Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2023-2024 novembre

A fons

Jornada CuEmE: «La curiositat com a motor d’aprenentatge»

Aquest any, la temàtica central de la jornada ha girat entorn de la curiositat, entesa com a element clau per investigar, explorar i aprendre. L’objectiu era reflexionar sobre el paper que té la curiositat en diverses àrees de la vida i com podem aprofitar-la al màxim en la implementació del programa tant en l’àmbit educatiu i tècnic com en l’experiència de l’alumnat.  

Treballar des de la curiositat influirà en les decisions que es prenguin en les diferents fases i activitats del programa i en els resultats finals, i pot ajudar a encoratjar-nos a emprendre accions més innovadores i creatives.

La jornada s’inicià amb la benvinguda dels representants polítics de les àrees que gestionen el programa: Eva Menor, presidenta delegada de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme, i Joan Galiano, president delegat de l’Àrea d’Educació, que s’estrena en el càrrec aquest mandat.

Per a aquesta ocasió, hem comptat amb la participació d’Irene Lapuente, física i divulgadora científica que, junt amb el seu equip de La Mandarina de Newton, han ofert una jornada ben diferent de les que havíem vist en edicions anteriors. 

Lapuente ha presentat la ponència «La curiositat, l’enzim de l’aprenentatge», en la qual estableix una comparació entre un enzim i el procés d’aprenentatge, destacant la curiositat com a impuls constant de descobriment. I és que la curiositat, igual que els enzims que acceleren reaccions químiques, impulsa la nostra exploració i comprensió del món que ens envolta.

A continuació fem un repàs de les principals idees vinculades a la curiositat de la ponència de Lapuente:

  • La curiositat és el motor de l’aprenentatge, i contribueix a estimular la recerca constant i l’exploració de noves àrees de coneixement.
  • La seva aplicabilitat va més lluny de la ciència. La curiositat, sens dubte, la trobem també en àmbits que aparentment s’hi oposen, com l’art. De fet, la curiositat es pot cultivar des de totes les facetes i tots els aspectes de la nostra vida, i encoratja la recerca de nous horitzons.
  • La curiositat com a impulsora de la creativitat permet passar del dubte a la resposta. Crear és aventurar-se en terrenys desconeguts, i és essencial en iniciatives com el programa CuEmE, de creació d’una cooperativa.
  • La importància que té la curiositat com a actitud que incentiva el qüestionament constant i fomenta la formulació de preguntes rellevants. La curiositat es vincula a una actitud activa en què el foment de preguntes és fonamental per arribar a respostes significatives.
  • Hi ha una relació entre curiositat, presa de decisions i empatia. En el procés de decisió, la curiositat impulsa la recerca de problemes reals i promou l’empatia i comprensió amb l’entorn que ens envolta.
  • La curiositat és un procés en si mateix basat en tres fases: generació de preguntes clau que cultivin la curiositat, exploració de les respostes i resolució final. 
  • La continuïtat de la curiositat és la via per generar inspiració i seguir plantejant preguntes per continuar aprenent en tots els aspectes de la nostra vida. D’aquesta manera es plantegen nous interrogants, i es perpetua un cicle de descoberta i aprenentatge que pot ser infinit.

Durant la jornada, hem comptat amb la participació de tres persones que han viscut en primera persona el programa i que han mantingut amb Irene Lapuente una conversa ben curiosa

  • Montse Raventós Esteve, tècnica d’Emprenedoria d’Iniciatives Econòmiques de la Mancomunitat Penedès-Garraf, que participa al programa amb 23 escoles i 11 municipis.
  • Anna Grabalosa Gandara, tutora de l’Escola Mansuet de Collbató. En els darrers anys han explorat un model diferent a part de la venda de productes i han organitzat caminades populars solidàries amb l’àrea d’esports i una associació excursionista.
  • Bernat Mateu Capdevila, alumne de 6è de l’Escola Vedruna Sant Elies de Vilafranca del Penedès, que va participar al programa el curs 2022-2023 com a president de la cooperativa Saltimbanqui.

Parlem de la curiositat amb els tres. «Em considero una persona curiosa perquè m’agrada aprendre, sempre escolto la professora i sempre em pregunto coses per aprendre al màxim», comenta el Bernat. L’Anna destaca: «Jo també em considero una persona curiosa. M’agrada explorar coses desconegudes, innovar, i no quedar-me amb coses conegudes i típiques. Cal plantejar-ho com un repte que ens fa ser millors persones i millors professionals». La Montse, per la seva part, insisteix: «Jo em considero una persona curiosa i tot el món de l’emprenedoria t’hi porta. Cal ser curiós per saber què hi ha al mercat i veure les necessitats».

Els tres participants també expliquen la seva experiència amb el CuEmE. 

«A mi m’ha agradat molt, sobretot la venda del divendres que vam anar al mercat. També la tria dels càrrecs administratius», recorda el Bernat, elegit president de la seva cooperativa. «És un projecte molt gratificant per a la classe i l’escola perquè ens permet treballar de manera molt transversal i els nens i nenes es motiven molt», diu l’Anna. «Com a tècnica d’emprenedoria, està molt bé tenir la visió d’emprenedors d’aquestes edats, sense prejudicis ni pors. Ells veuen activitats i solucions molt més fàcils en aquests negocis. Nosaltres hem d’aprendre d’ells», afegeix la Montse.

Amb aquestes intervencions hem donat veu als participants. Hem aconseguit captar les mirades tècniques, educatives i dels alumnes associades al programa CuEmE, en particular al voltant de la curiositat, i hem compartit els desafiaments i les experiències viscuts durant el procés.

Per concloure, és evident que la creació i gestió d’una cooperativa representa un autèntic desafiament, una experiència d’aprenentatge orientada a projectes en els quals els conceptes estan interconnectats, i que s’allunya del model tradicional de lliçons aïllades. L’èxit d’aquesta iniciativa recau en el desenvolupament dels coneixements en un entorn real que facilita l’estímul de la curiositat.

A partir de tot el que ens ofereix aquesta jornada, us convidem a plantejar-vos noves preguntes i a explorar noves formes d’actuar, i idees i perspectives innovadores. Com podem contribuir al programa mitjançant la nostra curiositat? Com podem fomentar causes positives i com aquestes poden alimentar la nostra curiositat?

És hora d’explorar com teixir nous vincles amb el nostre entorn i com identificar les necessitats reals de les persones. A més, des de la curiositat podem anar més lluny. Ens podem qüestionar com arribar a un aprenentatge autèntic i transformar la societat en una altra de més informada, culta i compromesa mitjançant les nostres accions. Com podem potenciar aquest canvi cap a una comunitat més interconnectada i inclusiva? És la curiositat el motor que ens impulsarà en aquest camí de transformació?

Agraïm la participació de tots els col·laboradors que han enriquit aquesta jornada. Per als qui encara no heu tingut l’oportunitat de veure-la, us convidem a visualitzar-la amb curiositat.

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #18 - Curs 2023-2024 novembre

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X