Butlletí educ@diba
25 de novembre 2022 - #280

Ciutat educadora

Canet de Mar constitueix el seu primer consell d'infants

Consellers i conselleres de Canet de Mar

Consellers i conselleres de Canet de Mar

Coincidint amb el dia que commemora l’aprovació de la Convenció sobre els drets dels infants per l’Assemblea General de les Nacions Unides el 20 de novembre de 1989 i que s’assenyala com el Dia Mundial de la Infància, l’Ajuntament de Canet de Mar ha constituït el seu primer Consell de Participació Territorial dels Infants de Canet de Mar, en el marc d’una jornada festiva en què s’han implicat tant la comunitat educativa com les diverses entitats del municipi.

Aquest Consell, conegut popularment com el Consell d’Infants, és un òrgan consultiu i de participació sectorial creat de conformitat amb la legislació vigent i a l’empara d’un tractat internacional, la Convenció sobre els drets de l’infant, de compliment obligat per als estats que l’han signat, com és el cas d’Espanya.

L’aprovació de la Convenció sobre els drets dels infants per l’Assemblea General de les Nacions Unides suposa l’inici d’un nou període per a la infància, que deixa de ser considerada únicament com a subjecte de protecció i beneficència i se li reconeix el protagonisme social i els drets de participació ciutadana.

L’Estat espanyol va adoptar la Convenció l’any següent, el 1990, i Catalunya la va fer seva amb l’aprovació de la Resolució 194/III, de 7 de març de 1991, en què es proclama, entre altes qüestions, l’interès superior de l’infant i s’afirma la necessitat de fer conèixer aquests drets a la ciutadania en general.

És una nova percepció del que és la infància i de les seves capacitats, que s'ha anat obrint pas, lentament però inexorablement, en el si de les nostres normes, polítiques, plans i actuacions envers el col·lectiu de ciutadans de 0 a 17 anys. És el reconeixement de la condició de ciutadans de ple dret dels infants i adolescents. La seva participació activa en tots els àmbits de la vida és el primer pas necessari perquè assumeixin la seva responsabilitat social i esdevinguin un motor de transformació social.

El 2010, l’aprovació al Parlament de Catalunya de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència constitueix una de les principals fites legislatives per protegir i reconèixer totes les persones menors d’edat perquè puguin rebre l’atenció integral necessària per al desenvolupament de la seva personalitat i el seu benestar en el context familiar i social.

L’article 34 d’aquesta Llei defineix el dret de participació dels infants. Els infants i els adolescents tenen el dret de participar plenament en els nuclis de convivència més immediats i en la vida social, cultural, artística i recreativa de llur entorn. I els poders públics els han d’oferir les oportunitats necessàries perquè s’incorporin progressivament a la ciutadania activa, d’acord amb el seu grau de desenvolupament personal.

A l’article 27 d’aquesta mateixa Llei 14/2010, es fa referència, de forma expressa, als consells de participació territorial i nacional dels infants i adolescents i s’insta les administracions locals a crear consells de participació territorial per tal de donar-los l’oportunitat d’afavorir la convivència i la integració cultural en l’àmbit veïnal i local.

En aquest marc, l’Ajuntament de Canet de Mar ha constituït el seu primer consell, que s’inicia amb infants de 10 i 11 anys, amb el convenciment que és l’edat més adient per començar el projecte i que, a més, facilitarà la continuïtat amb el Consell d’Adolescents, que servirà per donar resposta als nois i noies del municipi i, també, per anar evolucionant d’acord amb la legislació catalana, que estableix, per als consells de participació territorial, les edats compreses entre els 8 i els 17 anys.

Per constituir el aquests consells, els municipis poden sol·licitar suport tècnic a la Gerència de Serveis d’Educació de l’Àrea d’Educació, a través del Catàleg de Serveis.

El suport consisteix, d’una banda, en un acompanyament en l’elaboració del projecte. Aquest acompanyament té la voluntat d’incorporar el coneixement sobre la situació de la infància i l’adolescència, la sensibilitat social actual sobre els seus drets, les aportacions de recerques universitàries i d’òrgans i agències internacionals com les Nacions Unides i UNICEF, les experiències dels ajuntaments que tenen consells i el mateix treball del Servei de Suport Municipal de la Gerència de Serveis d’Educació.

