Butlletí Habitatge, Urbanisme i Activitats
Maig 2023 - #117

Monogràfic

Novetats legislatives en la Llei d’acompanyament de pressupostos 2023 i el seu impacte local en matèria d’habitatge, urbanisme i activitats

El passat 17 de març es va publicar al DOGC la Llei 3/2023 , del 16 de març, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic per al 2023, també coneguda com a Llei d’acompanyament als Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2023, que recull un conjunt de modificacions de la normativa sectorial que afecta diverses lleis pel que fa a habitatge, urbanisme i activitats regulades, i que va entrar en vigor el 18 de març.

Atès que aquestes modificacions poden afectar també als ens locals en l’exercici de llurs competències vinculades a aquests tres àmbits, per aquest motiu dediquem aquest monogràfic a fer el recull i anàlisi d’aquestes modificacions normatives, a més d’adjuntar tres quadres comparatius dels articles.

Enllaç DOGC a Llei: https://dogc.gencat.cat/ca/document-del-dogc/?documentId=955078

  • Habitatge

Pel que fa al conjunt de modificacions de la normativa sectorial en matèria d’habitatge, d’entre les mesures fiscals es modifica la Llei 14/2015, de l'impost sobre els habitatges buits establint que la transmissió d’un habitatge buit no comporta reiniciar ni interromp el còmput del període de 2 anys necessaris per a que tingui la consideració de buit. També s’incrementa el tipus de gravamen aplicable per a calcular la quota íntegra de l’impost i modifica la fórmula de càlcul de la bonificació aplicable als subjectes passius que destinen part del seu parc d’habitatges al lloguer assequible.

En l’apartat de mesures administratives, la Llei 3/2023 modifica la Llei 24/2015 de mesures urgents per a afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica, concretament els articles 5 (mesures per evitar desnonaments) i 6 (mesures per evitar la pobresa energètica), en el sentit que, a part dels serveis socials, pugui intervenir i emetre informes l'òrgan que l'Administració determini per reglament).”

Es modifiquen també els articles relatius als preus de venda i rendes màximes dels habitatges amb protecció oficial, en la regulació de l’article 83 de la Llei 18/2007, del Dret a l’Habitatge i de la disposició transitòria 5 bis del Decret llei 17/2019  de mesures urgents per a millorar l'accés a l'habitatge.

S’inclou el patrimoni públic de sòl i habitatge com a possible beneficiari  de  l'expropiació forçosa d’habitatges per causa d'interès social que regula l’article 15 de la Llei 4/2016 de mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial.

Per últim, es modifica la Llei 13/1996, del Registre i el dipòsit de fiances dels contractes de lloguer de finques urbanes en allò relatiu a la destinació de l’import de les fiances per part de l’INCASOL.

El quadre comparatiu del redactat dels articles modificats es pot consultar al següent enllaç.

  • Urbanisme

En matèria d’urbanisme, s’introdueixen modificacions al Text refós de la Llei d'urbanisme, aprovat pel Decret legislatiu 1/2010, del 3 d'agost (TRLU), que afecten a vuit articles i a més, s’afegeixen tres noves disposicions addicionals.

L’article 9 bis sobre normes d’aplicació directa sobre instal·lacions per l’aprofitament de l’energia solar, a l’apartat 1 s’afegeix un nou supòsit (lletra c) que permet la implantació d’instal·lacions per a l'aprofitament de l'energia solar mitjançant captadors solars tèrmics o panells fotovoltaics, sense necessitat de modificar el planejament urbanístic en el sòl no urbanitzable (SNU).

L’article 34 de Sistemes urbanístics generals i locals es modifica en part per definir com a serveis tècnics les infraestructures d’utilitat pública o d’interès social corresponents a les instal·lacions de producció d'energia elèctrica renovable amb una potència superior a 100 kW estiguin o no connectades a les xarxes de transport o de distribució d'electricitat. Així, la no connexió també s’inclou en aquesta definició.

Es modifiquen parcialment alguns apartats de l’article 47 del règim d’ús del sòl no urbanitzable. Així, s’afegeix una lletra d) a l’apartat 3 per permetre en sòl no urbanitzable, amb els requisits fixats pels articles 50, 50 bis i 51, reconstruir i rehabilitar construccions agroforestals que siguin de l'any 1956 o anteriors.

Sobre les construccions esmentades a l’apartat 3 de l’article 47 sobre règim d’ús del SNU, es modifica l’apartat 3 ter per tal que es puguin reutilitzar per destinar-les a altres usos diferents, sempre que s'acrediti que la finca disposa d'un pla de gestió forestal o de finca aprovat i que n'acrediti l'execució d'acord amb la planificació que consta en el pla.

Es modifica la lletra a) d’aquest apartat 6 per afegir l’activitat forestal i s’afegeix una lletra, la h) pel que fa a la possibilitat d’admetre noves construccions (respectant sempre les incompatibilitats i les determinacions de la normativa urbanística i sectorial aplicable) amb un nou supòsit excepcional vinculat a instal·lacions de producció d’electricitat mitjançant fonts renovables destinades a l’autoconsum.

Es modifica l’apartat 6 bis de l’article 47, a l'efecte de la lletra b de l'apartat 6, preveient la presumpció que les noves construccions o la reutilització de les existents per a destinar-les a l'ús d'habitatge familiar estan directament i justificadament associades a una explotació rústica quan concorrin les circumstàncies descrites en aquest apartat.

Pel que fa a l’article 50 bis sobre obres i divisió horitzontal en reconstrucció i rehabilitació de determinades construccions en SNU, es modifica l’apartat 4 que tracta de l’admissió de la divisió horitzontal de les construccions a que fan referència les lletres a i b de l'article 47.3, afegint un nou requisit: que se'n respectin els elements històrics principals. En aquest mateix article 50 bis s’afegeix un nou apartat 5 referent a obres de reconstrucció i rehabilitació de les masies i les cases rurals en sòl no urbanitzable.

Sobre els usos i obres de caràcter provisionals, s’afegeix una nova lletra a l’apartat 3 de l’article 53 per admetre com a usos provisionals les instal·lacions de generació d'energia basades en fonts renovables. També es modifica la redacció de l’apartat 5 respecte a l’autorització com a obres provisionals vinculades als usos provisionals a què fa referència l'apartat 3 i les vinculades a activitats econòmiques preexistents i estableix com han de ser aquestes obres.

Pel que fa a la tramitació dels Plans directors urbanístics, es modifica l’apartat 1 de l’article 83 establint que l’aprovació inicial i definitiva dels plans directors urbanístics correspondrà a la Comissió de Territori de Catalunya.

Sobre les mesures per incrementar el patrimoni públic del sòl i habitatge, es modifica la lletra b) de l’apartat 1 de l’article 173 relatiu a l’exercici del dret legal de tanteig per la Generalitat, per incloure també els habitatges no arrendats al conjunt de l’immoble.

Per últim, es modifica l’apartat 3 bis de l’article 188 referent a l’informe d’idoneïtat tècnica que els ajuntaments poden demanar quan es sol·liciten llicències urbanístiques o es presenten comunicacions urbanístiques prèvies, es preveu que els col·legis professionals tècnics o les entitats col·laboradores seran habilitades, per a actuar en tot el territori català, per la direcció general competent en matèria d'urbanisme de la Generalitat, d'acord amb el que estableixi el decret de desplegament, sens perjudici que les ordenances municipals puguin regular el règim de col·laboració propi per a l'exercici de les funcions de verificació i control, i també l'aprovació del sistema d'habilitació, si és el cas, d'acord amb el que estableix la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment administratiu de les administracions públiques de Catalunya, contenint altres consideracions relatives a responsabilitat i danys.

Pel que fa a les Disposicions addicionals, s’afegeixen tres de noves: la Disposició Addicional Vint-i-quatrena, sobre els càlculs de la densitat de l'ús residencial en el sostre destinat a habitatge de protecció pública, tant en sòl urbà consolidat com en sòl urbà no consolidat i en sòl urbanitzable.

La nova Disposició Addicional Vint-i-cinquena, sobre sistemes de depuració i sanejament a les urbanitzacions residencials amb dèficits urbanístics. Estableix que en les urbanitzacions residencials amb dèficits urbanístics incloses dins l'àmbit d'aplicació de la Llei 3/2009, la depuració i el sanejament de les aigües residuals domèstiques es pot dur a terme mitjançant llur connexió a xarxes públiques properes o, alternativament, mitjançant sistemes autònoms que hauran d'ésser homologats segons les normes tècniques corresponents i que seran de titularitat municipal. Segons la Disposició, el cost d’aquests sistemes autònoms és a càrrec de les persones propietàries en els termes establerts en el planejament urbanístic. Caldrà estar amatents al desplegament operatiu d’aquesta disposició i a la seva implementació pràctica.

Per últim, la nova Disposició Addicional Vint-i-sisena crea una nou instrument de caràcter excepcional, els Plans urbanístics per a la implantació d'actuacions declarades pel Govern d'interès general superior. Aquests plans resten subjectes a la regulació especial continguda en aquesta disposició.

Pel que fa a altra legislació sectorial d’interès que modifica la Llei d’acompanyament, es modifica la Llei 12/1985, del 15 de juny, d'espais naturals, que especifica i detalla el tràmit d’informació pública i audiència als ajuntaments en el procediment que s’ha de seguir en l’aprovació de les resolucions de delimitació definitiva dels espais PEIN; la Llei 7/2020, del 2 de juliol, de l'Agència de la Natura de Catalunya; la Llei 6/2001, del 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn; el Reglament de la Llei 16/2002 de protecció contra la contaminació acústica; la Llei 8/2008, del 10 de juliol, de finançament de les infraestructures de gestió dels residus i dels cànons sobre la disposició del rebuig dels residus, la Llei 8/2020, del 30 de juliol, de protecció i ordenació del litoral, el Decret legislatiu 3/2003 sobre normes de protecció zones inundables i la Llei 4/2006, de 31 de març, ferroviària.

El quadre comparatiu del redactat dels articles modificats del TRLU es pot consultar al següent enllaç.

  • Activitats

Pel que fa a les activitats, la referida Llei d’acompanyament ha modificat entre d’altres, el Text Refós de la llei de protecció dels animals, aprovat pel Decret Legislatiu 2/2008, del 15 d'abril, on es modifica la definició d'instal·lació per al manteniment d'animals de companyia modificant el règim jurídic d'aplicació a les gosseres esportives i de caça mitjançant la determinació dels supòsits en què aquestes instal·lacions s'han de considerar instal·lacions per al manteniment d'animals de companyia i, per tant, nuclis zoològics (modificació arts. 3j), 30.2 i nova Disposició Addicional 15a).

També esmentar la Llei 16/2002, de protecció contra la contaminació acústica on es modifiquen diferents apartats amb l’objectiu que els ajuntaments puguin aplicar plans d'actuació per a reduir el soroll de manera progressiva fins a arribar als valors legislats. Així mateix, s'incorporen algunes de les infraccions establertes per la Llei de l'Estat 37/2003, del 17 de novembre, del soroll, de caràcter bàsic. S’amplien els supòsits de tipificació d’infraccions lleus, greus i molt greus.

Pel que fa al Decret 176/2009, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 16/2002, del 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica, i se n'adapten els annexos aquí s'afegeixen dos supòsits d'avaluació del soroll a l'apartat 2.1 de l'annex A del Reglament de la Llei 16/2002, del 28 de juny, de protecció contra la contaminació acústica.

També es modifica la Llei 16/2017, del canvi climàtic on es simplifica el procediment i facilita a les empreses la informació i l'orientació perquè puguin dur a terme de manera satisfactòria els càlculs de les emissions de gasos amb efecte d'hivernacle i les avaluacions de vulnerabilitat, sense establir una metodologia única.

En quant al Decret llei 16/2019, de mesures urgents per a l'emergència climàtica i l'impuls a les energies renovables, s’introdueix la tramitació d'urgència de determinats procediments d'autorització de projectes de generació per mitjà d'energies renovables. Les modificacions introduïdes tenen com a finalitat agilitzar el procediment per a l’obtenció de l’autorització corresponent.

A la Llei 13/2002, de turisme de Catalunya, aquí s’incorpora a efectes de seguretat jurídica el concepte d'estada de temporada, ja que, si bé és esmentat en la definició de les llars compartides i en la dels habitatges d'ús turístic, actualment no hi és definit. També es recull la figura de la persona titular de la llar compartida. Es modifiquen també alguns articles que tipifiquen sancions, graduacions de sancions i acceptació responsabilitat en els expedients sancionadors.

Pel que fa a la Llei 18/2017, de comerç, serveis i fires, on es dona una nova redacció a l’article 37.j) i k) pels articles anul·lats pel Tribunal Constitucional.

En relació al Decret 75/2020, de turisme de Catalunya: conté la definició d’habitació d'establiment d'allotjament turístic, cens públic dels allotjaments turístics i requisits turístics mínims de les llars compartides.

Les modificacions també han afectat a la Llei 18/2020, de facilitació de l'activitat econòmica: es defineixen les àrees prioritàries de reactivació industrial i es detallen els instruments que se’ls ha d’aplicar per a donar-hi l'atenció i el suport suplementaris. Es prohibeix la transmissió de la titularitat d’una activitat en cas que s’hagi incoat un expedient sancionador per falta greu o molt greu. Es modifica l’annex de la llei en el grup 561 i en les classes 9001 i 9329.

El quadre resum dels diversos articles modificats pel que fa a Activitats, es pot consultar al següent enllaç.

 

Boletín: Habitatge, Urbanisme i Activitats
Número de boletín: #117 - Maig 2023

 
 

Subscripció: Alta / Baixa
Valorem la vostra privacitat

Gerència de Serveis d'Habitatge, Urbanisme i Activitats
C/ Comte d'Urgell, 187. Edifici del Rellotge, 2a planta. 08036 Barcelona
Telèfon: 934 022 890
gs.hua@diba.catwww.diba.cat/hua