Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Març 2023 - #116

Monogràfic

Impuls de les agendes urbanes locals. Una visió global per a l’acció local

El projecte Impuls de les Agendes Urbanes Locals forma part del pla de govern de la Diputació de Barcelona en ser un dels projectes anomenats “transformadors”, vertebradors del marc estratègic del pla de mandat 2020-23 de la corporació. Entronca directament amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, seguint els principis de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides i de la Nova Agenda Urbana.

L’ODS de referència per a les Agendes Urbanes Locals és l’objectiu 11. Ciutats i comunitats sostenibles. D’ell deriven la Nova Agenda Urbana, d’escala mundial, l’Agenda Urbana europea, l’Agenda Urbana Española i l’Agenda dels pobles i ciutats Catalunya 2050. Tots aquests documents configuren el marc conceptual i metodològic en el qual es desenvolupa el projecte.

 

En aquest context, hi ha tres elements que són especialment rellevants:

  • La importància del fet urbà com element clau del nostre present i futur, del nostre benestar individual i col·lectiu, doncs és l’escenari on  implementar les polítiques, les iniciatives  i els recursos per  fer front als reptes que tenim per davant: els que ja teníem i els de més recent aparició.
  • La necessitat d’abordar la transformació urbana des d’una perspectiva nova i diferent: la que aporta i possibilita el marc conceptual i operatiu de les “agendes urbanes”, una visió associada als nous reptes del nostre mon i  a noves formes d’actuar, més enllà de pràctiques sectorials, avui en dia insuficients.
  • L’àmbit d’actuació, el territori de la demarcació de Barcelona, molt divers des del punt de vista físic i força fragmentat des del punt de vista poblacional, amb diferències pel que fa a la dimensió territorial, el nombre d’habitants, l’estructura i les dinàmiques demogràfiques o el desenvolupament econòmic dels seus municipis.

 

 

El projecte Impuls de les Agendes Urbanes Locals: Objectius i instruments de desplegament

L’objecte del projecte “Impuls de les Agendes Urbanes Locals” és promoure l’aterratge de les Agendes Urbanes en el territori de la demarcació de Barcelona. Es tracta de desplegar els continguts de l'Agenda Urbana en la realitat local, i acompanyar els ajuntaments en la redacció de les seves pròpies Agendes Urbanes, establint les estratègies urbanes i territorials de l’ens local o supralocal, i concretant programes o projectes de base territorial i de regeneració urbana, amb mirada transversal i integral.

El projecte corporatiu està destinat per tant a:

    • difondre la idea de l’Agenda Urbana
    • aprofundir en els continguts i en la viabilitat d’aquestes agendes
    • afavorir la seva extensió pel territori
    • promoure i contribuir a la seva implementació efectiva

Per a la seva implementació, el projecte es desplega en tres àmbits d’actuació que incideixen tant a la redacció de l’agenda com a la seva execució:

 

               A. Suport individualitzat als ens locals

               B. Xarxa de les Agendes Urbanes Locals (XAUL)

               C. aliances amb altres agendes i fòrums

 

A. Suport individualitzat als ens locals

 Aquest àmbit d’actuació té per objecte donar suport als ens locals en l’elaboració de la seva Agenda Urbana Local o supralocal, mitjançant les peticions formulades anualment a través del Catàleg de Serveis del recurs Disseny de l’Agenda Urbana Local, recurs transversal que es desenvolupa conjuntament amb l'Àrea d'Acció Climàtica, la Gerència de Serveis d'Equipaments, Infraestructures Urbanes i Patrimoni Arquitectònic, el Servei d'Agenda 2030 i Participació, l'Oficina d'Habitatge, i l’Oficina Europa i Estratègia Internacional.

 

L’Agenda Urbana Local és un marc operatiu amb una visió associada als nous reptes del nostre mon i  a noves formes d’actuar, transcendit pràctiques sectorials del passat, que avui apareixen del tot insuficients. Es tracta d’un procés de caràcter voluntari i no reglat, subjecte a evolució en el decurs del seu desenvolupament. D’altra banda, la redacció de l’Agenda urbana requereix d’una acció transversal, que interpel·la i involucra a nombrosos agents del territori a través de la participació en els diferents estadis de la redacció, alhora que impulsa i promou el treball col.laboratiu, al si dels ens locals.

