benestar Comunitat virtual de Benestar