D’altra banda, el suport també comprèn un assessorament per elaborar el reglament, que, per llei, ha de tenir tot consell i d’acord amb el marc jurídic vigent.

Amb aquests dos objectius a Canet de Mar i als altres 13 ajuntaments que han rebut suport de la Diputació de Barcelona durant el 2021-2022, es va constituir un grup motor en el qual s’han compartit els marcs conceptuals i jurídics i les anàlisis i els materials de difusió i comunicació, fet que ha facilitat a l’Ajuntament disposar d’un projecte i un reglament.

Cal destacar el compromís de l’ajuntament de Canet de Mar amb el projecte, amb els drets dels infants i dels adolescents i els principis i valors de la ciutat educadora:

  1. El projecte es va presentar a la comunitat educativa en un monogràfic al Consell Escolar Municipal amb la participació de responsables polítics i tècnics, famílies i representants de tots els centres educatius del municipi, des de les escoles bressol fins als instituts, la qual cosa mostra que, malgrat que s’inicia amb infants que cursen estudis de 5è i 6è, tota la Comunitat Educativa s’hi sent implicada.
  2. A partir del suport tècnic, s’ha dotat d’un equip de dinamització amb el qual s'han dut a terme tallers amb infants i formació a tutors i educadors de centres educatius i entitats i xerrades amb famílies i responsables polítics i tècnics de l’Ajuntament. Tallers, formació i xerrades són elements clau, ja que és imprescindible que infants i adolescents es facin seu el projecte, i també que se’l faci seu l’Administració, els centres educatius, el teixit associatiu, les famílies i la ciutadania en general, per tal que el projecte tingui el nivell que els infants, els adolescents i el conjunt de la comunitat mereixen i que la ciutadania pugui aprendre, també, de les aportacions i experiències d'aquests infants i adolescents. A la ciutat educadora, tothom aprèn els uns dels altres.
  3. El primer Consell d’Infants serà constituent, és a dir, tractarà sobre la seva pròpia definició, organització, funcionament... Es partirà d’una proposta municipal i de les experiències d’altres consells. Tanmateix els infants tindran l’oportunitat de fer les seves propostes, cosa que facilitarà que se’l sentin seu i que pugui respondre millor a les seves expectatives i a la seva realitat. Entre les funcions que es proposen al Consell hi ha «repensar-se i innovar en el paper i funcionament del Consell d’Infants», amb la qual cosa es fa realitat el principi de ciutat educadora d’assegurar de manera plena la condició dels infants de ser protagonistes de la seva vida i del desenvolupament dels seus drets civils i polítics.

El coneixement dels drets per part dels infants i de tota la ciutadania; la confiança en la seva capacitat de transformació -que repercutirà en el conjunt de la ciutadania-, el fet d’estar obert a totes les diversitats que conviuen en el municipi i a la participació de tots els infants que viuen al municipi, independentment de si estan escolaritzats a Canet de Mar, són, també, elements clau per garantir la qualitat democràtica i transformadora del projecte, i el respecte i l’exercici dels drets d’infants i adolescents.

La garantia dels drets de la infància, l’adolescència i la joventut a la ciutat

consisteix, en primer lloc, a assegurar de manera plena la seva condició de

protagonistes de la seva vida i del desenvolupament dels seus drets civils i

polítics. També s’han de poder comprometre amb la vida de la comunitat,

al costat de les persones adultes i de la gent gran, a través de mecanismes

representatius i participatius de qualitat que promoguin la convivència

entre generacions.

Carta de Ciutats Educadores, 2020

Boletín: Educ@diba
Número de boletín: #280 - 25 de novembre 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Àrea d'Educació, Esports i Joventut
Gerència de Serveis d'Educació
C/Urgell, 187
Escola Industrial - Edifici del Rellotge, 1ª pl.
08036 Barcelona
T. 934 022 263
https://www.diba.cat/educacio
Butlletins anteriors
Podeu adreçar-vos a:
gsed.educacio@diba.cat

Facebook Twitter Youtube Instagram Comunitat virtual