 

Tenint en compte aquests trets que caracteritzen les agendes, per al disseny del recurs i el suport que es dona als ens locals, s’ha adoptat la metodologia que l’Agenda Urbana Espanyola posa a disposició dels ens locals, completada amb alguns aspectes derivats d’aproximacions prèvies realitzades al territori en dos municipis pilot de la demarcació durant l’any 2020. 

 

Fins el moment s’han redactat les agendes urbanes de 5 ens locals (un d’ells supralocal) corresponents a la convocatòria de Catàleg 2021, que abasten 11 municipis. Actualment  s’ha iniciat la redacció de 7 noves agendes, corresponents a la convocatòria de 2022, i s’estan valorant les sol·licituds de la tercera convocatòria, de 2023.

 

D’altra banda, també s’inclouen dins aquest àmbit de suport individualitzat, un  seguit de recursos que es van elaborant progressivament i que han de permetre millorar la qualitat de les Agendes Urbanes Locals:

 

  • Recursos de contingut metodològic: S’ha elaborat la Guia pràctica per a la redacció d’una Agenda Urbana Local, l’Estudi per al desenvolupament de processos participatius vinculats a les agendes urbanes locals i el Manual de comunicació d’una agenda urbana local.

 

  • Recursos de coneixement i sistemes d’informació, que nodreixen de dades determinats continguts sectorials de l’agenda, com els relatius a habitatge, vulnerabilitat urbana, urbanitzacions en dèficits urbanístics, i d’altres que es previst desenvolupar en un futur proper.

 

 

B. Xarxa de les Agendes Urbanes Locals (XAUL)

 

La Xarxa de les Agendes Urbanes Locals de la demarcació de Barcelona (XAUL) es concep com un espai relacional de cooperació, intercanvi, innovació, aprenentatge i seguiment de les Agendes Urbanes locals de la demarcació de Barcelona.

La XAUL té per objectiu activar dinàmiques de treball conjunt entre els diferents agents del territori: Ajuntaments, Diputació de Barcelona, ​​administracions públiques de diferent nivell, universitats, experts, agents econòmics i socials del territori, entitats locals i ciutadania; i promoure i articular així la coordinació entre els agents i les agendes aprovades i en redacció, facilitant la creació d’aliances i sinergies, millorant la capacitat d’acció i l’adopció de compromisos per una implementació d’agendes urbanes locals exitosa.

Així, els principis de la Xarxa són: 

  • Donar suport a la redacció i implementació de les agendes urbanes locals.
  • Fomentar la coordinació i la cooperació interinstitucional.
  • Funcionar com a laboratori i difusor de bones pràctiques i solucions innovadores.
  • Monitoritzar el procés d' implantació de les agendes urbanes locals.
  • Establir relació amb altres xarxes.

Els ens locals de la demarcació que estiguin redactant o hagin redactat una agenda urbana local poden demanar l’adhesió a la XAUL a través del recurs del Catàleg de Serveis. Actualment tenim una trentena d’ens locals adherits.

 

La Xarxa integra una estructura operativa de tres nivells:

 

- Espais interns:

Comissió Institucional. Formada pels responsables polítics de departaments de la Diputació de Barcelona.

Grup Motor. Integrat per personal tècnic de diferents departaments de la Diputació de Barcelona. És l’òrgan col.legiat de la XAUL

Plenari. Format pel Grup Motor i altres departaments de la Diputació de Barcelona.

Secretaria Tècnica. La Secretaria Tècnica l’exerceix el Servei d’Urbanisme de la GSHUA.

 

- Espais de relació:

Grups de Treball. integrats pel personal dels ens locals membres i tècnics experts del Grup Motor.

Comunitat de Coneixement. Plataforma tecnològica corporativa de gestió dels grups de treball, realització de sessions formatives on-line, presentacions virtuals de treballs, etc.

 

Fòrum de les Agendes Urbanes Locals. Acte institucional obert al públic general (ens locals membres de la XAUL, persones expertes, equips tècnics, ciutadania i agents locals), amb un enfocament internacional i multinivell especialment dirigit als agents vinculats, directa o indirectament a la XAUL: polítics i tècnics locals que estiguin implementant agendes.

 

L’inici de l’activitat de la XAUL es recent. El 26 de maig de 2022 es va fer la primera trobada tècnica dels ens locals que la integren, i el juny de 2022 es va llençar la Comunitat de Coneixement. La fita més important però, va ser la celebració el 18 de juliol del primer Fòrum de les Agendes Urbanes Locals, al Paranimf de l’Escola Industrial.

 

 

- Sistema de seguiment:

 

Observatori de les Agendes Urbanes Locals. Plataforma tecnològica que haurà de facilitar el seguiment de la implementació de les agendes del territori de la demarcació.

 

C. Aliances i col·laboració amb altres agendes i fòrums

 

Més enllà de l'àmbit de la demarcació de Barcelona, s'ha establert col·laboració amb altres agendes i fòrums de temàtiques comunes per intercanviar coneixement, compartir metodologies, alinear continguts i enfortir l'acció sobre el territori.

Es manté relació amb altres institucions de caràcter regional i local en l’àmbit nacional i internacional, i es participa activament en jornades o actes relacionats amb el desplegament d’Agendes Urbanes o planificació urbana i estratègica en el que es consideri rellevant explicar el projecte transformador corporatiu, i comunicar més enllà de la demarcació de Barcelona el seu desplegament.

En el marc de les aliances creades, s’han establert sinergies de treball amb:

  • L’Agenda Urbana Espanyola com a agenda de referència. Aquesta relació es va materialitzat l’any 2021 en la signatura d’un protocol de col·laboració i, posteriorment, en resultar beneficiari el projecte corporatiu dins la convocatòria de fons Next Generation, impulsada pel MITMA, d’ajuts per a l’elaboració de projectes pilot de plans d’acció local.

 

  • L’Agenda de pobles i ciutats. Catalunya 2050 que ha comptat amb la presencia i implicació, en el marc institucional i en els treballs tècnics per a la seva elaboració, de la Diputació de Barcelona. El document haurà de ser referència oblidada per l’aproximació al territori propi i per l’alineament amb les polítiques desplegades des de la Generalitat.

També es important fer esment de la vinculació, encara incipient, amb altres iniciatives amb forta vinculació amb els continguts de les agendes urbanes, com ara l’Agenda Rural de Catalunya (també d’aprovació recent), el Pla Estratègic Metropolità de Barcelona, o la Xarxa de Ciutats i pobles per a sostenibilitat, entre d’altres.

Alhora, hi ha altres d’iniciatives puntuals de col·laboració i intercanvi amb ens locals de diversos llocs d’Espanya, que es pensa fer extensives també en l’entorn internacional i que contribueixen a aportar vigor, riquesa i sinèrgies de màxim interès i utilitat.

 

La comunicació del Projecte

Paral·lelament al desenvolupament de les actuacions dels tres àmbits descrits, s’ha dut a terme una tasca de comunicació del projecte per donar-li visibilitat i impulsar-lo, fent arribar els missatges de manera clara al públic objectiu de la nostra iniciativa.

S’ha creat una imatge, i es compta amb una pàgina corporativa del projecte i un web del I Fòrum de les agendes Urbanes Locals. Alhora, s’han elaborat el tríptic resum i la infografia de la xarxa.

Actualment s’està treballant en el web propi del projecte.

Podeu trobar més informació a :

https://www.diba.cat/es/web/hua/agendes-urbanes-locals

 

Repte de futur: un territori planificat i sostenible

Les línies d’acció i actuacions contingudes en els plans d’acció de les agendes urbanes locals responen a les directrius de desenvolupament sostenible, s’emmarquen en una estratègia de territori comuna i  s’alineen responent a una política urbana integrada. La seva implementació ha de traduir-se en fer dels territoris de la demarcació hàbitats més resilients, segurs, saludables amables i sostenibles.

A partir d’aquí, podem dir que son dos els reptes del projecte:

El primer es afavorir la extensió de l’agenda urbana local al territori de la demarcació, ampliant el nivell de cobertura territorial del suport que s’ofereix als ajuntaments per a la redacció dels plans.

El segon repte és vetllar i promoure la implementació dels plans d’acció locals de les agendes, donant suport per a la definició de models de governança que facilitin la gestió, per a l’obtenció de recursos, per al sistema de seguiment de l’execució, i mesurant la implementació de les Agendes Urbanes al territori a partir del futur Observatori de les agendes Urbanes Locals.

Es tracta, en resum, d’un projecte viu (com les pròpies Agendes Urbanes), en evolució, que anirà adaptant-se a les noves necessitats que emanin del seu propi desplegament i, sobretot, responent a les demandes dels ens locals als quals es dona suport.

Boletín: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Número de boletín: #116 - Març 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua