Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Octubre 2022 - #114

Monogràfic

Decret 131/22 de 5 de juliol el nou reglament de desplegament de la llei de facilitació econòmica (LFAE) i el seu impacte en els àmbits administratiu i tecnològic.

En data 7 de juliol s'ha publicat en el DOGC, el Decret 131/2022 de 5 de juliol del Reglament de la Llei de facilitació de l'activitat econòmica, el qual va entrar en vigor el  27 de juliol de 2022.
El document aprovat té una vocació bifront, atès que abraça no només l’àmbit del dret administratiu, sinó també el tecnològic fent un pas més en la consolidació de l’ús de la  Finestreta Única Empresarial ( FUE), per part de les administracions locals.

El Decret desplega les previsions de la llei 18/20 de 28 de desembre, per fer efectiva la transformació digital que faci possible la prestació de serveis a les persones emprenedores i a les persones titulars d’activitats econòmiques.

El decret es divideix en 3 apartats que es troben bastant diferenciats:

1.- Gran part d’aquest decret esta destinat a concretar el model de relació de les administracions públiques catalanes, els seus organismes i les seves entitats amb els interessats; concretar les eines de la FUE, concretar els mecanismes per la gestió integral i la tramitació unificada, concretar l’actuació de l’ Oficina de Gestió Empresarial (OGE )( Títols I, II i III arts. 1 a 40).

 

El decret vol reduir les càrregues burocràtiques pel que fa a facilitar dades per a realitzar tràmits, consultar-les o accedir-hi, i consolidar  la FUE. Instaura l’aplicació total del contacte telemàtic amb les administracions, l’aportació una sola vegada de les dades necessàries per completar els tràmits i la priorització sempre que es pugui de la comunicació per sobre de la llicència. 

Aspectes importants:

  • "Persones autoritzades", (art.7). Per tal de diferenciar aquesta figura de la de “persona representant”, el decret concreta les transaccions electròniques que poden dur a terme les "persones autoritzades” en nom dels titulars: omplir formularis; visualització de dades i notificacions; presentació de sol·licituds, D.R. i Comunicacions signades per la persona autoritzant; fer pagament de taxes associades a tràmits. Les persones autoritzades no poden signar en nom dels titulars ni llurs representants.

 

  • “Portal únic per a les activitats econòmiques” (Art. 8-12): El portal unifica la informació sobre els serveis i els procediments que ofereixen les administracions públiques a les persones titulars de les activitats econòmiques i a les persones emprenedores, on disposen d'una àrea privada i es disposa de la Cerca Guiada de Tràmits i el Servei de Finançament Unificat. Les diferents administracions públiques s’han de coordinar per optimitzar els processos de tramesa d’informació. Totes les comunicacions als interessats es faran a través de l’àrea privada.

 

  • “Directori d'empreses, establiments i registres” (Art. 15): Les administracions públiques s'hauran d'adherir al Directori d'empreses, establiments i registres, al qual tindran accés les persones usuàries des de l'àrea privada. Les dades del Directori es publicaran en el portal únic, respectant la normativa de protecció de dades. Les administracions adherides han de complir els compromisos que es recullen en l’article 15. En determinats casos les administracions poden demanar una adhesió parcial al Directori. El portal únic dona publicitat a les dades del Directori amb el format de dades obertes i accessibles i respectant la protecció de dades.

 

  • Es crea l'identificador únic de l'establiment (Art. 18), eina per a la identificació inequívoca de l'emplaçament on es pot dur a terme una activitat o més d’una i que les Administracions Públiques faran constar en tota la documentació inclosa en els expedients relatius a l’activitat o activitats econòmiques ubicades en aquest establiment. L'identificador és inherent a l'establiment i es manté en cas de transmissió de titularitat o substitució d'una activitat per una altra. El directori manté en tot moment la informació històrica relacionada amb l’identificador/s previ/s. En cas desaparició de l’establiment es pot retirar l’identificador.

