Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2022-2023- juny

A fons

La digitalització dins del programa CuEmE

Perfil d'Instagram de la coopertaiva de l'Escola Sant Pau

Perfil d'Instagram de la coopertaiva de l'Escola Sant Pau

El programa CuEmE té com a característica la transversalitat, tant des del punt de vista curricular com dins de les administracions locals. Per això, durant el pas dels anys d’aplicació del programa, els ens locals i les escoles han anat innovant per oferir a l’alumnat un aprenentatge el més integral possible. En aquest article, volem centrar-nos en activitats que alguns ens locals i escoles estan duent a terme per fomentar el desenvolupament de les competències digitals de l’alumnat en el marc d’aquest programa.  

 

L'experiència de Castellar del Vallès

Cada any, l’Ajuntament de Castellar del Vallès posa a disposició de l’escola participant en el programa la possibilitat d’utilitzar el LAB Castellar, un espai que disposa de màquines de fabricació digital guiades per ordinador, amb l’objectiu de fomentar la creativitat i incorporar tecnologies en el programa CuEmE. Mitjançant la utilització d’impressores 3D, talladores de vinil i estampadores, els cooperativistes creen una línia de productes innovadors. Aquest procés inclou diverses fases, des de la generació d’idees fins a la producció, i implica la col·laboració de l’Ajuntament, el laboratori local, el professorat i el mateix alumnat.

Durant el primer trimestre de curs, la pràctica comença amb una visita al laboratori, on l’alumnat coneix les diferents màquines disponibles i les seves possibilitats. D’aquesta manera, en la fase de generació d’idees, l’alumnat ja coneix les peculiaritats de la digitalització. 

Durant les vacances de Nadal, cada cooperativista prepara el seu prototip, i el LAB ofereix visites als alumnes que volen preparar un prototip amb màquines digitals.

La fase de producció de tots els productes (tant manuals com digitals) es fa dins del LAB, durant la Setmana Cultural de l’escola. S’organitzen en grups reduïts rotatius. Això permet que tots els alumnes tinguin l’oportunitat de participar en la fabricació de tots els tipus de productes.
També s’aprofita aquest espai per fer un taller de màrqueting i publicitat.

Aquesta pràctica permet a la cooperativa experimentar amb noves tecnologies i incorporar productes diferents, a fi de mantenir els productes realitzats de manera manual. 

L'experiència de l'Escola Bernat Desclot i l'Ajuntament d’Hospitalet

L’Ajuntament de l’Hospitalet de Llobregat posa a disposició de les seves escoles el programa «Fem Tàndem», l’objectiu principal del qual és fomentar i millorar l’èxit educatiu de l’alumnat. S’hi plantegen activitats i canvis metodològics tenint com a marc de referència la innovació educativa, amb la implicació d’agents educatius de l’entorn i de la comunitat educativa. 

L’Escola Bernat Desclot s’ha adherit al programa «Fem Tàndem», en el qual s’ha decantat per la robòtica amb l’empresa Nubotica Academy, una acadèmia de robòtica educativa de l’Hospitalet de Llobregat que posa a disposició de l’escola la possibilitat de fer productes amb diferents equipaments digitals (impressora 3D, tall làser, etc.).

La tutora responsable del programa CuEmE i la mestra de robòtica van revisar i adaptar les programacions de robòtica i d’emprenedoria per poder encabir el projecte «Fem Tàndem» dins de programa CuEmE. 

La cooperativa, amb l’ajuda de la mestra de robòtica i de l’empresa Nubotica, fa diferents sessions on es treballa el disseny de les peces mitjançant un programa de robòtica. Finalment, es visita la seu de Nubotica per imprimir els productes que posteriorment vendran al mercat. 

 

 

Altres experiències de digitalització: utilització de codis QR i creació de pàgines web. 

En la fase de comunicació i publicitat de la venda, diverses escoles elaboren cartells publicitaris on incorporen codis QR per ampliar informació sobre la cooperativa i els seus productes. 

En el cartell de la cooperativa COET de l’Escola El Turó de Bigues i Riells figura un codi QR que enllaça a un document amb la informació dels productes que vendran el dia de mercat. 

La cooperativa Pandy-Candy de l’Escola Vicente Ferrer de Sant Boi de Llobregat i la cooperativa Decoop, de l’Escola Simeó Rabasa de Martorelles, van crear un cartell amb un codi QR que enllaçava directament a la pàgina web creada per la mateixa cooperativa. Les cooperatives utilitzen la pàgina web per explicar amb detall el projecte, les diferents fases que s’estan duent a terme, els productes que vendran, etc.

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #16 - Curs 2022-2023- juny

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X