Butlletí Cultura Emprenedora
Curs 2021-2022 -novembre

A fons

La veu de la Universitat: l’Educació com a pilar de l’Agenda 2030

Presentació de la ponent Pastora Martínez Samper

Presentació de la ponent Pastora Martínez Samper

La professora Pastora Martínez Samper, des de la seva posició de vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, respon a la pregunta de com pot el CuEmE impulsar l’Agenda 2030. I enfila el seu discurs amb una cita d'Hanna Arendt: L’educació és el punt on decidim si estimem prou el món per assumir una responsabilitat envers ell, per exemplificar com l’educació pot actuar com a motor per a l’Agenda 2030. Però, què és l'Agenda 2030?

L’Agenda 2030 és:

  • un pacte de mínims aprovat per tots els estats membres de les Nacions Unides el 2015.
  • estableix grans reptes globals a què ens enfrontem les persones i el planeta
  • els aborda des d’una triple vessant: econòmica, social i mediambiental
  • des de la realitat local (a diferents nivells)
  • i des d’un enfocament multiactor: els que es comprometen són els estats, però ells sols no poden fer front aquests reptes. 

És innovadora perquè per primer cop trenca l’estructura Nord – Sud, ja que compromet tots els estats del món, a diferència dels objectius establerts prèviament, que només s’adreçaven als països en vies de desenvolupament. És de gran importància, perquè malgrat que pugui contenir algunes mancances i incoherències, perquè proporciona un llenguatge comú per a tots els països i sectors.

Reconeix el paper clau de l’Educació per assolir els objectius, ja que el coneixement actua com a fil conductor i articulador de tota l’Agenda

És important remarcar que les seves dimensions i objectius estan totalment interrelacionats i que no es poden abordar uns de forma separada i desvinculada dels altres. A la publicació The Future is now, es recullen gràficament les interrelacions entre uns i altres i com treballar-los conjuntament pot ajudar a potenciar alguns dels efectes transformadors i a equilibrar possibles efectes adversos.

 

 

 

 

L’Educació com a pilar de l’Agenda 2030


Entrant directament en l’objectiu 4, Educació de qualitat, cal remarcar que l’Agenda 2030 va més enllà de l’alfabetisme o l’aritmètica bàsica, que són els objectius en Educació que tradicionalment s’havien plantejat els organismes internacionals i busca promoure nous entorns i enfocaments de l’aprenentatge per assolir justícia, equitat social i solidaritat global.

Les principals novetats de la visió de l’educació de l’Agenda són:

  • posar l’accent en la qualitat,
  • pensar-la no només com a universal, sinó com a transversal al llarg de la vida,
  • reconèixer el paper clau del professorat en el procés transformador de la ciutadania: és el facilitador d’un aprenentatge que ha d’entendre la diversitat i desenvolupar competències per viure junts i per protegir el medi ambient.

La ponent destaca algunes de les fites de l’Objectiu Educació de Qualitat directament vinculades al CUEME:

  • 4.1 Vetllar perquè totes les nenes i nens acabin els cicles de l’ensenyament primari i secundari, que ha de ser gratuït, equitatiu i de qualitat i ha de produir resultats escolars pertinents i eficaços.
  • 4.4 Augmentar substancialment el nombre de joves i persones adultes que tenen les competències necessàries, en particular tècniques i professionals, per a accedir a l’ocupació, el treball digne i l’emprenedoria.
  • 4.5 Eliminar les disparitats de gènere en l’educació i garantir l’accés en condicions d’igualtat a les persones vulnerables, incloses les persones amb discapacitat, els pobles indígenes i els nens i nenes en situacions de vulnerabilitat, a tots els nivells de l’ensenyament i la formació professional.
  • 4.7 Garantir que tot l’alumnat adquireixi els coneixements teòrics i pràctics necessaris per a promoure el desenvolupament sostenible, a través, entre d’altres, de l’educació per al desenvolupament sostenible i l’adopció d’estils de vida sostenibles, els drets humans, la igualtat de gènere, la promoció d’una cultura de pau i no-violència, la ciutadania mundial i la valoració de la diversitat cultural i de la contribució de la cultura al desenvolupament sostenible.

Què pot fer el CUEME per l’Agenda 2030 al territori


I centrant-se en el CUEME, la ponent assenyala com tal com es ve desenvolupant des del seu inici, el programa compleix en molts aspectes la filosofia i la metodologia de l’Agenda 2030:

  • ajuda a localitzar l’Agenda,
  • promou l’esperit emprenedor: ODS 4. Educació de qualitat i ODS 8. Treball digne i creixement econòmic,
  • ho fa des de les aliances entre actors de diferents nivells: ODS 17. Aliances per al desenvolupament sostenible,
  • treballa altres objectius específics de l’Agenda  

Cal destacar que el fet de localitzar l’Agenda, entenent-la com l’acció de situar les actuacions a desenvolupar en l’àmbit local és important perquè:

  • per implementar efectivament l’Agenda 2030 cal conèixer el context local
  • hi ha fites que són responsabilitat de governs locals
  • és un procés que ajuda a empoderar els actors locals (públics, privats i societat civil)

També és important remarcar que el programa aborda alguns dels reptes de Catalunya en relació amb els ODS assenyalats pel Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible:

  • fomentar l’aprenentatge de competències per a un entorn canviant, que requereix adaptabilitat i rapidesa, treball en equip, gestió de la informació, pensament crític, capacitat de comunicació i resolució de problemes.
  • promoure la millora de competències i l’accés a la formació per a l’ocupació dels col·lectius que més ho necessiten.
  • promoure la integració curricular de l’educació per al desenvolupament sostenible en tots els nivells de l’ensenyament, des d’educació primària fins a la universitat.
  • impulsar l’economia circular i reconèixer l’economia col·laborativa en el sistema econòmic actual.

Per cloure Pastora Martínez Samper anima als participants en el programa a anar més enllà, triant temes, que poden ser ODS però també poden ser més amplis, lligats al context local de la cooperativa, per treballar-los de forma col·laborativa amb altres agents

 

Boletín: Cultura emprenedora a l’escola - CuEmE
Número de boletín: #8 - Curs 2021-2022 -novembre

 
     

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Educació
Àrea d'Educació
Diputació de Barcelona
C/ Comte d'Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1a planta
08036 Barcelona
Tel. 934 022 263
 

Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació
Àrea de Desenvolupament Econòmic i Turisme
Diputació de Barcelona
Travessera de les Corts, 11-159
Recinte Maternitat - Pavelló Mestral
08028 Barcelona
Tel. 934 022 817

X