2.-  En el Títol IV, ( articles 41 a 50). Considera projectes empresarials estratègics (PEE) els que es determinen en l’article 24 de la LFAE, i regula el procediment per designar PEE, fixa els requisits mínims per tal que un projecte empresarial sigui considerat estratègic , determina els efectes i regula el seguiment i la pèrdua dels efectes de la designació d’un projecte empresarial com a estratègic. Preveu agilitzar especialment aquells PEE que durant en els propers anys seran “de caràcter industrial o de serveis a la producció”. Amb l’aprovació de la llei 18/20 i el seu reglament el Govern vol agilitzar i afavorir durant els propers anys la implantació d’inversions que permetin reindustrialitzar el país i transformar el model productiu.

L’objectiu que es proposa el decret és limitar al màxim el temps de cada tràmit administratiu ( atorga 10 dies com a màxim per a l’emissió d’informes i per a la presentació d’al·legacions i presentació de documentació i, s’impossibiliten les pròrrogues dels procediments). Això implicarà que aquest tipus d’iniciatives puguin reduir de forma substancial el termini ordinari per a la seva implantació.

Cal remarcar que els requisits mínims exigits, es veuran complementats per uns criteris específics vàlids durant un període màxim de quatre anys que s’aprovaran també via Acord de Govern. Actualment la Comissió per a la  Facilitació de l’Activitat Econòmica ( CFAE ) ha consensuat entre els seus membres, la prioritat dels projectes vinculats als àmbits industrial i de serveis a la producció que:

a) Suposin una inversió mínima en actius fixos productius de 20 milions d’euros (10 milions en el cas de Terres de l’Ebre, comarques de Lleida, Alt Pirineu i Aran, i la vegueria del Penedès).

b) Generin un mínim de 75 llocs de treball directes, a mantenir per un període mínim de 3 anys a comptar des del moment que s’inicia l’activitat objecte del projecte estratègic, amb el compliment del conveni de referència en l’àmbit sectorial de l’activitat de l’empresa (35 llocs de treball en el cas de les Terres de l’Ebre, comarques de Lleida, Alt Pirineu i Aran, i la vegueria del Penedès).

c) Un cop materialitzat, les empreses resultants generin un volum de compres, serveis i subministraments (exclosos els d’electricitat, aigua, gas i telecomunicacions) a proveïdors amb seu productiva a Catalunya que superi el 40%, sempre que aquest percentatge es pugui materialitzar.

d) Incorporin una actuació en l’àmbit de les energies renovables per a l’autoconsum de la mateixa activitat productiva o bé una actuació en l’àmbit de la circularitat de l’economia i la sostenibilitat mediambiental, actuació que haurà d’estar quantificada en relació amb el seu impacte en el procés productiu.

3.- Els títols V i VI ( art. 51 a 68) , regulen les activitats econòmiques i el seu control, els aspectes més rellevants són:

 

  • Models normalitzats per l’exercici de l’activitat ( art. 52): La CFAE aprova i posa a disposició dels interessants, mitjançant el Canal Empresa, els certificats tècnics i el contingut mínim dels projectes tècnics, els quals s’hauran de formalitzar mitjançant aquests models normalitzats que són d’ús obligatori.
  • Definició de les modificacions substancials i no substancials ( art. 53.1). S’entenen com a substancials:

a) Addició o alteració d'instal·lacions, de la seva distribució o de les emissions que produeixin, sempre que siguin susceptibles d'afectar l'entorn urbà, el medi ambient, la seguretat o la salut de les persones.


b) Increment de la superfície de l'establiment per sobre dels llindars a partir dels quals estableixin la necessitat d'aportar un projecte tècnic, d'acord amb el que preveu l'article 32.3 i l'annex de la Llei 18/2020, de 28 de desembre.


c) Alteracions de la superfície de l'establiment, o canvis en la seva distribució, en la decoració o en les instal·lacions, que tinguin efectes sobre les condicions de prevenció i seguretat en matèria d'incendis exigides per la normativa aplicable.


d) Sotmetiment de l'activitat resultant a un règim d'intervenció o requisits normatius diferents als quals estava sotmesa amb anterioritat a la modificació.

e) L'acumulació de modificacions no substancials que, tractades conjuntament, determina que s'assoleixi la consideració modificacions substancials.

