Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Desembre 2021 - #110

Monogràfic

Protecció Civil Operativa Municipal (PCOM). Aplicació per a la gestió municipal de les emergències i per a la implantació del Duprocim

Context territorial de les emergències

La ciutadania ha de conèixer per quins riscos està afectada pel fet de viure en un territori o un altre. Com a ciutadans cada cop som més conscients que en el territori que vivim estem exposats a riscos, no és el mateix viure en una urbanització al mig d’un bosc, que en una ciutat propera a un polígon industrial amb activitats de risc químic, o en un poble costaner o d’alta muntanya.

 

És necessari que des dels ajuntaments fem coneixedors als nostres ciutadans quins riscos ens poden afectar, perquè així avancem cap a la cultura del risc i a més dotem a la ciutadania d’eines per auto protegir-se.

No cal que anem molt enrere per fer referència a grans emergències ocorregudes i que ens han afectat en els darrers temps, tot seguit fem un repàs de les més recents:

Borrasca Glòria al gener del 2020, va produir diversos morts i desapareguts i va ocasionar: talls a les xarxes de carreteres i ferrocarrils, de subministrament elèctric i telefònic, que moltes poblacions quedessin aïllades, el desbordament de nombrosos rius i la destrucció de passeigs marítims i àmplies franges del litoral, especialment al Delta de l'Ebre, que va quedar totalment inundat.

 

Borrasca Filomena al gener de 2021, aquesta extraordinària nevada, tant en extensió com en gruix, va cobrir una gran part (prop de la meitat) de l'Espanya peninsular. Segons les diverses estimacions, el gruix mitjà va estar entre 30 i 50 cm, donant-se els màxims a Madrid capital i els seus voltants.

 

Incendi Forestal La Conca de Barberà i l’Anoia al juliol de 2021, les tres poblacions amb més superfície calcinada van ser: Bellprat, Tous i Miralles, per aquest ordre. El darrer recompte dels Agents Rurals era de 1.657 hectàrees cremades, de les quals 1.272 eren forestals.

El Volcà Cumbre Vieja a l’illa de La Palma, des del setembre de 2021, amb milers de persones desplaçades i evacuades que han perdut la seva llar i els seus cultius. El Govern ha declarat zona afectada greument per una emergència de protecció civil (ZAEPC, l'antiga Zona Catastròfica) per l'erupció del volcà. Aquest acord habilita tots els departaments ministerials per determinar les ajudes necessàries per recuperar tots els danys provocats pel volcà.

 

I no podem deixar de parlar de la Covid-19 que des de principis del 2020 ha provocat més de 267 milions d’infectats i més de 5,3 milions de morts a tot el món fins el moment i que ens ha fet adonar-nos de la nostra vulnerabilitat.

 

Planificació municipal en Protecció Civil. Duprocim

Des de la Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats estem donant servei als municipis en l’àmbit de la Protecció Civil.

Amb l’entrada en vigor del Decret 155/2014 sobre l’elaboració i l’homologació dels plans de protecció civil municipals, els municipis subjectes a l’elaboració d’aquests plans han de redactar el document únic de protecció civil municipal (Duprocim). Aquest document determina la planificació de la protecció civil en l’àmbit del municipi.

El Duprocim resulta doncs un document extens i complex que inclou informació de: tots els riscos que poden afectar un municipi ja siguin territorials, especials o específics, dels elements vulnerables del municipi (masies, residències, escoles, etc.) amb dades de contacte que han de permetre a l’ajuntament avisar-los en cas d’emergència, també conté dades dels recursos municipals disponibles ja siguin materials o personals, així com dels contactes del comitè d’emergències que s’haurà de fer càrrec de la gestió de les emergències.

Aquestes dades són canviants i han d’estar permanentment actualitzades per tal de mantenir operatiu el Duprocim.

El Duprocim requereix ser aprovat pel Ple municipal, s’ha de fer informació pública i s’ha d’homologar per a la Comissió de Protecció Civil de Catalunya.

Un cop homologat té una validesa de quatre anys. Desprès d’aquest termini s’haurà de revisar.

Igualment el Duprocim s’ha d’implantar, fet que requereix formació al comitè d’emergència, als equips actuants, informació a la població i realització de simulacres per tal d’entrenar el comitè d’emergències municipal en les accions que s’hauran de dur a terme quan es produeixi una emergència.

 

PCOM. Protecció Civil Operativa Municipal

Perquè aquesta aplicació?

El perquè del PCOM és convertir el Duprocim en una eina operativa.

Com ja hem dit el Duprocim és un document complex que requereix una actualització permanent de les seves dades per poder-lo mantenir operatiu. Es feia necessari doncs passar del document paper a la gestió i estandardització de la informació en bases de dades perquè aquestes puguin ser utilitzades pels diferents agents que han de participar en l’emergència, des de l’ajuntament i el seu comitè d’emergència i altres agents com ara el Departament de Protecció Civil de la Generalitat i el seu centre de coordinació operativa de Catalunya (CECAT), cossos operatius com ara: Bombers, SEM, Mossos d’Esquadra, Agents Rurals, Associacions de Defensa Forestal (ADF), etc.

Amb el PCOM la Diputació de Barcelona disposa d’una aplicació informàtica en suport web i adaptada a dispositius mòbils que facilita la gestió dels plans de protecció civil municipal, donant suport als actuants locals en la gestió del risc.

Aquesta aplicació també serveix per a la implantació dels plans i la realització dels simulacres, que són obligatoris i que s’han de presentar quan s’hagi de fer la revisió del Duprocim.

A qui va dirigit el PCOM?

Va dirigit al comitè d'emergències municipal i a altres ens que participen en la gestió de l’emergència. Formant part d’aquest comitè d’emergències l’alcalde/essa, els regidors/es, tècnic/a de protecció civil, policia local, ADF, altres tècnics amb funcions a la protecció civil municipal o que han de participar de la logística o acollida en cas d’emergència (brigada, serveis tècnics, serveis social, etc.). Per tant, en general a l’equip de govern i tècnic del municipi.

Quina informació es pot trobar al PCOM?

Al PCOM es pot trobar:

  • Informació i contactes dels membres del comitè d’emergències municipal.
  • Informació i contactes dels elements vulnerables del municipi (masies aïllades, residències de gent gran, escoles, i altres equipaments que poden ser vulnerables per algun risc). La informació dels vulnerables, al ser una informació cartogràfica s’actualitza en el Sitmun (Sistema d’informació territorial municipal) en la capa de Protecció Civil. De manera desatesa el PCOM es connecta al Sitmun diàriament i incorpora aquesta informació permetent així aquesta actualització.

 

  • Informació sobre els riscos pels que està afectat un municipi i sobre les tasques preventives i operatives previstes per fer-hi front.
  • Informació sobre les fitxes d’actuació de cada membre del comitè d’emergències.
  • Documents de suport per a la gestió de les emergències.

Com s’utilitza el PCOM?

Com a usuari donat d'alta al PCOM, els membres del comitè d’emergències, poden:

  • Gestionar una emergència real. La gestió d’emergències està disponible des del mòbil.

 

    • Registrar avisos d’emergència i activar i desactivar el pla d’actuació municipal per al risc que correspongui.
    • Realitzar la notificació de l’activació i desactivació del pla d’actuació municipal al CECAT via correu electrònic.
    • Mantenir la comunicació entre els diferents actuants del comitè d’emergències municipal.
    • Fer avisos als elements vulnerables via SMS.
    • Introduir tasques realitzades des del mòbil o des de l’ordinador perquè tots els membres del comitè d’emergències puguin disposar de la informació de com es van resolent la emergència.
    • Realitzar informes de gestió de l’emergència.
  • Realitzar informes de gestió de l’emergència.
  • Registrar avisos d’emergència i activar i desactivar el pla d’actuació municipal per al risc que correspongui.
  • Realitzar simulacres d’emergències.
    • Es pot realitzar les mateixes actuacions que en una emergència però de manera simulada.
  • Actualitzar el contingut del Duprocim.
    • Mantenir el Duprocim operatiu
    • Fitxes d’actuació per risc actualitzades.
    • Elements vulnerables actualitzats.
    • Organigrama de l’emergència i contactes actualitzats.

Com es pot sol·licitar el PCOM?

Per disposar del PCOM cal tenir el Duprocim aprovat o homologat i es podrà sol·licitar a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.

No té cost pel municipi i és un suport de continuïtat.

Des de la Diputació de Barcelona es realitza la formació i implantació inicial de l’eina i el municipi haurà d’actualitzar les dades en el PCOM per tal de mantenir el Duprocim operatiu.

Per més informació podeu accedir a la nostra web.

Agraïments

Aquesta aplicació es va programar durant el primer semestre del 2020, en ple confinament, i va ser gràcies a l’esforç de tots els que hi van participar l’equip de l’Oficina Tècnica de Sistemes d’Informació Municipals de la Direcció de Serveis de Tecnologies i Sistemes Corporatius, l’empresa contractada Carver Advanced Systems, l’equip de l’Oficina d’Activitats Regulades i Programes en Protecció Civil de la Gerència de Serveis d’Habitatge, Urbanisme i Activitats i els municipis Pilot de Martorelles i Sant Vicenç dels Horts que han fet possible que aquesta aplicació per a la gestió d’emergències pugui estar disponible per tots els municipis.

Boletín: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Número de boletín: #110 - Desembre 2021

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua