Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2022-2023- abril

A fons

Sessió d’intercanvi d’equips directius de les escoles de nova incorporació

Assistents a la jornada en una dinàmica de grup

Assistents a la jornada en una dinàmica de grup

El 9 de febrer passat, es va celebrar, a l’edifici del Pati Manning, la segona sessió d’intercanvi d’equips directius de les escoles que han desplegat el CuEmE en els darrers dos anys. 
L’objectiu de la trobada, que va comptar amb la participació de setze equips directius, era reforçar el paper del CuEmE dins de l’escola, de manera que esdevingui una potent eina impulsora dels valors i competències que formen part del currículum d’escola i del projecte educatiu del centre (PEC).

L’equip CuEme va convidar dues escoles amb una llarga trajectòria en la implementació del programa. Van exposar els beneficis de participar-hi, les dificultats que hi han trobat i les estratègies dutes a terme per desenvolupar-lo amb èxit.

D’una banda, José Miguel Moral, director de l’Escola Can Deu de Sabadell, va posar l’accent en la vinculació del programa amb els projectes de gestió emocional desplegats al centre, fet que reforça el caràcter integral de la formació. 

A continuació, Mayte Medran, directora de l’Escola Milagros Consarnau de l’Hospitalet de Llobregat, va explicar per què el CuEmE continua sent una aposta de tota la comunitat educativa del centre des de fa més d’una dècada. També va fer una anàlisi de les estratègies seguides per desenvolupar el projecte amb èxit i va incidir en la necessitat de compartir experiències amb altres centres. Entre els punts forts, en va destacar la transversalitat i les possibilitats que pot oferir l’emprenedoria des del cooperativisme i el treball en equip. En aquest sentit, els dos directors van manifestar que gran part de l’èxit del CuEmE recau en el suport i la implicació dels alumnes, la família, els docents, l’equip directiu i els professionals de les diferents entitats que col·laboren en el projecte. 

Els dos convidats van coincidir en el caràcter integral del CuEmE i van animar la resta d’escoles a ampliar la mirada i explorar les connexions amb altres projectes del centre. Van remarcar la importància d’entendre el CuEmE com un projecte dinàmic i adaptable, que «permet el seu desenvolupament a mida de qualsevol projecte de centre».

Després d’aquestes intervencions, els assistents es van reunir en petits grups per compartir les principals dificultats amb què es troben en relació amb el programa i les actuacions que poden ajudar a integrar el CuEmE dintre dels projectes de centre. També es va debatre sobre les accions que podrien dur a terme l’any vinent. 

Per acabar la sessió, es va fer una posada en comú de les bones pràctiques identificades i els reptes de la implementació del CuEmE al PEC.

Les principals idees i propostes que van sorgir queden resumides a continuació.

Sobre les accions que s’estan fent per integrar el CuEmE com a projecte de centre:

  • Dedicar una franja horària al projecte, a més del treball integrat a altres matèries
  • Plantejar una activitat inicial per guanyar diners destinats a la compra dels materials utilitzats en els productes per a la venda.
  • Buscar apadrinaments que facin més visible el projecte. Permet una vinculació amb cooperatives del municipi, amb les quals s’estableixen aliances. 
  • Treballar per projectes ajuda a dur a terme el programa (els centres hi coincideixen). 
  • Facilitar la participació activa de les famílies en el programa, com ara les comunitats d’aprenentatge, entre altres projectes d’escola.

Sobre les accions que s’hi podrien incorporar el curs vinent:

  • Integrar el CuEmE com a projecte de centre el segon curs, atès que el primer cal dedicar-lo a implementar-lo amb els infants, adaptar-lo a l’escola i consolidar el procés per part del docent. A partir de l’experiència adquirida, és possible trobar altres connexions amb la resta de projectes del centre.
  • Intentar trobar aliances amb cooperatives d’altres escoles. 
  • Tenir un referent dins del centre que conegui el projecte, perquè pugui donar suport als mestres que s’incorporin al CuEmE per minimitzar les dificultats davant baixes, canvis de tutors... 
  • Explorar les possibilitats que el CuEmE ofereix per interactuar amb altres projectes del centre. 
  • Coordinar-se amb un municipi proper que els ajudi a resoldre dificultats a l’hora d’organitzar el mercat. 

Quan un projecte com el CuEmE forma part del projecte educatiu de centre, les possibilitats d’aprenentatge s’incrementen exponencialment. La coordinació amb altres nivells, àmbits o sabers permet donar coherència a les accions docents més enllà d’un curs acadèmic i d’un docent concrets. No es pot perdre aquesta oportunitat.

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #15 - Curs 2022-2023- abril

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X