 

D.F.3.- Aquests supòsits es poden modificar, per tal de considerar que una modificació és substancial, mitjançant ordre de la persona titular del departament competent de la FUE.

  • Àmbit d’aplicació ( art. 54) Les previsions relatives als plans d'inspecció i control, les multes coercitives i al règim sancionador contingudes a la Llei i al reglament de Facilitació econòmica, s'apliquen a tots els establiments on s'exerceix una activitat econòmica en absència d'una normativa sectorial que ho reguli.
  • Multes coercitives ( art. 59-62). Es regula el règim d’aplicació de les multes coercitives, en absència d'una normativa sectorial que ho reguli.
  • Mesures provisionals ( art. 68).- Es concreten els supòsits en els quals es pot adoptar una mesura provisional.

Per últim dins les disposicions que acompanyen el decret , cal remarcar:

  • Tràmits conjunts urbanístics i ambientals. ( D.A.8).-  Quan la implantació d’una activitat requereixi per la seva implantació d’un tràmit urbanístic ( aprovació d’un PAE) i  de l’atorgament d’una llicència ambiental ( i declaració d’impacte ambiental, si s’escau), el promotor pot sol·licitar a l’Ajuntament l’aprovació d’ambdós documents de forma conjunta. L’administració haurà de fer la informació pública i la petició d’informes sectorials de manera conjunta.

NOTA: En relació a aquesta D.A.8, cal fer constar que el seu contingut, no està emparat per cap norma amb rang de llei, per la qual cosa es podria entendre que estem davant d’un vici ultra vires del reglament.

D’altra banda cal també fer notar que no hi ha excessius casos en que calgui instal·lar una activitat en sòl no urbanitzable. Per aquest motiu veurem en la pràctica si aquesta disposició és o no d’utilitat i com es desenvolupa la seva aplicació.

  • Transmissió d’activitats sotmeses a Declaració Responsable ( D.T. Única).- Necessitat d'incorporar el Certificat Tècnic en el moment de les transmissions d'activitats sotmeses a declaració responsable (segons Llei 16/2015). D’aquesta manera, a través dels canvis de titularitat s’aniran actualitzant les activitats existents.
  • Disposició derogatòria: Es deroguen algunes disposicions del Decret 106/2008, de 6 de maig, de mesures per a l'eliminació de tràmits i la simplificació de procediments per facilitar l'activitat econòmica.
  • ANNEX 1.- Incorporació del catàleg de tots els tràmits disponibles a la FUE.
  • ANNEX 3.- Definició de la documentació necessària per a la sol·licitud dels projectes empresarials estratègics.

Adjuntem també els enllaços de la Oficina de Gestió Econòmica, amb informació del Reglament, per si poden ser del vostre interès:

 

Des de l’Oficina d’Activitats regulades i programes en Protecció Civil (OAPC) hem participat en  les sessions de redacció del Reglament. També s’ha iniciat un projecte de col·laboració amb l’Oficina de Gestió Empresarial per tal d’impulsar l’intercanvi i accés a la informació de les dades sobre les activitats i establiments que consten al Directori d’empreses, establiments i registres i al GIA, Gestor d’Informació d’Activitats i d’aquesta manera, facilitar el compliment dels nous requeriments als municipis i, alhora, millorar les dades sobre les activitats que es gestionen des del GIA.

 

El dia 16 de novembre està prevista una Jornada sobre les novetats del Reglament LFAE organitzada des de l’OAPC a la que us convidem. Us podeu inscriure en aquest enllaç

Boletín: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Número de boletín: #114 - Octubre 2022

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua